*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گوناگون, افق خانواده شماره خبر: ٣٧٩٢٢٠ ٠٩:٤٦ - 1395/03/20   تـوصیــه‌هـای غـذایـی بـرای افـطـار و سحــر ارسال به دوست نسخه چاپي


تـوصیــه‌هـای غـذایـی بـرای افـطـار و سحــر

تـوصیــه‌هـای غـذایـی بـرای افـطـار و سحــر


یکی از پرسش‌های مهم مؤمنین روزه‌دار این است که در وعده‌های سحری و افطار چه نوع غذاهایی صرف شود تا در طول روزهای بلند و گرم روزه‌داری، احساس تشنگی و گرسنگی کمتری داشته باشند؟ برای پاسخ به این پرسش، به نکات زیر توجه کنید: ....


و ان تصوموا خیرٌ لکم ان کنتم تعلمون (بقره/184)

اگر علم میداشتید، درمییافتید که روزه گرفتن برایتان خیر است.

یکی از پرسشهای مهم مؤمنین روزهدار این است که در وعدههای سحری و افطار چه نوع غذاهایی صرف شود تا در طول روزهای بلند و گرم روزهداری، احساس تشنگی و گرسنگی کمتری داشته باشند؟ برای پاسخ به این پرسش، به نکات زیر توجه کنید:

▪ تشنگی مفرط

1. از صرف غذاهای خشک مانند: ماهی کباب، تن ماهی، ماکارونی، ادویهجات تند، تهدیگ، گوشتهای سرخشده، کبابکوبیده، کلهپاچه، کتلت، کوکوی سبزی، سیبزمینی سرخشده، غذاهای پر از کشک و روغن، سوسیس و کالباس، خورشت بادمجان، خورشت سبزی پرملات و پرچرب، جگر، دل و قلوه، حلیم، آشهای سنگین، آبگوشت در ماه رمضان بهویژه سحری بپرهیزید. این قبیل خوراکیها موجب عطش و تشنگی و حتی ترشکردن (رفلاکس معده) در طول روزهداری میشود.

2. مصرف انواع میوههای آبدار چون: هندوانه، طالبی و گلابی و صیفیجات مانند کاهو، خیار، گوجه فرنگی با چاشنی آبلیموی تازه، بهترین گزینههای وعدهی سحری است که جلوی تشنگی را گرفته و روزهداری را آسانتر و قابل تحملتر خواهد کرد، زیرا این میوهها مقداری از آب را در دستگاه گوارش نگه میدارند و آنرا به تدریج در طول روز آزاد میکنند.

3. در وعدهی افطار بهتر است از نان و پنیر، ماست تازه، شیر، خرما، سبزی (ضدعفونی شده)، چای کمرنگ، انواع سوپهای رقیق، تخممرغ آبپز، انواع کوکو و شامی که زیاد چرب نباشند استفاده شود.

4. سعی شود در غذاها از نمک کمتر استفاده کرده و به جای آن از چاشنیهای دیگر استفاده شود. نمک زیاد موجب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در طول روز میشود.

5. از نوشیدن چای زیاد در وعدهی افطار بهویژه وعدهی سحری پرهیز کنید؛ زیرا چای مدر است و سبب افزایش حجم ادرار و از دست دادن آب بدن و نمکهای مصرفی شده؛ ممکن است شما را به کمآبی دچار کند و در طول روز احساس تشنگی نمایید. توصیه میشود به نوشیدن یک استکان چای کمرنگ اکتفا نمایید.

6. بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روز، نوشیدن آب با کمی آبلیموی تازه و گاهی همراه خاکشیر در وعدهیهای افطار و سحر میباشد و بهتر است آبی که در وقت افطار مینوشیم، آب ولرم باشد تا مواد سمّی را از طریق ادرار از بدن خارج کند. ناگفته پیداست که نوشیدن آب فراوان، مخصوصاً آب سرد، هنگام افطار، موجب بیحالی و ضعف و درد معده شده و باعث اختلال در هضم غذا و مشکلات گوارشی میشود و برای جبران کمبود آب، در ایام روزهداری بین وعدهی افطار و سحر باید 6 الی 8 لیوان آب نوشیده شود.

7. سعی کنید در طول روز از حمام با آب داغ پپرهیز کنید که هم موجب بیحالی و هم موجب تشنگی در طول روز میشود، حمام کردن را حداقل به دو ساعت بعد از افطار و یا نزدیک سحر موکول نمایید و برای خنک نگهداشتن دمای بدن، خوب است در طول روز یک الی دو بار دوش ولرم گرفته و از لباسهای رنگ روشن و نخی استفاده نمایید.

▪ گرسنگی مفرط

عدهای از کارشناسان طب سنتی میگویند در داخل عضلات و بین چربیهای بدن اخلاط (یا همان سموم) پنهان شده است که فقط با گرسنگی طولانیمدت از بدن انسان خارج میشود. حال برای آنکه در روزهای طولانی این ماه مبارک دچار گرسنگی مفرط نشوید، خوب است به نکات زیر توجه نمایید:

1. صرف غذاهای اضافی و پرخوری نهتنها از احساس گرسنگی در انتهای روز نمیکاهد، بلکه در همان ساعات اولیه بعد از سحر شرایط سختی به معده و دستگاه گوارش انسان روزهدار تحمیل میکند که موجب علایمی چون نفخ، درد و سوزش معده و سوءهاضمه به دنبال خواهد داشت؛ و برای اینکه در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید، در وعدهی سحر از غذاهایی استفاده نمایید که به کندی جذب میشوند مانند: برنج، گوشت آبپز، سیب زمینی، نان و انواع خورشتهای کمروغن و... .

2. حذف وعدهی سحری سبب افت قند خون، اختلالات عصبی، بیحوصلگی در روز، بوی بد دهان، خستگی، تشنگی، سردرد آسیب قلبی و بینایی، ضعف حافظه و کاهش یادگیری میشود. پس هرگز وعدهی سحری را از برنامهی خود حذف نکنید.

این مقاله را با تبرک به یک حدیث نورانی از رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم  به پایان میرسانیم:

«بلند پايهترينِ شما نزد خداوند متعال، كسى است كه مدتهاى طولانىترى گرسنگى بكشد و به تفكر بپردازد؛ و منفورترين شما نزد خداوند متعال، هر آن كسى است كه پُرخواب و پُرخور و پُرنوش باشد.» (تنبيهالخواطر، ج1، ص100)

▪ معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:

1. پانزده روز تا سلامتی، جمشید خدادادی؛

2. روزه میتواند زندگیات را نجات دهد، دکتر م. شلتون، ترجمهی ماشاءالله فرخنده؛

3. بهداشت تغذیه در روزه، دکتر محمدمهدی اصفهانی؛

4. اولین دانشگاه، آخرین پیامبر، دکتر پاکنژاد (جلد 5)؛

5. شکمپرستی و شهوترانی، ملامحسن فیض کاشانی، ترجمه دکتر ناصح؛

6. نقش روزه در درمان بیماریها، دکتر اتوبوخنگر، ترجمه علیاکبر مهدیپور؛

7. روش نوین برای درمان بیماریها، دکتر الکسی سوفورین، ترجمهی جعفر امامی.

تحقیق و تدوین: گودرز نجفی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج