*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


فقه و زندگی شماره خبر: ٣٦٧٢٦٢ ١٢:٢٧ - 1394/07/29    حلال و حرام در اطعامفقه و زندگی 435 ارسال به دوست نسخه چاپي


 حلال و حرام در اطعامفقه و زندگی 435

حلال و حرام در اطعام


همه ما به این نکته واقف هستیم که شرکت‌کنندگان و گردانندگان مجالس اطعام منتسب به اهل‌بیت علیهم‌‌السلام ، اهل دیانت و تقید به حلال الهی هستند ولی از باب یادآوری، این نکته را متعرض می‌شویم که لزوم رعایت حرام و حلال الهی در مجالس اطعامی که مناسبت دینی دارد، از جایگاه بالاتری برخوردار می‌باشد؛ همان‌طوری‌که مرحوم آیةالله‌ کاشف‌الغطاء در این زمینه می‌نویسد: کارهای واجب یا حرام به اعتبار شرف فاعل و زمان و مکان، وجوب و حرمت آن شدت پیدا می‌کند. و نیز تأکد وجوب و حرمت، تابع شدت و ضعف جایگاه فاعل و زمان و مکان می‌باشد. در مورد کارهای مستحب و مکروه هم قضیه از همین قرار است. تذکر به دو نمونه از سهل‌انگاری که ممکن است در مجالس اطعام صورت پذیرد، خالی از فایده نیست:

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

همه ما به این نکته واقف هستیم که شرکتکنندگان و گردانندگان مجالس اطعام منتسب به اهلبیت علیهم‌‌السلام ، اهل دیانت و تقید به حلال الهی هستند ولی از باب یادآوری، این نکته را متعرض میشویم که لزوم رعایت حرام و حلال الهی در مجالس اطعامی که مناسبت دینی دارد، از جایگاه بالاتری برخوردار میباشد؛ همانطوریکه مرحوم آیةالله کاشفالغطاء در این زمینه مینویسد: کارهای واجب یا حرام به اعتبار شرف فاعل و زمان و مکان، وجوب و حرمت آن شدت پیدا میکند. و نیز تأکد وجوب و حرمت، تابع شدت و ضعف جایگاه فاعل و زمان و مکان میباشد. در مورد کارهای مستحب و مکروه هم قضیه از همین قرار است.

تذکر به دو نمونه از سهلانگاری که ممکن است در مجالس اطعام صورت پذیرد، خالی از فایده نیست:

اطعام غذای حرام، حرام است. پس چنانچه مشاهده شود حیوانی که ذبح شده حرام گوشت بوده یا حیوان حلال گوشت، طبق دستور شرع ذبح نشده یا اجزای حرام حیوان حلال گوشت در بین غذا وجود دارد، لازم است از آن غذا اجتناب شود و اگر غذا در سفره قرار داده شده باید به حاضرین اعلام گردد تا دست بکشند، چرا که خوردن و خوراندن حرام، حرام است.

2ـ اطعام غذای متنجس به مردم حرام است. فقها نوشتهاند: اگر صاحبخانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، باید به مهمانها بگوید، اما اگر یکی از مهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد، ولی چنانچه طوری با آنان معاشرت دارد که میداند به واسطه نگفتن، خود او هم نجس میشود، باید بعد از غذا به آنان بگوید. (توضیحالمسایل محشی/1/97)

سؤال: چنانچه مهمانان، شک در حلیت و حرمت یا طهارت و نجاست غذا دارند، تکلیف آنان چیست؟

پاسخ: تا وقتی یقین به حرمت و نجاست غذا ندارند، کار مسلمان را حمل بر صحت نموده و میتوانند از آن غذا استفاده کنند.

تدوین: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی


خروج