تازه‌های علمی, افق خانواده شماره خبر: ٣٨٧٩٢٩ ٠٩:٠٠ - 1395/10/30     تازه‌های علمی ارسال به دوست نسخه چاپي

▪ دارورسانی به بدن با فناوری روبات های نرم ▪ دیوار هوشمندی که با نزدیک شدن آدم‌ها روشن می‌شود

دارورسانی به بدن با فناوری روبات های نرم

محققان روبات کوچکی ساختند که با ایمپلنت در زیر پوست، میتواند به نقاط مختلف بدن دارورسانی کند؛ این روبات کوچک که از جنس هیدروژل و با استفاده از فناوری سهبعدی ساخته شده است، فاقد هرگونه باتری یا سیم بوده و با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی فعال میشود.

به گزارش ایرنا از ساینس، این روبات کوچک بر اساس فناوری «چرخ ژنو» عمل میکند که در ساخت ساعت کاربرد دارد؛ چرخ ژنو سازوکاری چرخدندهای است که حرکت دورانی پیوسته را به حرکت دورانی منقطع متناوب تبدیل میکند. در این روبات زیستی کوچک، مکانیسم دورانی چرخ ژنو توسط میدان مغناطیسی خارجی فعال میشود و یکی از شش مخزن حاوی دارو تخلیه میشود. بدین ترتیب پساز ایمپلنت روبات زیر پوست بیمار، در زمان لازم پزشک میتواند با استفاده از میدان مغناطیسی، دارو را در بدن او آزاد کند.

محققان برای اطمینان از عملکرد روبات، آنرا در بدن موشهای مبتلا به سرطان استخوان آزمایش کرده و نتیجه را با موشهایی که به شیوه متداول شیمیدرمانی شدند، مقایسه کردند. در نتیجه مشخص شد رشد تومور در بدن موشهایی که با استفاده از روبات دارو را دریافت میکنند، کمتر است و تعداد سلولهای سالم سایر اندامها که در اثر دارو آسیب میبینند، در مقایسه با شیوه متداول شیمیدرمانی، کاهش چشمگیری داشته است.

در حال حاضر این فناوری روی موشها آزمایش شده است؛ اما به زودی در بدن انسان برای دارورسانی به تومورهای سرطانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فرآیند چاپ سهبعدی این روبات که تنها 5/1 سانتیمتر طول دارد، 30 دقیقه طول میکشد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Robotics منتشر شده است.

دیوار هوشمندی که با نزدیک شدن آدمها روشن میشود

یک شرکت استرالیایی، دیواری ساخته است که از خود نور ساطع میکند و با حرکت انسان در نزدیکی آن، روشن و خاموش میشود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیو اطلس، این دیوار کاملاً عادی به نظر میرسد؛ اما به محض آنکه روشن شود، طیفی از چراغهای یکپارچهی الایدی نقشها و تصویرهای مختلفی را نمایش میدهند.

نخستین مکان استفاده از این دیوارها به نام لومز، ورودی بخش کودکان در بیمارستان کابرینی در کاناداست. هنگامیکه فردی از مقابل دیوار عبور میکند، دیوار لومز تصاویر کارتونی را نمایش میدهد، مانند حیواناتی که از میان علفها سرشان را بیرون میآورند، قطرههای باران که به زمین میخورد، پرتاب موشک از جمله کارتونهایی هستند که به نمایش در میآیند.

این سیستم هوشمند است و هنگامیکه افراد به آن نزدیک میشوند، با نمایش کارتونهای بزرگتر عکسالعمل نشان میدهد.

شرکت سازنده این دیوار تصمیم دارد از آن برای بخشهای ورودی ساختمانها و همچنین فروشگاهها استفاده کند. این شرکت تصمیم دارد دیوارها را به گونهای بسازد که سیستم آن به صوت نیز عکسالعمل نشان دهد و در آینده آنرا نسبت به گرما نیز حساس کند.