تازه‌های علمی, افق خانواده شماره خبر: ٣٨٧٢٥٣ ١١:١٥ - 1395/10/14   تازه‌های علمی ارسال به دوست نسخه چاپي

▪ ماسک هوشمندی که می‌گوید چه زمانی نفس بکشید ▪ مغز زنان در زمان بارداری تغییر می‌کند

ماسک هوشمندی که میگوید چه زمانی نفس بکشید

محققان ایده ساخت ماسکی را دادهاند که به طرز هوشمندانهای در تنفس هوای سالم به افراد کمک میکند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یانکو دیزاین، این روزها آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرها به چالش بزرگ و نگرانکنندهای برای ادارهکنندگان آنها تبدیل شده است و تلاش میشود از شیوههای گوناگون برای حفظ سلامت ساکنان شهرهای آلوده استفاده شود.

استفاده از ماسک، رایجترین شیوه برای کاستن از حجم ذرات آلایندهای است که راهی سیستم تنفسی افراد میشود و حالا محققان ایده استفاده از ماسک هوشمند را مطرح کردهاند. این ماسک که قابلیت استفاده در هوای شهرهای مختلف با کیفیت های گوناگون را دارد، به گونهای هوشمندانه عمل کرده، به طوریکه به کاربر میگوید که چه زمانی بهتر است نفس بکشد!

ماسک هوشمند با تلفن همراه هوشمند، از طریق فناوری بلوتوث جفت شده و از طریق حسگرهایی که درون آن تعبیه شده، ذرات خطرناک معلق در هوا را شناسایی کرده و با توجه به کیفیت لحظهای هوا، به فرد میگوید که چه زمانی برای تنفس بهتر است. بدین ترتیب این امکان فراهم میشود که از طریق یک شبکه دیجیتالی، نواحی خطرناک برای تنفس شناسایی شده و افراد برای حفظ سلامتیشان از آنجا دوری کنند.

مغز زنان در زمان بارداری تغییر میکند

تحقیقات نشان میدهد بارداری بر شیوه کارکرد مغز زنان تأثیر میگذارد و به آنان از لحاظ روانشناختی کمک میکند، نیازهای کودک خود را درک کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورج، این تحقیق که در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده، نشان میدهد در زنان باردار ماده خاکستری در بخشهای خاصی از مغز که مربوط به توانایی درک احساس و تفکر دیگران است، کاهش مییابد. این روند توانایی مادران در فرایند پرورش کودک و شناسایی خطراتی که او را تهدید میکند، ارتقا میدهد.

این نتیجه تحقیق گروهی از محققان اسپانیایی روی ۲۵ زن و طی ۵ سال است. محققان مغز زنان را قبل از بارداری و چند ماه پس از وضع حمل اسکن کردند. آنها همچنین مغز ۲۰ زن که هیچگاه باردار نبودهاند، ۱۷ مرد که فرزندی نداشتند و ۱۹ مردی که برای نخستین مرتبه صاحب فرزند شده بودند را نیز اسکن کردند. آنها متوجه شدند فقط مغز زنانی که باردار بودند با تغییر در میزان ماده خاکستری روبهرو شده است.

البته کاهش ماده خاکستری مغز لزوماً پدیده بدی نیست. هنگام نوجوانی نیز این اتفاق میافتد و درحقیقت بخشی معمول از رشد احساسی و شناختی انسان به شمار میآید. بنابراین میتوان بارداری را دومین مرحله تکامل مغز دانست.

آزمایشات بیشتر نشان داد، بارداری مغز مادران را به شیوه خاص دگرگون میکند تا آنها بتوانند نیازهای کودک بیپناه خود را پاسخگو باشند. در همین راستا بخشهای کورتکسهای جلویی و موقت و میانی شاهد بیشترین میزان کاهش ماده خاکستری بودهاند. چنین کاهشی نشان میدهد این مناطق در نتیجه بارداری عملکردی خاصتری یابند، این اتفاق باعث میشود به مادر کمک کند از نوزاد خود بهتر مراقبت نماید. همچنین بخشهایی از مغز مادر که شاهد بیشترین میزان کاهش ماده خاکستری بودند، عکسالعملهای قدرتمندتری نسبت به عکس نوزاد داشت. دانشمندان معتقدند تغییرات در مغز به هورمونهایی مانند استروژن و پروژسترون مربوط است که طی دوران بارداری سطح آن در بدن مادر افزوده میشود.