printlogo


printlogo


در پیش‌نشست همایش «منشور روحانیت امامین انقلاب؛ ظرفیت‌های تحقق حوزه علمیه خواهران پیشرو و سرآمد» عنوان شد
پنج عنصر هویتی حوزه‌های علمیه در پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب
پیش‌نشست همایش «منشور روحانیت امامین انقلاب؛ ظرفیت‌های تحقق حوزه علمیه خواهران پیشرو و سرآمد» با موضوع «امتداد اجتماعی اندیشه‌های تمدنی امام و رهبری در گستره بین‌المللی» در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل در این مراسم، با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در سده اخیر حوزه علمیه قم، بیان کرد: امام راحل(ره) معتقد بودند که دین باید با همه هویتش وارد عرصه‌های زندگی افراد شود؛ زیرا برای همه عرصه‌ها برنامه دارد.
وی گفت: در اندیشه امام خمینی(ره) فقیه می‌تواند هم در عالم فقه و حدیث اجتهاد کند و هم از مسأله فلسطین و جوامع مسلمین غفلت نکند. فقیه می‌تواند از روش سنتی و فقه جواهری پیروی کند؛ اما از محرومین و مظلومین نیز دفاع کند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: در دیدگاه امام خمینی(ره) دنیا دهکده‌ای است که همه باید نسبت به سرنوشت یکدیگر توجه داشته باشند؛ به‌همین خاطر نمی‌توان نسبت به مسأله فلسطین دغدغه نداشت.
وی اضافه کرد: در دوره معاصر غیورتر از امام خمینی(ره) وجود ندارد. ایشان نسبت به تجاوزی که به کشورهای مسلمان می‌شد، اولین نفری بود که واکنش نشان می‌داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل اظهار کرد: ما موظف هستیم آنچه را که رهبر معظم انقلاب در پیام خود به عنوان «حوزه پیشرو و سرآمد» با عنوان بلاغ مبین اشاره فرمودند، عملیاتی کنیم و ادبیات متناسب با آن را شکل دهیم.

 پنج عنصر هویتی حوزههای علمیه در پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری نیز در این پیش‌نشست، عنوان کرد: تحلیلی در رابطه با خوانش بین‌المللی «حوزه پیشرو و سرآمد» صورت گرفته است که در این خوانش، تلاش شده، اجتهادی از متن صورت نگیرد و ملزم به متن باشیم.
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این پیام، برای حوزه‌های علمیه پنج عنصر هویتی ذکر کردند که علاوه بر اینکه دو رکن «حوزه‌های علمیه همیشه خط مقدم مبارزه با استکبار بوده است» و «حوزه علمیه یک حوزه تمدن‌ساز است» که کاملاً به‌صورت بین‌المللی هستند، در رکن‌های دیگر نیز نگاه بین‌المللی وجود دارد. بر اساس تحلیل  صورت‌گرفته بیش از ۲۰۰ کلمه با تعبیر بین‌المللی وجود دارد.
وی گفت: در رکن اول، هویت حوزه یک مرکز علمی معرفی می‌شود که پنج رسالت یعنی مرجعیت علمی در دنیا، زمینه‌سازی و نوآوری برای علوم اسلامی و به‌ویژه فقه حکومتی و تمدنی، تعامل نقادانه و سازنده با دانش جهانی و آگاهی از آخرین تحولات علوم به‌ویژه علوم انسانی، نگاه آینده‌نگر و جامع‌نگر و آگاهی از تحولات روز و رویکرد تمدنی در علوم دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: در بعد دوم هویت، حوزه باید مرکز تربیتی و تهذیبی و مرکز تربیت نیرو برای تبلیغ و بلاغ مبین باشد. تربیت مجاهدان فرهنگی منظم و کارآمد برای عرصه جهانی، اتخاذ رویکرد ایجابی و تهاجمی در مصاف فرهنگی جهانی، مقابله هوشمندانه با جنگ نرم و القائات جهانی دشمنان و راهبرد دیپلماسی فرهنگی و تمدنی الگوسازی جهانی، از رسالت‌های حوزه علمیه در این عرصه است.
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه در مأموریت سوم، حوزه‌های علمیه خط مقدم جبهه‌های مقابله با جبهه استکبار است، اظهار کرد: در بعد چهارم، حوزه علمیه یک پشتیبانی از نظام اسلامی و حکمرانی دینی به‌عمل می‌‌آورد که این عرصه نیز ابعاد بین‌المللی روشنی دارد.
وی با اشاره به اینکه مأموریت پنجم در خصوص تمدن‌سازی است، گفت: حوزه علمیه برای تحقق این رسالت‌ها الزاماتی دارد که از جمله آنها، جهان‌شناسی فعال و رصد مستمر تحولات، نوآوری از دل اصالت‌ها و سنت‌های پویای حوزه‌های علمیه، هم‌افزایی ظرفیت‌های ملی و جهانی، ابزارسازی جهانی، تسلط بر زبان‌ها و ابزارهای نوین، تربیت هدفمند کارگزاران جهانی و کارآمد، نهادسازی جهان‌نگر و بین‌المللی، پایداری و آینده‌نگری، کنشگری فعال و هوشمند و مؤثر و جهانی و... است.
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه اضافه کرد: برای تحقق این سند باید سه سطح از اقدامات انجام شود. در سطح گفتمانی باید ذهنیت‌های ما تغییر پیدا کند. با ذهنیت‌های محدود و ملی، نمی‌توانیم جهان را اداره کنیم و باید جهانی فکر کنیم؛ به‌همین خاطر یک سطح گفتمانی و یک سطح تحولاتی دارد که در نهادها و زیرساخت‌ها باید انجام شود.
وی ادامه داد: در سطح گفتمانی به گفتمان تمدن نوین اسلامی، گفتمان هویت پیوسته تاریخی بین‌المللی حوزه‌های علمیه، گفتمان امت‌سازی و انسجام دنیای اسلام، گفتمان روزآمدی و حرکت در مرز تحولات جهانی، گفتمان الگودهی اسلام‌خواهی و الهام‌بخشی حوزه در دینداری جهانی و گفتمان بصیرت بین‌المللی نیاز داریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: ایجاد مرکز علمی برخوردار از تخصص‌های معین، ایجاد مرکز تربیت نیروی کارآمد برای هدایت دینی و اخلاقی جامعه و ایجاد خط مقدم جبهه تعامل با تهدید دشمنان، از جمله راهبردها و راهکارهاست.
وی بیان کرد: در موضوعات مربوط به زنان و خانواده در جهان معاصر نیاز به رصد کارشناسانه داریم که آخرین شبهات، چالش‌ها و جریان‌هایی را که در دنیا وجود دارد، رصد کند؛ اما مجموعه‌ای برای رصد این امر وجود ندارد؛ همچنین نیازمند یک مجموعه تولید محتوا برای پاسخگویی به شبهات هستیم؛ البته رهبر معظم انقلاب فرمودند: نیاز به پاسخ به همه شبهات نداریم؛ زیرا در همه شبهات رویکرد متهمی نداریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اظهار کرد: نیازمند یک سند راهبردی ویژه خواهران در عرصه بین‌الملل ذیل پیام رهبر معظم انقلاب هستیم که در آن، می‌‌توان برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی را رقم زد.

  سیاستهای حوزه علمیه خواهران با رویکرد بین المللی بازتعریف شود
حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی هم در این پیش‌نشست، عنوان کرد: هر بند از پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب، نیاز به پیوست عملیاتی با ضمانت اجرا دارد.
وی ادامه داد: تغییر افق دید، بازتعریف سیاست‌ها و اقدامات و جهان‌شمول و بین‌المللی کردن آنها می‌تواند در تحقق بیانیه مؤثر باشد.
مدیر گفت‌وگوی بین‌المللی جامعة المصطفی العالمیه اضافه کرد: باید تقریب بین‌المللی در حوزه علمیه خواهران مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین باید با ایجاد اشتغال برای خروجی‌های حوزه علمیه خواهران و شبکه‌سازی، امکانات تبلیغ در عرصه بین‌الملل را فراهم کرد.

  باید بانوان مجتهده با رویکرد بینالمللی تربیت شوند
حجت‌الاسلام و المسلمین فرمانیان هم در این پیش‌نشست، عنوان کرد: منشور «حوزه پیشرو و سرآمد» رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، از ما مبانی می‌خواهد که همه اندیشمندان جهان بپذیرند.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در رابطه با جایگاه حوزه‌های علمیه خواهران در این مسیر، بیان کرد: در این راستا باید بانوان مجتهده با رویکرد بین‌المللی را تربیت کنیم.
وی اظهار کرد: حوزه‌های علمیه خواهران، باید تعدادی از مسائل اساسی در تمدن نوین اسلامی را که مرتبط با بانوان و خانواده است، با بررسی انتخاب کنند و همه ساختار خود را برای رسیدن به قله‌های آن طراحی کند.

  مهمترین وظیفه حوزههای علمیه امتداد اجتماعی اندیشههای تمدنی امامین انقلاب است
​​​​​​​
حلیمه حسینی نیز در پیش‌نشست این همایش، عنوان کرد: مهمترین وظیفه حوزه‌های علمیه امتداد اجتماعی اندیشه‌های تمدنی امامین انقلاب اسلامی و استقرار تمدن اسلامی است.
مدیر حوزه‌ علمیه حضرت مریم کابل ادامه داد: تعلیم و تهذیب پیش‌مقدمه استقرار تمدنی اسلامی است. در عصر جهانی‌سازی اگر جهان اسلام می‌خواهد حرفی برای گفتن داشته باشد، باید رسالت اسلام را که رسالتی جهانی است، به‌درستی فهم، تبیین و تبلیغ کند.
حسینی با اشاره به لزوم بازنگری در سازکار و روش تدریس و تعامل در حوزه علمیه خواهران، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: تمدن نوین اسلامی به‌معنای کشورگشایی نیست؛ جهان اسلام به دنبال کشورگشایی نیست؛ بلکه به‌معنای اثرپذیری از امت اسلام و مبانی اسلامی است. اگر قرار است اثرگذار باشیم و حرف، رفتار و منش تعامل‌گرا داشته باشیم، طراحی این سازو کار به عهده حوزه علمیه است.
وی گفت: زن مسلمان امروز اگر بخواهد جایگاه بین‌المللی داشته باشد و با منطق شرق و غرب عالم تعامل داشته باشد، حوزه‌های علمیه خواهران باید این نقش حمایتی را داشته باشد. اگر حوزه‌های علمیه خواهران ضعیف عمل کنند و دچار رکود و سکون شوند، این جریان رخ نخواهد داد و زنان اسلام‌شناس و عامل اسلام، هرگز تربیت نخواهند شد.
مدیر حوزه‌ علمیه حضرت مریم کابل افغانستان یادآور شد: امروز نیازمند گفت‌وگوها و تعامل، شبکه‌سازی و آسیب‌شناسی هستیم. حوزه‌های علمیه خواهران باید با تعامل با یکدیگر به سمت توانمندسازی، مؤلفه‌سازی و ایجاد روش‌های پویا بروند.
وی اظهار کرد: باید برای سبک زندگی با رویکرد بومی، اتاق‌فکرهایی از بانوان فعال و اندیشه‌پرداز کشورهای مختلف تشکیل شوند تا الگوهای عملی تقدیم جامعه کنند.