*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


فقه و زندگی شماره خبر: ٣٦٦٨٩٥ ١٠:٤٧ - 1394/07/08   فقه و زندگی شماره 432 ارسال به دوست نسخه چاپي


فقه و زندگی شماره 432

چند پرسش و پاسخ فقهی


ذکر ثواب برای قرائت سوره توحید و یا روزه گرفتن در ایام خاص و یا ثواب شهادت برای بعضی از امور که در روایات آمده است، آیا اثر فقهی دارد؟ پاسخ: ....

 

ذکر ثواب برای قرائت سوره توحید و یا روزه گرفتن در ایام خاص و یا ثواب شهادت برای بعضی از امور که در روایات آمده است، آیا اثر فقهی دارد؟

پاسخ: اثر فقهی ندارد، مثل ثواب قرائت سوره توحید که در روایات وارد شده، تلاوت سه مرتبه سوره توحید مانند ختم قرآن است. باید توجه داشت شخصی که نذر نموده ختم قرآن کند یا اجیر شده برای ختم قرآن، نمی‌تواند به سه بار قرائت سوره توحید بسنده کند، بلکه لازم است قرآن مجید را از اول سوره «فاتحةالکتاب» تا پایان سوره «ناس» بخواند. 

ثواب روزه در ایام خاص:

در روایات برای روزه در برخی روزها، فضیلت خاصی در نظر گرفته شده، بلکه معادل روزه چند ماه یا یک عُمر محاسبه گردیده است؛ ولی لازم است توجه شود، کسی کفاره عمد بر عهده اوست یا می‌خواهد روزه استیجاری بگیرد، نمی‌تواند به یکی از آن روزها قناعت نموده و آن‌را معادل چند ماه یا کمتر و بیشتر حساب نماید، بلکه باید دقیقاً به تعداد روزه‌هایی که بر عهده اوست به تکلیفش عمل نماید.

ثواب شهادت

در برخی روایات، امواتی مانند شهید معرفی شده‌اند. مثلاً در برخی احادیث می‌خوانیم کسی که بر اثر آوار فوت کند یا خانمی که در هنگام زایمان از دنیا برود، شهید است. در این مورد هم لازم است توجه شود که شاید این تنزیلات، به لحاظ ثواب و امثال آن باشد وگرنه مسلم است افرادی که با این‌گونه امور از دنیا می‌روند، نیاز به غسل و کفن دارند. شهیدی که نیاز به غسل و کفن ندارد، شخصی است که در معرکه به شهادت برسد، آن‌هم با شرایط خاص.

برادر:

آیا عقد اخوت، اثر فقهی دارد؟

برای خواندن عقد اخوت مطلقاً و به‌خصوص در عید سعید غدیر، دستوراتی در روایات وارد شده است.

اما باید به این نکته توجه شود که این امر، یک حرکت نمادین استحبابی می‌باشد و هیچ حکم فقهی دیگر بر آن مترتب نمی‌گردد. بر این اساس، دو نفری که عقد اخوت بسته‌اند از یکدیگر ارث نمی‌برند (مگر آن‌که اسباب شرعی ارث وجود داشته باشد) و هم‌چنین محارم یک طرف بر طرف مقابل محرم نمی‌شوند (مگر آن‌که اسباب محرمیتی که فقها مطرح فرموده‌اند پدید آید)

سؤال: آیا فرزند رضاعی محرم است و ارث می‌برد؟

پاسخ: محرم هست، ولی ارث نمی‌برد.

تنظیم: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج