*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


فقه و زندگی شماره خبر: ٣٩٠٨٠٤ ١٣:٥٢ - 1396/02/06   فقه و زندگی شماره 506 ارسال به دوست نسخه چاپي


فقه و زندگی شماره 506

بهره دادن به بانک‌ها (بخش اول)


یکی از مسایل رایج در مورد بانک‌ها و سودی که در این زمینه عاید آن‌ها می‌گردد، «وام‌های بانکی» است. می‌دانیم وام بیشتر بانک‌ها همراه سود است. بدین معنی که بانک در هنگام تقاضای وام از جانب مشتریان، درصدی را اضافه نموده و مشتریان خود را ملزم به باز پرداخت اصل قرض و مقدار اضافه تعیین شده می‌نماید. در حالی‌که این، «ربا» است و حرمت آن از بدیهیات فقه به شمار می‌رود. ....

 

 

وامهای بانکی

یکی از مسایل رایج در مورد بانکها و سودی که در این زمینه عاید آنها میگردد، «وامهای بانکی» است.

میدانیم وام بیشتر بانکها همراه سود است. بدین معنی که بانک در هنگام تقاضای وام از جانب مشتریان، درصدی را اضافه نموده و مشتریان خود را ملزم به باز پرداخت اصل قرض و مقدار اضافه تعیین شده مینماید. در حالیکه این، «ربا» است و حرمت آن از بدیهیات فقه به شمار میرود.

برخی از عوام مردم گمان میکنند که اگر سود بانکی 4 درصد به بالا باشد حرام و چنانچه پایینتر از این مقدار باشد حلال است. این یک گمان بیاساس و منشأ آن، دور ماندن از فقه و مسایل شرعی میباشد.

باید توجه داشته باشیم که شرط اضافه بر مقدار قرض مطلقاً حرام است اعم از اینکه: از شخص قرض شود یا از بانک. (جامعالاحکام، آیةاللهالعظمی صافی/2/297) بانک اسلامى باشد یا غیراسلامی. (استفتائات (از امام خمینی)/2/130) مقدار اضافه کم باشد یا زیاد. مقدار اضافه از جنس پول باشد یا غیرآن. مقدار اضافه را بنویسند یا بر زبان جاری سازند یا بنای بر آنرا داشته باشند. (توضیحالمسایل محشی/2/395)

اینک سؤال این است که چه راهی برای تصحیح اینگونه وامهای بانکی وجود دارد؟

پاسخ این است که گمان میرود راههایی در این زمینه وجود داشته باشد که طرح آنها و نیز بررسی هریک از آنها لازم به نظر میرسد:

راه اول، وکالت در خرید: این طریق، مختص است به مواردی که اقدام مشتری برای وام ،جهت خریدن جنس خاصی باشد. بدین صورت که مشتری، وکیل بانک در خرید شود و آنگاه همان جنس را گرانتر و به اقساط از بانک بخرد.

مثال مطلب فوق این است که شخصی به بانک مراجعه کند برای دریافت وام خودرو. بانک در ابتدای امر به او وکالت میدهد که ماشینی را برای بانک بخرد و پس از این، بانک همان ماشین را به آن شخص گرانتر و به اقساط میفروشد.

بررسی: این گزینه در صورتی صحیح است که حقیقتاً این دو معامله صورت گیرد، یکی خرید همراه با وکالت برای بانک و دیگری خریدن از بانک (گرانتر و به اقساط) نه اینکه بهطور صوری و شکلی چیزی بر روی کاغذ نوشته شود یا بر زبان جاری گردد.

راه دوم، کارمزد: برخی از بانکها برای تصحیح دریافت اضافه بر مقدار وام، گزینه کارمزد را انتخاب نمودهاند. بدین معنی که در مقام پرداخت وام، شرط میکنند وامگیرنده هنگام پرداخت، مقداری را اضافه پرداخت نماید تا صرف مخارج دفتری بانک شود. شاید این مقوله بیشتر در بانکهای قرضالحسنه و غیردولتی رایج باشد.

بررسی: این گزینه مورد اتفاق همه فقها نیست و لازم است در مورد آن به رساله مراجع تقلید مراجعه شود.

تهیه و تنظیم: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج