*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


فقه و زندگی شماره خبر: ٣٩٢٥٥٩ ١٣:٤٢ - 1396/04/14   فقه و زندگی شماره 515 ارسال به دوست نسخه چاپي


فقه و زندگی شماره 515

نماز در آیینه احکام شرعی (بخش اول)


گاهی گفته می‌شود موقع نماز ظهر، ساعت دوازده است. این سخن اشتباه می‌باشد؛ زیرا در بعض ایام سال، قبل از ساعت دوازده موقع اذان ظهر می‌شود و در بعض ایام سال بعد از ساعت دوازده. در مورد نماز صبح و مغرب هم مسئله همین است. ....

 

 

وقت نماز

گاهی گفته میشود موقع نماز ظهر، ساعت دوازده است. این سخن اشتباه میباشد؛ زیرا در بعض ایام سال، قبل از ساعت دوازده موقع اذان ظهر میشود و در بعض ایام سال بعد از ساعت دوازده. در مورد نماز صبح و مغرب هم مسئله همین است.

بر این اساس، معیار در وقت نماز، ساعت نیست؛ بلکه وقت حقیقی نماز است.

وقت حقیقی نماز صبح از سپیده دوم است تا طلوع آفتاب. (توضیحالمسایل محشی/1/411)

وقت حقیقی نماز ظهر و عصر از وقتی است که خورشید از وسط آسمان به طرف مغرب متمایل شود؛ نشانه آن هم این است سایه شاخص شروع کند به حرکت به سمت مشرق. این وقت تا غروب خورشید ادامه دارد. (همان/401)

وقت حقیقی نماز مغرب و عشا از وقتی است که سرخی که هنگام غروب در طرف مشرق بهوجود میآید از بالای سر عبور کند. این وقت تا نصف شب ادامه دارد. (همان/407)

مصادیق سبک شمردن نماز

سبک شمردن نماز مصادیقی دارد:

1- آشکارترین نمونه سبک شمردن نماز، ترک عمدی نماز است گرچه برای یک بار.

2- تأخیر نماز بدون عذر تا آخر وقت. بلکه فقها فرمودهاند مستحب است نماز در اول وقت خوانده شود آن هم به جماعت. (توضیحالمسایل محشی/1/399)

3- شرکت نکردن در نماز جماعت. مراجع معظم تقلید فرمودهاند شرکت نکردن در نماز جماعت از روی بیاعتنایی جایز نیست. (توضیحالمسایل محشی/1/768)

4- نماز خواندن بدون آرامش و طمأنینه، به طوریکه رکوع و سجود کلمات و اذکار آن، بهصورت کامل انجام نشود.

5- عدم آموزش فرزندان. مستحب است پدر و مادر، بچه ممیز (بچه‏اى که خوب و بد را مى‏فهمد) را به نماز خواندن و عبادتهاى دیگر عادت دهند، البته نباید این کار به صورتى انجام گیرد که موجب ناراحتى و بیزارى او از نماز گردد.

- آنچه سهو و عمدش نماز را باطل میکند

بعضی از چیزها نماز را باطل میکند؛ سهواً انجام شود یا عمداً:

1- انجام کارهایی که صورت نماز را برهم میزند؛ مانند دست زدن و به هوا پریدن و امثال این کارها. (توضیح المسایل محشی/1/628)

2- چیزهایی که غسل، وضو و تیمم را باطل میکنند. (مجمعالرسایل/1/330)

3- اضافه یا کم شدن یکی از ارکان نماز. (توضیح المسایل محشی/1/628 ارکان نماز عبارتند از؛ قیام، نیت، تکبیرةالاحرام، رکوع و سجود)

4- رو گرداندن از قبله، البته تمایل اندک به طرف راست یا چپ اشکال ندارد به شرط آنکه صدق انحراف از قبله نکند. (مدارکالعروة/12/425)

5- خوردن و آشامیدن. (همان)

6- گریه برای دنیا و خندهای که همراه قهقهه باشد. (منهاجالصالحین، آیةالله سیستانی/1/236)

7- اضافه شدن یک رکعت؛ زیرا سبب اضافه رکن میگردد.

سلسله مراتب انجام نماز واجب

در صورت توان، تمام نمازهای واجب باید ایستاده و بدون تکیه کردن خوانده شود؛ در این حکم فرقی نیست بین اینکه نماز واجب، یومیه باشد یا غیریومیه مثل نماز طواف، نماز آیات و... (توضیحالمسایل محشی/1/540)؛ اما اگر ایستاده خواندن میسر نبود، باید سلسله مراتب انجام نماز واجب را مراعات کرد، یعنی با قدرت داشتن به مرتبه نزدیکتر به حالت ایستاده بدون تکیه دادن، به مرتبه دورتر، منتقل نشد. لذا به سلسله مراتب انجام نماز واجب در ذیل اشاره میشود:

1- ایستاده بدون تکیه کردن، 2- ایستاده همراه با تکیه کردن، 3- نشسته بدون تکیه کردن، 4- نشسته همراه با تکیه کردن، 5- دراز کشیده به پهلوی راست، 6- دراز کشیده به پهلوی چپ، 7- خوابیده به پشت، بهطوری که کف پای نمازگزار به طرف قبله باشد. (توضیح المسایل محشی/1/432)

تذکر:

این سلسله مراتب باید حفظ شود و با توانایی بر حالت قبل، نمیتوان به مرحله بعد منتقل شد. حتی شخصی که مثلاً دو رکعت از نماز چهار رکعتی را میتواند ایستاده بخواند باید دو رکعت اول را ایستاده و دو رکعت بعد را که عاجز میشود، نشسته بخواند.

تهیه و تنظیم: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج