تازه‌های علمی, افق خانواده شماره خبر: ٣٩١٣٦٠ ٠٩:٠٩ - 1396/02/23     تازه‌های علمی ارسال به دوست نسخه چاپي

▪ درمان عفونت استخوان با کشف محقق ایرانی ▪ دانشمند ایرانی در انگلیس دست مصنوعی دوربین‌دار ساخت

▪ درمان عفونت استخوان با کشف محقق ایرانی

یکی از استادیاران ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ترکیب دارویی نوینی برای درمان عفونت استخوان ساخته است.

دکتر صدقیزاده استادیار این دانشگاه، تحقیقی درباره عفونت استخوان و درمان آن انجام داده است.

استخوان یکی از قدرتمندترین مواد در بدن انسان به حساب میآید، با این وجود در برابر عفونتهای باکتریایی بسیار حساس است. درحقیقت بیمارانی که یکی از ۲۰۶ استخوان بدنشان مبتلا به این نوع عفونت باشد، با خطر قطع عضو و حتی مرگ روبرو هستند. اما طبق تحقیقات دکتر صدقیزاده میتوان این وضعیت را درمان کرد. در همین راستا، او یک آنتیبیوتیک مزدوج کشف کرده که شیوهی درمان عفونتهای استخوانی را تغییر میدهد.

روش فعلی درمان چرک استخوان، دورههای استفاده از آنتیبیوتیکها متداول است که با عوارض جانبی متعدد همراه میشود. آنتیبیوتیکهای تجویز شده متابولیسم بدن بیمار را بهم میزنند. به همین دلیل، گاهی اوقات آسیبهای جبرانناپذیر به کبد و کلیهها وارد میشود و در مقادیر بالا مسمومیت بیمار را بهدنبال خواهد داشت و معمولاً تأثیر زیادی بر روی ناحیهی عفونی نداشته و مقدار زیادی از این آنتیبیوتیکها از بدن دفع میشود.

اما ترکیب آنتیبیوتیک جدید به شکلی هوشمند، منطقهی عفونت استخوان را تشخیص داده و هدف میگیرد. به این ترتیب نیازی به مصرف زیاد و طولانی مدت داروی ضدعفونت وجود ندارد. همچنین عوارض جانبی آن بر بدن بیمار، به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.

▪ دانشمند ایرانی در انگلیس دست مصنوعی دوربیندار ساخت

یک مهندس زیست طبیعی ایرانی در دانشگاه نیوکاسل به تازگی یک دست روباتیک مجهز به دوربین ساخته است. با کمک این دست مصنوعی بیمار میتواند بدون فکر کردن اشیا را به راحتی در دست خود بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم غزل قضایی، یکی از مهندسان دانشگاه نیوکاسل به رهبری گروهی از محققان با اختراع این دست روباتیک مجهز به دوربین نسل جدیدی از اعضای مصنوعی هوشمند را بنیان گذاشتهاند. هم اکنون آزمایشهای کلینیکی روی این دست انجام شده است.

دوربین روی این دست مصنوعی مجهز به فناوری ماشین یادگیری است. به همین دلیل بیمار میتواند اشیا را به طور اتوماتیک نگه دارد. بنابراین این عضو مصنوعی به جای بیمار شیوه حرکت دست را کنترل میکند.

کلید شیوهی فعالیت این دست نیز یادگیری ماشینی است. برای آموزش دست مصنوعی یک سیستم Convolutional Neural Network (CNN) ساخته شد که در حقیقت یک شبکه هوش مصنوعی است. درهمین راستا از ۵۰۰ شی مختلف ۷۲ عکس برای این شبکه به نمایش در میآید. این ۷۲ عکس از زوایای مختلف یک شیء با فواصل ۵ درجه گرفته شدهاند. پساز تکمیل این مرحله آموزشی نیز دست مصنوعی مورد آزمایش قرار گرفت.

خانم قضایی، مؤلف ارشد تحقیق در اینباره میگوید: ما به رایانه تصویر یک عصا را نشان میدهیم. اما کار همینجا تمام نمیشود. ما تصاویر مختلفی از همان عصا از زاویههای مختلف و در مکانهای مختلف را برای رایانه نمایش میدهیم. رایانه نیز به تدریج شیوه بلند کردن و به دست گرفتن اشیا را میآموزد. بنابراین این برنامه شناسایی اشیا و شیوه حمل کردن آنها را به رایانه میآموزد. این گامی بسیار مهم در ساخت اعضای مصنوعی بیونیک است. به گفته او این تحقیق دست ساخته شده، انعطافپذیرتر از سیستمهای دیگر است و میتواند اشیای عجیب را به راحتی بلند کند.