*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > فرزانگان 


فرزانگان, فرزانگان شماره خبر: ٤٠٥١٧٤ ١٠:٤٤ - 1397/11/02   آیت‌الله  حاج شیخ عبدالرسول قائمی اصفهانی رحمه الله علیهفرزانگان شماره 579 ارسال به دوست نسخه چاپي


آیت‌الله  حاج شیخ عبدالرسول قائمی اصفهانی رحمه الله علیهفرزانگان شماره 579

آیت‌الله حاج شیخ عبدالرسول قائمی اصفهانی رحمه الله علیه


آیت‌الله حاج شیخ عبدالرسول اصفهانی عالم معروف آبادان در سال 1321 قمری در دیزیچه از توابع اصفهان و در بیت علم و فضلیت به دنیا آمد. پدرش مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ فرج‌الله دیزچه‌ای از عالمان و مروجان شریعت آن سامان به شمار می‌رفت...

شیخ عبدالرسول تحصیلات مقدماتی و سطح را در اصفهان به پایان رسانید و سپس راهی حوزه علمیه قم گردید و از درس آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و دیگر بزرگان خوشهچینی نمود. سپس راهی حوزه نجف اشرف گردید و از محضر علمی آیات عظام سیدابوالحسن اصفهانی، میرزا محمدحسین نایینی، آقاضیاءالدین عراقی؟قهم؟ استفاده شایانی کرده و موفق به اخذ اجازه اجتهاد گردید.


 سکونت در آبادان

آیتالله قائمی در سال 1316 شمسی به دستور حضرت آیتالله حاج سیدابوالحسن اصفهانی راهی آبادان شد و بیش از نیمقرن عهدهدار هدایت و امور دینی مردم آن سامان بود. زمان ورود ایشان به این شهر، مصادف بود با اوج حکومت ضددینی رضاخان که مساجد متروک و هر گونه فعالیت دینی ممنوع بود، و بعداز سقوط رضاخان میدانگاه گروههای الحادی، کمونیستها، توده‌‌ایها، بهاییها و پیروان کسروی شده بود که آقای قائمی یک تنه در مقابل آنان ایستاد و با تبلیغات گمراهکننده و فریبنده آنان پرداخت و توانست مردم آن سامان بهویژه جوانان را از چنگال گروههای منحرف نجات بخشد. وی در میان مردم آبادان دارای محبوبیت تام و ویژهای بود و مسجد ایشان پایگاه و پناهگاه محرومان، مبارزان و انقلابیون به شمار میرفت.


 فعالیتهای سیاسی و عقیدتی

آیتالله قائمی در دوران اقامت خود در آبادان، فعالیتهای سیاسی، عقیدتی و اجتماعی فراوانی داشتند که به برخی از مهمترین آنان اشاره میشود:

احمد کسروی از چهرههای منحرف معاصر مدتی را در خوزستان زندگی کرده بود.کتب و مقالات وی در آن سامان بهویژه آبادان طرفداران زیادی داشت. طرفداران او آشکارا به مقدسات دینی و بزرگان دین و ادب و فرهنگ جسارت میکردند. آنان با ایجاد پایگاهی در آبادان، به ترویج و تبلیغ افکار و آثار کسروی میپرداختند. آیتالله قائمی یک تنه به جنگ با این افکار انحرافی رفت و با استدلال نقلی و عقلی و نفوذ کلامش موفق شد تا بر طرفداران کسروی غلبه نماید. استاد علی دوانی در اینباره مینویسد: آبادان مهمترین شهری بود که افکار و آثار کسروی در آن رواج داشت چون مردم آبادان بومی نبودند و کمتر بینش عمیق مذهبی داشتند. مرحوم شیخ عبدالرسول قائمی در ایام محرم و صفر منبر میرفت و در سخنرانیهای خود، سخنان کسروی را نقل میکرد و بهخوبی جواب میگفت و چون با متانت خاص و استدلالهای محکم به سخنان کسروی پاسخ میداد، جمعیت زیادی در پای منبرش حاضر میشدند و بر میگشتند و به اصطلاح توبه میکردند تا اینکه مردم بهصورت خودجوش در مقابل مسجد ایشان تجمع کرده و با تظاهرات خیابانی ضمن تعطیل کردن کتابخانه، فعالیت و تبلیغات گسترده طرفداران کسروی را خاتمه دادند.


 مبارزه با بهاییها

نفوذ بهائیت، فرزند نامشروع انگلیس و صهیونیسم، در آبادان به اندازهای بود که دانشکده نفت، توسط آنان مدیریت میشد. مرحوم قائمی شجاعانه و مقتدرانه در برابر اقدامات و تبلیغات این تشکیلات منحرف ایستاد و با سخنان مؤثر و روشنگرانه به مقابله با آنان پرداخت و سران بهایی را به مناظره و مباحثه فراخواند و مردم را با اهداف شوم آنان آگاه و بیدار ساخت. سران بهایی اقدام به جوسازی و شایعهپراکنی علیه آن عالم ربانی کرده و کوشیدند تا از اقدامات تأثیرگذار دینی آن مرحوم در منطقه جلوگیری کنند، اما مرحوم قائمی هرکز تسلیم آنان نشد، بلکه با قدرت ایمان تا آنجا پیش رفت که تعدادی از مسئولان بهایی شاغل در ادارات خصوصاً در شرکت ملی نفت را مجبور به تعویض کرد. آن بزرگوار، باعث اضمحلال بهائیت از آبادان گردید.


 فعالیت در ملی شدن صنعت نفت

تاریخ ملی شدن صنعت نفت ایران و کوتاه شدن دست انگلیس، به رهبری آیتالله کاشانی از فرازهای درخشان تاریخ معاصر ایران است. آیتالله قائمی بهعنوان یکی از بازوان توانمند آیتالله کاشانی در جریان ملی شدن صنعت نفت در آبادان نقش کلیدی داشت. در جریان تظاهرات مردمی اغلب انگلیسیها فرار کردند و عده معدودی از آنان در شرکت نفت باقی مانده که با توطئه آنان و با کمک تودهایها و سایر عوامل خود فروخته داخلی قصد اغتشاش و آشوب کشیدن شهر آبادان را داشتند که این حرکت خرابکارانه توسط آیتالله قائمی در نطفه خفه شد و بقایای انگلیسیها فرار را بر قرار ترجیح دادند. سخنرانی متین و آرام وی در حمایت از آیتالله کاشانی و اعتراض به نخستوزیر غیرقانونی قوامالسلطنه در جمع هزاران نفر از مردم کفنپوش آبادان هیچگاه از حافظه تاریخ معاصر محو نخواهد شد.


 ارتباط با فدائیان اسلام

ارتباط جمعیت فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی با آیتالله قائمی، کاملاً عاطفی و صمیمی بود. زمانی که شهید نواب صفوی بهعنوان یک کارگر، در شرکت نفت آبادان مشغول کار بود، مرحوم قائمی او را شناخت و پی به استعداد شگرف او برد و او را راهی حوزه علمیه نجف اشرف کرد. ارادت شهید نواب صفوی به آیتالله قائمی، به قدری عمیق و گرم بود که در نامههای خود او را با عنوان، پدر گرامی مورد خطاب قرار میداد. شهید نواب صفوی بارها به آبادان سفر کرد و به مناسبتهای مختلف به ایراد سخنرانی پرداخت. سخنرانی به یادماندنی او در میدان امیری آبادان علیه کسروی، موجب دستگیری وی شد که با دخالت آیتالله قائمی آزاد گردید.


 حمایت از حضرت امام خمینی قدس سره

آیتالله قائمی دارای روحیه سلحشوری و از پیشگامان نهضت مقدس امام خمینی قدس سره در استان خوزستان بود. او از سال 1341 تا سال 1357 شمسی با تلاشهای مستمر خویش، هرگونه اقدام و حرکت امام قدس سره را مورد تأیید و حمایت قرار داد و با سخنرانیها و صدور اعلامیههای مختلف محور اصلی انقلاب اسلامی در استان خوزستان بود. در جریان لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی از امام خمینی حمایت کرد و در پی حادثه خونین 15 خرداد سال 1342 شمسی و دستگیری امام خمینی قدس سره به جهت دفاع از آرمانهای امام و اعتراض به حکومت به تهران آمد و به جمع علمای بزرگ سایر شهرستانها پیوست. او پس از آزادی امام از زندان قیطریه در سال 1343 شمسی چندین مجلس جشن برای سلامتی امام برگزار کرد. وی بعداز رحلت آیتالله حکیم قدس سره برای تثبیت مرجعیت امام خمینی قدس سره تلاش فراوانی کرد. او همچنین نماینده تامالاختیار امام خمینی در دریافت وجوهات شرعیه بود، و در بحبوبه انقلاب اسلامی با اعتصاب کارگران شرکت نفت و شکست رژیم منحوس پهلوی نقش کلیدی و اساسی ایفاء نمودند. نام و امضای آیتالله قائمی در بیانیهها و اعلامیههای علمای استان خوزستان در رویدادهای مختلف در حمایت از امام خمینی در مجموعه اسناد انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است.


 پناهگاه مبارزان و انقلابیون

آیتالله قائمی در میان مردم آبادان دارای موقعیت ممتازی بودند و به مناسبتهای مختلف از روحانیون دعوت میکرد تا مخاطبان را با طرح مباحث مفید و روشنگر نسبت به جامعه آگاه کنند.

آیتالله سیدحسن طاهری خرمآبادی میگوید: در آبادان بردن اسم امام خمینی قدس سره در منبر آزاد بود و متعرض کسی که نام امام را میبرد نمیشدند. یادم میآید یک سالی در مسجد آقای قائمی منبر رفتم که در آن جلسه رئیس کل سازمان امنیت استان خوزستان نیز حضور داشت و من آزادانه اسم امام را میبردم. این در حالی بود که بردن اسم امام روی منبر در شهرهای دیگر تبعات زیادی به همراه داشت. بنابه گفته خاطرات روحانیون و اسناد ساواک، در صورتی که برای مبلغان و روحانیون انقلابی مشکلی ایجاد میشد، آیتالله قائمی شخصاً مداخله میکرد و از زندان و بازداشت شدن نجاتشان میداد.


 تشکیل پلیس محلی

آیتالله قائمی در دهههای 20 و 30، برای حفظ و حراست شهر آبادان، اقدام به تشکیل پلیس مردمی در آبادان کرد با اینکه امنیت شهر تا حدی از طرف شهربانی تأمین میشد، ولی مردم چندان اعتمادی به آنها نداشتند. وی عدهای را انتخاب کرده تا شبها به محل مورد نظر بروند. این افراد کارت مخصوص و چوبی مثل باتوم در دست داشتند که از سرقت و فسادهای شبانه جلوگیری میکردند. اینها با اینکه سمت رسمی نداشتند، ولی با قدرت و نفوذی که آیتالله قائمی داشت و بهخاطر کمکی که به آرامش شبانه شهر میکردند. مورد تأیید قانون هم بودند. شهید مظفر ذوالقدر یکی از شهدای جمعیت فدائیان اسلام، یکی از نگهبانانهای شب بود.


 فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی

آیتالله قائمی در عرصههای فرهنگی و دینی و اجتماعی فعالیت زیادی داشتند که فهرست برخی از آنان عبارتند از: تأسیس مدرسه علمیه آبادان؛ تأسیس حسینیه اصفهانیها؛ تأسیس دارالایتام؛ احداث مسجد نور؛ احداث مسجد ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در جزیزه خارک، ساخت دهها مسجد در آبادان و حومه و کمکرسانی به محرومان و نیازمندان.


 رحلت

با شروع جنگ تحمیلی با اینکه اکثریت مردم آبادان، بهخاطر حملات توپخانه و بمباران رها کرده بودند، ولی ایشان در شهر ماند، ولی چند سال بعد بر اثر تشدید بیماری در سن 87 سالگی و با اصرار پزشکان و علیرغم میل باطنی، به اصفهان بازگشتند. عاقبت ایشان در بهمن سال 1373 شمسی و در سن 97 سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر پاکش پس از تشیع باشکوه در اصفهان، به قم منتقل و در یکی از حجرات صحن بزرگ حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام دفن گردید.

تهیه و تنظیم: محمدتقی ادهمنژاد

..............................................

 منابع

1. گنجینه دانشمندان/ج3/ص16

2. نقد عمر/ص56 55 با تلخیص

3. یاران امام به روایت اسناد ساواک آیتالله عبدالرسول قائمی/ص7

4. مفاخر اسلام/13/ص50 با تلخیص

5. یاران امام به روایت ساواک/ص36

6. تربت پاکان قم/ج2/ص398


 


خروج




سه شنبه ٢١ آبان ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام