تازه‌های علمی, افق خانواده شماره خبر: ٣٨٦٨٥٩ ١٠:٢٦ - 1395/10/02   تازه‌های علمی ارسال به دوست نسخه چاپي

تازه‌های علمی 215

▪ کشف زنبورهای زیرآبی با قابلیت گرده‌افشانی! ▪ احتمال طوفان خورشیدی در سال ۲۰۲۰ میلادی ▪ جهان ٢ هزار میلیارد کهکشان دارد!

کشف زنبورهای زیرآبی با قابلیت گردهافشانی!

شاید باورکردنی نباشد؛ اما در زیر اقیانوسها جانورانی زندگی میکنند که عملکردشان در گردهافشانی همانند زنبورهای ساکن در خشکی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از ساینس الرت، این برای نخستینبار است که محققان موفق به کشف این واقعیت دیدنی میشوند که اکوسیستمهای زیرآبی متکی به گردهافشانهایی هستند که از حیث عملکرد، با زنبورهای ساکن در خشکی قابل مقایسه هستند.

بر اساس تحقیقات صورتگرفته، گیاهان زیرآبی همچون گیاهان خشکی از طریق گردهافشانی تکثیر میشوند. تا پیشاز این تصور میشد که فرآیند گردهافشانی گیاهان با تکیه بر جریان آب انجام میشود؛ اما حالا مشخص شده که در زیر آبهای جهان، فرآیند گردهافشانی از طریق «زنبورهای دریایی» صورت میگیرد.

محققانی از دانشگاه ملی مکزیک با استفاده از سیستمهای پیشرفته فیلمبرداری در زیر آب، گونهای از علفهای دریایی را زیر نظر قرار داده و در کمال حیرت متوجه شدند، انواعی از جانوران بیمهره، بیشتر از آنکه به سراغ گیاهان بدون گل بروند، خود را به شاخههای گلدار این نوع گیاه نزدیک میکنند و این دقیقاً همان کاری است که زنبورها در خشکی برای عمل گردهافشانی انجام میدهند. در این مطالعه به وضوح دیده میشود که جانوران مورد نظر، با نزدیک شدن به گلهای گیاهان، گرده آنها را با خود حمل میکنند. نکته جالب اینجاست که محققان، پیشتر این جانوران را شناسایی کرده بودند؛ اما هرگز تصور نمیکردند که نقشی در گردهافشانی گیاهان زیرآبی داشته باشند.

احتمال طوفان خورشیدی در سال ۲۰۲۰ میلادی

دانشمند آمریکایی پیشبینی میکند در سال ۲۰۲۰ میلادی یک طوفان خورشیدی اتفاق خواهد افتاد که احتمالاً به قطع سرویسهای اینترنتی و مخابراتی منجر میشود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکسپرس، پیت رایلی دانشمند ارشد مؤسسه «علوم پیشبینی» در سندیهگو کالیفرنیا پیشبینی کرده است ۱۲ درصد احتمال دارد تا پایان دهه میلادی کنونی طوفان خورشیدی در زمین اتفاق بیافتد.

دانشمندان هشدار دادهاند، چنین میزان احتمالی بالاست و این طوفان خورشیدی احتمالاً قدرتی به اندازهی طوفان «کارینگتون» خواهد داشت که در سال ۱۸۵۹ میلادی اتفاق افتاد.

طوفان خورشیدی که ۱۵۰ سال قبل اتفاق افتاد چنان قدرتمند بود، که شفق جنوبی از منطقه کوئینزلند در استرالیا قابل مشاهده بود. اما امروزه با توجه به آنکه جهان به شدت وابسته به فناوری است، تأثیرات چنین طوفانی سهمگین خواهد بود.

طوفانهای خورشیدی چنان قدرتی دارند که میتوانند فناوریها را در جهان ویران کنند. زیرا اشعههای خورشید که به زمین میخورند، به گرمتر شدن لایه خارجی اتمسفر و در نتیجه منبسط شدن کره زمین منجر میشوند.

در این حالت سیگنالهای ماهوارهای برای راهیابی به اتمسفر منبسط شده زمین، دچار مشکل میشوند. در نتیجه خدمات اینترنت، جیپیاس، ماهوارههای تلویزیونی و سیگنال موبایل قطع خواهد شد.

علاوه براین موارد، طوفان خورشیدی به افزایش قدرت میدان مغناطیسی زمین منجر میشود. در این حالت میزان الکتریسیته موجود در شبکههای توزیع و انتقال برق بیشتر میشود و احتمال انفجار نیروگاههای برق نیز وجود دارد.

جهان ٢ هزار میلیارد کهکشان دارد!

گروهی بینالمللی از ستارهشناسان متوجه شدهاند جهان حداقل دو هزار میلیارد کهکشان دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نوردیج، چنین رقمی حداقل ١٠ برابر بیشتر از پیش بینی اخیر ستارهشناسان است. یک گروه بینالمللی از ستارهشناسان به رهبری کریستوفر کانسیلس این کشف را انجام دادهاند.

طی ٢٠ سال گذشته دانشمندان از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل استفاده کردند و تخمین زدند احتمالاً جهان حدود ١٠٠ تا ٢٠٠ میلیارد کهکشان دارد.

فنآوری کنونی فضایی به دانشمندان اجازه میدهد تا حداقل ١٠ درصد این کهکشانها را مطالعه کنیم و ٩٠ درصد باقیمانده فقط به وسیله تلسکوپهایی بزرگتر و قدرتمندتر دیده خواهد شد.

کانسیلس در این باره میگوید: تعداد کهکشانهای موجود در جهان یکی از سؤالات بنیادین در علم ستارهشناسی است. از سوی دیگر هنوز این وسوسه در ذهنمان وجود دارد که ٩٠ درصد کهکشانهای جهان مطالعه نشدهاند.