قائممقام مدیر حوزه علمیه قم، با بیان اینکه ریشه تحول و پیشرفت حوزه از مدارس آغاز میشود، بر نقش تعیینکننده مدیران دلسوز در تربیت نسل آینده طلاب تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین حمید ملکی در نشست مدیران مدارس علمیه سطح یک حوزه علمیه قم که در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، با تأکید بر نقش مدیران مدارس در تربیت نسل آینده حوزه، گفت: وجود مدیران دغدغهمند و دلسوز، نعمت بزرگی برای حوزه است. امروز حوزه علمیه زیر سایه تلاش شما مدیران تنفس میکند و طلابِ مؤمن و متدیّن با الگوگیری از رفتار و مدیریت شما رشد میکنند.
فعالیتهای تربیتی و ضرورت استمرار کارگروههاقائممقام مدیر حوزه علمیه قم، با اشاره به فعالیت کارگروههای تربیتی و نشستهای دورهای با اساتید حوزه، تصریح کرد: کارگروههای تربیتی بهویژه جلساتی که با حضور اساتید اخلاق برگزار میشود، برکات بسیاری داشته است. پیشنهاد میکنیم این جلسات حداقل ماهی یکبار تداوم داشته باشد. توصیه به مدیران این است که طلاب را برای شرکت در جلسات اخلاقی هفتگی اساتید برجسته تشویق کنند.
ارزیابی برنامههای آموزشی و ارائه منابع جدیدحجتالاسلام والمسلمین ملکی، با اشاره به ارزیابی برنامه آموزشی سال گذشته، تصریح کرد: محتوای برخی دروس و عملکرد استادان ارزیابی شده و نمرات خوبی کسب کردهاند. یکی از مباحث مهم، موضوع مخاطبشناسی بود که برای آن، مجموعهای با عنوان نسل ذکر، تدوین و برای مطالعه مدیران ارسال شده است.
قائممقام مدیر حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه برنامه نشاط علمی و معنوی در سال گذشته ثمرات ارزشمندی داشت، گفت: باید در سال جاری نیز این مسیر با همان جدیت ادامه پیدا کند. امروز تربیت، هویت طلاب، آداب طلبگی و انس با علم و معنویت، از مدرسه سطح یک آغاز میشود. اگر این پایه درست شکل بگیرد، امید آینده بیشتر خواهد شد.
مدارس علمیه از ظرفیت مبلغان فعال استفاده کنندحجتالاسلام والمسلمین مردانپور هم در این نشست، با تأکید بر ضرورت فعالسازی ظرفیتهای تبلیغی مدارس، گزارشی از برنامههای اخیر این معاونت ارائه کرد.
وی با اشاره به ارسال فهرست جامع مبلغان فعال استان قم به مدارس علمیه، گفت: در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۴ لیست کامل مبلغان فعال قم شامل طرح هجرت، امین، نسیم رحمت و سایر مبلغان مستقر در محدوده مدارس در اختیار مدارس قرار گرفت تا بتوانند، برای نیازهای محیط پیرامونی خود از این ظرفیت بهرهبرداری کنند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: برخی مدارس پس از دریافت این فهرست، ارتباطگیری کرده و نشستهای اولیه جهت همکاری مشترک برگزار شده است. انتظار این است که سایر مدارس نیز از این ظرفیت ارزشمند استفاده کنند؛ ظرفیتهایی که میتواند بخش مهمی از نیازهای تبلیغی مدارس را برطرف کند.
حجتالاسلام والمسلمین مردانپور، از برگزاری جلسه مهم دیگری با حضور نمایندگان بخشهای مختلف تبلیغی خبر داد و گفت: بهزودی جلسهای با حضور معاون تبلیغ حوزههای علمیه و جمعی از مدیران مدارس در مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار خواهد شد تا مشکلات مربوط به اعزام گروهی مبلغان از قم به استانها بررسی شود.
اجرای سامانه جدید آموزشی از سال آینده
حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر همتیان نیز در این نشست، با تشریح آخرین سیاستهای آموزشی حوزه، بر لزوم استفاده بیشتر و هدفمندتر معاونان آموزش مدارس از سامانه نجاح تأکید کرد.
معاون آموزش حوزه علمیه قم با اعلام اینکه سامانه جدید آموزشی از سال آینده اجرایی میشود و اساس آن نیز فراهمآوردن امکان مدیریت بهینه امور آموزشی است، به مسأله امتحانات متمرکز اشاره کرد و گفت: سال گذشته امتحانات متمرکز پایان سال برخی از دروس، طبق مصوبه معاونت آموزش ستاد با موفقیت برگزار شد و بدیهی است، اجرای متمرکز برخی از امتحانات، سبب ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد. اواخر آبانماه نیز نامهای برای برگزاری امتحانات نیمسال اول به مدارس ارسال شده است.
سامانه «سراج» مبنای ارزیابی معاونان پژوهش
حجتالاسلام والمسلمین حسن ترکاشوند هم در این نشست، بر اهتمام مدارس علمیه نسبت به فعالیتهای پژوهشی و نقشآفرینی معاونان پژوهش در ارتقای این بخش تأکید کرد.
معاون پژوهش حوزه علمیه قم، با قدردانی از تلاشهای مدیران و معاونان پژوهش مدارس، با اشاره به طراحی مجموعه برنامههای مناسبتی هفته پژوهش در مدارس گفت: برای هر روز هفته پژوهش نامگذاری و محورهای فعالیتهای پژوهشی مشخص شده و به مدارس اعلام گردیده است. همچنین هماهنگیهای لازم برای برگزاری بازدیدهای علمی صورت گرفته و مدارس، میتوانند از ظرفیت مراکز مختلف از جمله موزهها، مرکز موضوعشناسی فرق، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی(ره) و سایر مراکز علمی استفاده کنند.
وی با تأکید بر ضرورت ثبت فعالیتهای پژوهشی مدارس در سامانه سراج، گفت: بخش عمده مدارس، اطلاعات پژوهشی خود را در سامانه ثبت کردهاند؛ اما هنوز مدارسی هستند که اطلاعاتی وارد نکردهاند. امسال قرار است معاونان پژوهش برتر، بر اساس دادههای ثبتشده در همین سامانه ارزیابی و معرفی شوند.