*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گوناگون, افق خانواده شماره خبر: ٣٨٠٢٨٨ ١١:٠٠ - 1395/04/10   فیلم‌نامهآشنایی با قالب های نوشتن (11) ارسال به دوست نسخه چاپي


فیلم‌نامهآشنایی با قالب های نوشتن (11)

فیلم‌نامه


فیلم‌نامه چنان که از اسمش برمی‌آید، متنی است که از روی آن یک فیلم ساخته می‌شود. معادل فرانسوی این واژه «سناریو» است که در انگلیسی به آن «اسکریپت» می‌گویند. ....


خانهی زید. عصر

راحله بر بام رو به افق ایستاده است. آن سوی خانهها بیابان پیداست و از آن سواری میآید و از آمدنش خاک بلند است. سوار، با راندن به سوی شهر، پشت نخستین خانهها ناپدید میشود. راحله برمیگردد و به سوی زنانی مینگرد که بر بامها رشتههای نخ تابیده و پارچهها را رنگ میکنند؛ نگران و گوش به زنگ. ناگهان از کوچه سر و صدای تاختن اسب میشنود، در حیاط خانه، سه برادرش را میبیند که به سوی در میدوند، و نیز زید را که فریاد میزند.

زید: شبلی! راحله از بام به زیر میدود.

کوچه و میدان. روز

بسیاری هراسیده پس میدوند؛ شبلی به میدان میرسد و خود را به سکو میرساند و عَلم سبز را به دست میگیرد؛ کنجکاوان پیش میدوند و گِردش را میگیرند. راحله دوان دوان در گذر به سوی میدان میدود؛ از سه برادرش میگذرد که پیشتر از او رسیدهاند، و از پدرش میگذرد که پیشتر از برادران رسیده است؛ به جمع مبهوت میرسد که رنگ باخته خبری را شنیده است و باور نکرده است. به پای سکو میرسد و سرانجام به شبلی که روی سکو از تجسم آنچه دیده، زبانش بند آمده، و صداهایی چون ضجههای بریده بریده درمیآورد.

شبلی: او، به بالاترین جایی رسید که بشری رسیده. او را در نینوا به صلیب کشیدند. (راحله را میبیند و اشکش میغلتد) او با من حرف زد!

 راحله: (رنگ پریده) کجا رفتی و چه دیدی؟ بگو شبلی، حقیقت را چگونه یافتی؟ تصویر به سوی شبلی می رود؛ هنوز ضربه خورده از آنچه دیده؛ به سختی در تقلا، و ناتوان از یافتن واژههایی در خور.

شبلی: من حقیقت را در زنجیر دیدهام. من حقیقت را پاره پاره بر خاک دیدهام. من حقیقت را بر سر نیزه دیدهام...

٭ ٭ ٭

آن چه از نظر گذشت، بخشی از فیلمنامه «روز واقعه» به کارگردانی آقای شهرام اسدی است که روایتگر حماسه عظیم سید و سالار شهیدان، حضرت حسین بن علی علیهماالسلام است تا مقدمهای باشد برای معرفی قالبی دیگر از قالبهای نگارشی.

- فیلمنامه چنان که از اسمش برمیآید، متنی است که از روی آن یک فیلم ساخته میشود. معادل فرانسوی این واژه «سناریو» است که در انگلیسی به آن «اسکریپت» میگویند.

- فیلمنامه انواع مختلفی دارد: کوتاه، بلند، سریالی، مستند، انیمیشنی و...

- فیلمنامه معمولاً شامل تمام جزئیات صحنه، گفت وگو، کنش و گاه حتی موقعیت و زاویه دوربین است.

- فیلمنامه دو رکن اساسی دارد: ایده (داستان) و توضیح صحنهها.

- داستان لازم برای ساخت فیلمنامه را میتوان از منابع مختلف به دست آورد، از کتابهای چاپ شده نویسندگان داخلی و خارجی گرفته تا ادبیات شفاهی ملی و بومی و ذهن هنرمندانی که در بخش نویسندگی فیلم به کار گرفته شده اند.

- در صورتی که قرار است داستانی مکتوب، لباس فیلمنامه شدن را بر تن کند، میبایست از صاحب آن اجازه گرفت.

- توضیح صحنهها باید دقیق باشد به گونهای که دست اندرکاران فیلم، درک شفاف و یکسانی از اثری که قرار است تولید شود داشته باشند.

- در نوشتن فیلمنامه، دیالوگها میتواند بنا به ماهیت فیلم به صورت ادبی هم نوشته شوند؛ اما آنجا که توضیحات ارائه میشود، باید روان و ساده نوشت تا بازیگران راحت تر کار خود را انجام دهند.

- فیلمنامه در چند فصل نوشته میشود که اصطلاحاً به آن «سکانس» گفته میشود. هر فصل هم مشتمل بر چند صحنه است.

- در نوشتن فیلمنامه باید «پلان»ها را در نظر داشت و نوشتهها را متناسب با آن تنظیم نمود.

- فیلمنامه ممکن است به صورت خطی باشد، یعنی داستان از ابتدا تا انتها، بی هیچ پس و پیش شدنی ارائه شود؛ در غیر این صورت، ساختاری غیر خطی خواهد داشت، به این معنی که فیلمنامه ابتدا سروقتِ وسط یا حتی پایان ماجرا می رود و سپس سراغ ابتدا و سایر قسمتها را می گیرد.

- ویلیام گلدمن که خود فیلمنامهنویس برجستهای است معتقد است که در نوشتن یک فیلمنامه ، مانند هدیه دادن نیت مهم است، به این معنی که هدف و هر آنچه که قرار است به تماشاگر منتقل شود از سوی فیلمنامهنویس درک شود و به تماشاگران منتقل گردد.

- در نوشتن فیلمنامه بر اساس حوادث تاریخی، نیاز نیست وقایع را مو به مو روایت کرد؛ چرا که در این صورت، هم به دلیل نبود یا کمبود منبع و هم به دلیل ملالآور شدن اثر، به مشکل برمیخوریم. در اینجا به خیالپردازی فیلمنامهنویس نیاز است تا نکات برجسته تاریخی با گرههایی از جنس حوادث جذاب خیالی، به هم پیوند بخورند.

 برای شناخت بهتر فیلمنامه و چگونگی نوشتن آن، میتوان از کتابهای منتشر شده در این حوزه بهره برد؛ مثل «از ایده تا فیلمنامه» نوشته جعفر حسنی بروجردی، «فن سناریونویسی» اثر یوجین ویل، «فیلمنامهنویسی» نوشته استنلی کوبریک و... .

.....................................................................................

 1.Scenario

 2.Script

3. به فیلم نامهای که حداکثر حدود ۳۰ صفحه باشد، کوتاه می گویند.

4. به گزارش ایسنا، «دیوید فرانزونی» فیلمنامهنویس برنده اسکاری که آثاری چون «گلادیاتور» را در کارنامهاش دارد، قرار است متن فیلمی را براساس داستان زندگی «مولانا» شاعر، فیلسوف و عارف مسلمان ایرانی را به نگارش درآورد. (18/3/1395)

5. هر بار فیلمبردای بدون قطع شدن را پلان می گویند.

6. William Goldman

بیژن شهرامی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج