معاون تبلیغ حوزههای علمیه تأکید کرد
ضرورت تعامل حداکثری حوزه با سایر سازمانها
حجتالاسلام والمسلمین ملانوری گفت: بنای مدیریت حوزه بر تعامل و تفاهم حداکثری با همه سازمانها و نهادهاست.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه، در نشستی که بههمت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه برگزار شد، با اشاره به نوع رابطه حوزه با سایر سازمانها، گفت: در حال حاضر ارتباط حوزه و سایر سازمانها در نقطه مطلوب قرار ندارد؛ در حالیکه اگر همه سازمانهای فرهنگی و غیرفرهنگی با هم ارتباط کامل و پیوستهای داشته باشند، آثار و برکات بسیار فراوانتری بههمراه خواهد داشت.
وی با اشاره به فعالیتهای انجامگرفته و در حال انجام برای ارتباط هرچه بیشتر حوزه و سازمانها، افزود: سازمانهای مد نظر شامل دو قسمت میباشد که برخی سازمانهای فرهنگی و تبلیغی است و کارشان تبلیغ دین است. طی سالهای گذشته و در حدود ۲۰ سال پیش، در مجموعههای فرهنگی ارتباطات بسیار ضعیف بود؛ اما مدتی است، مسئله هماهنگی و همکاری سازمانهای تبلیغی آغاز شده و بهصورت جدی دنبال میشود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از شوراهای بسیار کارساز که طی سالهای گذشته شکل گرفته، شورای همت است که علامت اختصاری هماهنگی مراکز تبلیغی است.
حجتالاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: دسته دوم سازمانها که شامل مراکزی همچون آموزش و پرورش، دانشگاهها، بیمارستانها، پادگانها و زندانها میباشد که ما باید به آنها خدمات تبلیغی بدهیم.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه با بیان اینکه بنای مدیریت حوزه بر تعامل حداکثری با همه سازمانها و نهادهاست، تأکید کرد: مرکز ارتباطات و بینالملل حوزه، مسئول انعقاد تفاهمنامه و قرارداد با مجموعههای مختلف میباشد؛ بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تفاهمنامهها امضا شده است؛ از جمله تفاهمنامه با آموزش و پرورش است.
وی در ادامه گفت: تفاهمنامهای بین مدیریت حوزه و آموزش و پرورش که از سالهای قبل انجام گرفته، باعث تشکیل ستادی با عنوان ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شده است؛ این ستاد کارهای اجرایی را جهت همکاری بین این دو سازمان بر عهده دارد.
حجتالاسلام والمسلمین ملانوری ادامه داد: حوزه و آموزش و پرورش، طی برنامه ۵ ساله و در ۳۷ محور با یکدیگر برنامهها و فعالیتهایی داشتهاند؛ از جمله این برنامهها میتوان به طرح امین اشاره کرد.
وی عنوان کرد: نوع نگاه حوزه در تعامل با سازمانها، تعامل و تفاهم حداکثری است؛ حوزه در عصر حاضر، یک مرکز علمی پاسخگو بوده و نه حوزه طلبکار.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه با اشاره به عدم ارائه گزارش جامع و کامل از فعالیتهای حوزه در کشور، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی این ماجرا، طرز نگاه در درون خود حوزویان است؛ طلبه حوزه با اخلاص به انجام فعالیت پرداخته و قصد نمایش ندارد و بیان نمیکند؛ در نتیجه حتی اگر مدیریت حوزه از طلاب، گزارشی از عملکردشان بخواهد، آنها از ترس اینکه ریا شود، علاقهمند به ارائه چنین گزارشی نیستند.
حجتالاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به پایین بودن نسبت بودجه حوزه به سایر سازمانها و هجمه دروغین رسانهها در اینباره تأکید کرد: بزرگان و علمای حوزه معتقدند که تبلیغ باید مردمی باشد؛ زیرا اگر تبلیغ مردمی نباشد، مبلغ نیز مردمی نخواهد شد.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه گفت: در برخی کشورها که حکومتشان لائیک است، مبلغان دینی حقوقهای بسیار خوبی از طرف حکومت دریافت میکنند؛ در نتیجه این مبلغان فقط همراه حاکمیت هستند. در این کشورها قیامی توسط مبلغان دینی صورت نمیگیرد.
وی افزود: برای مردمی بودن تبلیغ، مبلغ باید از طرف مردم تأمین شود؛ وقف یکی از بخشهایی است که میتواند تبلیغ را تأمین کند و از قدیم نیز تعبیه شده است.