*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


فقه و زندگی شماره خبر: ٣٨٧٣٢٦ ١٢:٤٤ - 1395/10/15   قرائت قرآنفقه و زندگی شماره 493 ارسال به دوست نسخه چاپي


قرائت قرآنفقه و زندگی شماره 493

قرائت قرآن


قرائت قرآن آن‌گاه محقق می‌شود که کلمات قرآن بر زبان جاری و فضای دهان را فرا گیرند. نشانه آن‌هم این است که اگر فرض کنیم تلاوت‌کننده در مکان خلوتی قرار دارد، صدای خود را بشنود. ....

 

 


مفهوم قرائت قرآن

قرائت قرآن آنگاه محقق میشود که کلمات قرآن بر زبان جاری و فضای دهان را فرا گیرند. نشانه آنهم این است که اگر فرض کنیم تلاوتکننده در مکان خلوتی قرار دارد، صدای خود را بشنود. (العروةالوثقى/‏2/‏511) بنابراین، تلاوت قرآن نباید از این مقدار آهستهتر باشد. در غیر این صورت قرائت صدق نخواهد کرد؛ بلکه یا به آن حدیث نفس گفته میشود و یا مطالعه قرآن و هیچکدام جایگزین قرائت قرآن نیست. از این قانون چند نتیجه گرفته میشود:

الف) شخص اجیر شده برای تلاوت قرآن، باید طوری آنرا تلاوت کند که طبق ضابطه مذکور قرائت صدق کند، نه اینکه آنرا بهطور حدیث نفس یا مطالعه مرور نماید. در غیر این صورت، اجرتی که میگیرد، حرام خواهد بود؛ زیرا اجرت را برای قرائت قرآن گرفته است.

ب) حکم اخفات در نماز (که در حمد و سوره نماز ظهر و عصر، و تسبیحات اربعه (یا حمد) در رکعات سوم و چهارم نمازها و همچنین سایر اذکار نماز ) نیز به همین کیفیت است؛ یعنی باید کلمات نماز بر زبان و دهان جاری گردد، بهطوری که اگر فرض کنیم نمازگزار در مکانی ساکت و آرام قرار دارد، حداقل خودش صدای خودش را بشنود، در غیر این صورت نمازش باطل خواهد بود. (تحفةالأبرار/‏2/‏120؛ و توضیحالمسایل محشی، امام خمینی/‏1/‏535)

ج) با نگاه به آیه سجده، بدون اینکه آنرا قرائت کند، سجده واجب نمیگردد؛ بلکه در صورتی واجب میشود که آیه سجده را بخواند (طبق همان تعریفی که گذشت) یا بشنود. (توضیحالمسایل محشی/‏1/‏592)

د) چنانچه جنب، حائض و نفساء به سوره سجدهدار نگاه کنند، بدون اینکه آنها را تلاوت نمایند، اشکال ندارد.

تهیه و تنظیم: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی


خروج