*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گوناگون, افق خانواده شماره خبر: ٣٧٩٢٢٢ ٠٩:٤٨ - 1395/03/20   نمایشنامهآشنایی با قالب‌های نوشتن (10) ارسال به دوست نسخه چاپي


نمایشنامهآشنایی با قالب‌های نوشتن (10)

نمایشنامه


- نمایشنامه معمولاً در قالب گفتگو بین شخصیت‌ها نوشته می‌شود. به نویسنده این متن نمایش‌نامه‌نویس می‌گویند. ...

 

جهان مثل تماشاخانه ماند

که سعی ما در آن ایفای نقش است...

- تئاتر هنری بسیار دیرپاست که نگاهی به تماشاخانههای برجای مانده از عهد باستان در شهر رم ایتالیا ، تدمر سوریه و... ما را به آن توجه میدهد.

- نمایشنامه به متن قابل اجرا در تئاترگفته میشود.

- نمایشنامه معمولاً در قالب گفتگو بین شخصیتها نوشته میشود. به نویسنده این متن نمایشنامهنویس میگویند.

- مکان و زمان رخ دادن حوادث و نیز توضیح درباره صحنه قبل از نوشتن متن نمایش اهمیت دارند.

- در نمایشنامه حالات چهرهی بازیگر نیز ذکر میشود. هر پرده از نمایش، شامل بخشهای مختلفی است که ساختار نمایشنامه را تشکیل میدهند.

- در اولین قدم برای نوشتن نمایشنامه، باید تا میتوانیم نمایشنامههای ارائه شده از سوی بزرگان این حوزه را مطالعه کنیم.

- پساز مطالعه و کسب آمادگی ذهنی برای نگارش نمایشنامه، میبایست داستانی مناسب و جالب و جذاب برای آن یافت. ما در این مسیر میتوانیم علاوه بر داستانهای خود، از آثار دیگر نویسندگان هم استفاده کنیم.

- هر داستان، فراز و فرودهایی دارد که میبایست آنها را در قالب چند بخش که اصطلاحاً به آن «پرده» گفته میشود سازماندهی کرد.

- شخصیتپردازی و معرفی دقیق قهرمانان، لازمهی کار نمایشنامهنویسی است؛ به این معنی که بازیگران بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

- بازیکنان تئاتر (مخصوصاً پانتومیم) میبایست از زبان بدن استفاده کنند؛ و این هنگامی میسر است که نمایشنامهنویس در لا به لای آن چه مینویسد، پرانتز باز کند و حالات لازم را گوشزد نماید.

- نمایش انواعی دارد از پانتومیم (نمایش بیکلام)، نمایش روحوضی و تعزیهخوانی گرفته تا نقالی، نمایش عروسکی، تئاترخیابانی، پردهخوانی و...، که نمایشنامهنویس هنگام نوشتن متن هریک، میبایست به ویژگیهای اختصاصی آنها توجه داشته باشد.

- در نگارش نمایشنامه نیز مخاطبشناسی شرط است؛ به این معنی که بدانیم برای کدام گروه سنی و با کدام سطح سواد و دانایی مینویسم.

- در نوشتن متن هرگاه به نقل قولها میرسیم، میتوانیم از شکل شکسته و محاورهای کلمات استفاده کنیم.

- اگر داستان نمایش ما، از کتاب خاصی برگرفته شده است، می بایست به رسم امانتداری در ابتدا یا انتها متذکر آن شویم.

- از کتابهایی که میتواند به ما در امر نمایشنامهنویسی کمک کند، میتوان به "نگاهی به مبانی نمایشنامهنویسی و تحلیل نمایشنامه" اثر آقای بابک دهقانی، "اصول و مبانی نمایشنامهنویسی" نوشته خانم سیمین امیریان، و "نمایشنامهنویسی به زبان ساده برای دانشآموزان دوره راهنمایی" نوشته آقای عبدالحی شماسی، اشاره کرد.

- در حوزه نمایشنامهنویسی میتوان در سطح جهانی به گوته آلمانی، شکسپیر بریتانیایی، چخوف روسی، بکت و مولیر فرانسوی و در سطح ملی به بهرام بیضایی، اکبر رادی، علی نصیریان، حسين كياني، سیدحسین فداییحسین و... اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با نمایشنامهنویسی و نمایشنامههای مناسب مذهبی، میتوانید به سایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی (صحنه) مراجعه نمایید.

.........................................................................................

1 . کولوسئوم

2 . دانشنامه آزاد، مدخل نمایشنامه

3 . همان

4 . همان

5. همان

بیژن شهرامی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج