*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


مقاله, با شما, اخبار افق, خبر شماره خبر: ١٠٨٢٠١ ١٠:٠٥ - 1387/10/01   غدیر، نشان راه هدایت (زهرا عاشورى) ارسال به دوست نسخه چاپي


غدیر، نشان راه هدایت (زهرا عاشورى)

غدیر، نشان راه هدایت (زهرا عاشورى)


در سال دهم هجرت، بعد از اتمام حج (حجةالوداع) در غدیرخم، قبل از جحفه، حادثه‌اى رخ داد که مى‌توانست سعادت ابدى بشریت را تضمین کند و براى همیشه، انسان‌ها را از ضلالت و گمراهى نجات بخشد، به این جهت، داستان غدیر یک قصه تاریخى خاص نیست که زمان آن گذشته باشد؛ و یک حادثه شخصى هم نیست که فقط پیامبر اکرم صلى‌اللّه‌علیه‌وآله على علیه‌السلام را...

سرچشمه هستى جهان مست على بود                              پیمانه عشق ازلى مست على بود
مى‌خواست نبى دست خدا را بفشارد                               دستى که خدا داد به او دست على بود(1)
در سال دهم هجرت، بعد از اتمام حج (حجةالوداع) در غدیرخم، قبل از جحفه، حادثه‌اى رخ داد که مى‌توانست سعادت ابدى بشریت را تضمین کند و براى همیشه، انسان‌ها را از ضلالت و گمراهى نجات بخشد، به این جهت، داستان غدیر یک قصه تاریخى خاص نیست که زمان آن گذشته باشد؛ و یک حادثه شخصى هم نیست که فقط پیامبر اکرم صلى‌اللّه‌علیه‌وآله على علیه‌السلام را به عنوان وصى خود (به اعتقاد ما شیعیان) و یا به عنوان محبوب جامعه اسلامى (آنچنان که اهل سنت مى‌گویند) معرفى نموده و در نتیجه تاریخ آن گذشته باشد؛ بلکه در غدیرخم تاریخ کل بشریت رقم خورد؛ چرا که امامت امامان در طول تاریخ مطرح شد؛ حقیقتى که از امیرمؤمنان علیه‌السلام آغاز مى‌شود و به حضرت مهدى صاحب‌الزمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف منتهى مى‌گردد و مخالفان نیز این را به خوبى فهمیده‌اند؛ لذا از همان آغاز تلاش کردند و در حدى هم موفق شدند که داستان غدیر را تأویل و توجیه کنند؛ چرا که اگر فقط امامت على علیه‌السلام مطرح بود، ممکن بود به نوعى آن را پذیرا شوند، ولى از آنچه که ترس داشتند و دارند، تداوم امامت و ولایت است که مخالفان را در طول تاریخ خلع سلاح مى‌کرده است بنابراین، به سختى در مقابل آن قرار گرفتند و از اول زیر بار آن نرفتند تا جلوى استمرار آن را بگیرند.
در غدیر پژواک بلند نداى آسمانى “الیوم یئس الذین کفروا من دینکم”(2) پشت شیاطین بدخواه را لرزانید و امید واهى کافران بداندیش را به یأس و حرمان نشانید.
“غدیر” چشمه همیشه جوشان عشق و ولاست؛ سرخیل روزهاى خوب خدا که از شب “قدر” نیز “سبق” بوده است و سکه سرورى ایام به نام او خورده است.
امت “بى غدیر”، شب “بى چراغى” است، و شبروى که به “ماه”ى دل نبست، به صبح “سعادت”ى نپیوست. منکر “غدیر”، تشنه به آب رسیده است و از سراب، سیراب شده!
 ‌شیعه “غدیر” عطش نوش جام بلا و دل‌داده آیین مرتضاست.
سلام بر “غدیر”، مطلع اشراق نور ولایت و موقع ظهور وصایت.
سلام بر “غدیر”، سرچشمه وصایت و نشان راه هدایت.
“غدیر”، برکه‌اى بى‌نام‌ونشان در دامن حجاز نیست؛ اقیانوسى بیکران است؛ که فراخناى زمان را درنوردیده و به ابدیت رسیده است.
خجسته باد روز طلوع ولایت، بر زمره حق‌پرستان و عدالت‌خواهان، روز استمرار حاکمیت عدل و توحید و آزادى بر جملگى “غدیر”آفرینان. اصول مداحى/ 1/ 678.
 

 


انتهای پیام


خروج