*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


فقه و زندگی شماره خبر: ٣٩٣٣٧٠ ١٦:٢٠ - 1396/05/26   احکام وقففقه و زندگی شماره 520 ارسال به دوست نسخه چاپي


احکام وقففقه و زندگی شماره 520

احکام وقف (بخش اول)


تقسیم وقف: وقف دو دسته است: الف) وقف عام: آن‌چه عموم می‌توانند از آن استفاده کنند. مانند: مسجد، بیمارستان و پارک. ب) وقف خاص: آن‌چه عده‌ای خاص می‌توانند از آن استفاده نمایند. مانند: وقف زمین بر شخص خاص و فرزندان او. ...

 

تعریف وقف

«تحبیس العین و تسبیل المنفعة؛ حبس کردن عین و رها گذاشتن منفعت آن است.» (تحریرالوسیله/2/62)

تقسیم وقف: وقف دو دسته است:

الف) وقف عام: آنچه عموم میتوانند از آن استفاده کنند. مانند: مسجد، بیمارستان و پارک.

ب) وقف خاص: آنچه عدهای خاص میتوانند از آن استفاده نمایند. مانند: وقف زمین بر شخص خاص و فرزندان او.

اعتبار قصد قربت

در اینکه آیا وقف از امور تعبدیه (آنچه برای تحققش نیاز بهقصد قربت است) است یا توصلیه (آنچه برای تحققش نیاز بهقصد قربت نیست، گرچه بردن ثواب، نیازمند قصد قربت میباشد)؛ از سخن برخی فقها برمیآید که فرق است بین وقف «مسجد» و «غیرمسجد»؛ به این معنی که در مورد «وقف مساجد» قصد تقرب الی الله معتبر و لازم است؛ ولی در امور دیگر لازم نیست.

صاحب کتاب عروةالوثقی مینویسد: «الأحوط إجراء صیغة الوقف بقصد القربة فی صیرورته مسجداً، بأن یقول: وقفته قربة إلی الله؛ احتیاط در هنگام اجرای صیغه وقف مسجد این است که قصد قربت کند به اینکه بگوید: وقف کردم این مکان را قربةًً الی الله» (العروةالوثقی/2/403)

از مطلب فوق دو نتیجه بهدست میآید:

1. اگر مکانی بهعنوان مدرسه، پارک، بیمارستان، پل، راه، نمازخانه (نمازخانه غیر از مسجد است)، زائرسرا، غسالخانه، قبرستان و امثال اینها وقف شود، به هر نیت که باشد، صحیح است، اعم از اینکه وقفکننده برای خدا وقف کند یا برای شهرت و یا هر غرض دیگری.

2. وقف موارد مذکور از جانب شخص کافر نیز صحیح است.

ولی مرحوم امام خمینی قدس‌سره بهطور مطلق فرمودهاند: اقوی عدم شرطیت قصد قربت است، حتی در وقف عام؛ گرچه احوط، اعتبار قصد تقرب در تمام موارد است.» (تحریرالوسیلة/2/64)

بر این اساس، از آنجا که مسئله اعتبار و عدم اعتبار قصد قربت در وقف، محل بحث بین فقهاست، یا باید احتیاط کرد و در وقف مسجد قصد تقرب الیالله کرد و یا اینکه هر یک از مقلدین به مرجع تقلید خویش مراجعه نموده و در این زمینه کسب تکلیف کنند.

تهیه و تنظیم: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج