printlogo


printlogo


در گفت‌و‌گو با وزیر امور خارجه بررسی شد
پیام دیدار رئیس‌جمهور سوریه با رهبر انقلاب چه بود؟
سفر آقای بشار اسد این پیام را دارد که رابطه‌ تهران و دمشق، رابطه ممتاز و ناگسستنی است. آن مسئله‌ای که در اراده رهبران دو کشور مشاهده می‌شود، توسعه و تعمیق روابط است. اکنون فضا، فضای توسعه همه‌جانبه اقتصادی، تجاری، گردشگری و همکاری‌های علمی و فناوری است که در دستور کار دو کشور قرار دارد.

آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و هیئت همراه 18 اردیبهشت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در گفت‌وگویی با دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، موضوعات مطرح‌شده در این دیدار را بررسی کرده است.

□ در دیدار رئیس‌جمهور سوریه و هیئت همراه با رهبر انقلاب چه گذشت؟ به‌عنوان یکی از حاضران در دیدار، روایتی از آن را بفرمایید.

   دیدار در فضایی کاملاً صمیمانه، دوستانه و متأثر از نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در کمک به سوریه برای برون‌رفت از جنگ همه‌جانبه تروریستی در سال‌های گذشته برگزار شد. فضای دیدار صمیمانه آقای بشار اسد با رهبر انقلاب، متأثر از در آمیخته‌شدن خون شهدای ایرانی و خون شهدای سوری در خاک شامات و متأثر از فضای به‌ وجودآمده معنوی در عرصه مقاومت در سال‌های مبارزه با خلق‌کنندگان جنگ تروریستی در منطقه از جمله در عراق و سوریه هم بود.  

□ این دیدار در شرایط فعلی منطقه و جهان چه پیام‌هایی دارد؟ تحلیل شما از مواضع آقای بشار اسد در این دیدار چیست؟

   زمینه‌های همکاری دو کشور و مبارزه محور مقاومت با نقشه‌های رژیم صهیونیستی از مواردی بود که آقای اسد به آن‌ها اشاره کرد. بُعد دیگر این سفر به برخی از تحولات منطقه‌ای، بحران اوکراین و تحولات در حال وقوع مناطق پیرامونی ما در غرب آسیا برمی‌گردد. سفر آقای بشار اسد این پیام را دارد که رابطه‌ تهران و دمشق، رابطه ممتاز و ناگسستنی است. آن مسئله‌ای که در اراده رهبران دو کشور مشاهده می‌شود، توسعه و تعمیق روابط است. روابط در ماه‌های اخیر شکل متفاوتی پیدا کرده و ما از فضای امنیتی و نظامی که در سوریه حاکم بود، روزبه‌روز فاصله گرفتیم و اکنون فضا، فضای توسعه همه‌جانبه اقتصادی، تجاری، گردشگری و همکاری‌های علمی و فناوری است که در دستور کار دو کشور قرار دارد. در این رابطه گفت‌وگوهای مهمی هم در حضور رهبر انقلاب و هم در سطح رؤسای جمهور دو کشور مطرح و بر این مسائل تأکید و توافقات بسیار مهمی هم انجام شد. همه پرونده‌های دوجانبه با نگاه به منافع دو ملت و اقداماتی که در آینده باید به‌طور گسترده انجام شود هم، مرور شد.
رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: سوریه امروز متفاوت از سوریه‌ دیروز است. امروز سوریه جایگاه ممتازی در منطقه دارد. هرچند تحریم‌های موسوم به سزار غرب و آمریکا، شرایط سختی را به‌لحاظ اقتصادی برای مردم سوریه ایجاد کرده؛ اما مردم سوریه همان‌طوری که از جنگ گسترده تروریستی توانستند از مسیر مقاومت با پیروزی و سرافرازی بیرون بیایند، از این جنگ اقتصادی هم، با سرافرازی بیرون خواهند آمد. سوریه امروز در جهان عرب و جهان اسلام در خط مقدم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی از جایگاه برتر و ویژه‌ای برخوردار است.
آنچه از فضای جلسه امروز استخراج و استنباط می‌شود، این است که امروز مقاومت در قوی‌ترین و بهترین وضعیت خودش قرار دارد و صهیونیست‌ها در آینده -علی‌رغم اینکه با اندک کشورهایی به‌دنبال نمایش عادی‌سازی روابط هستند- خواهند دید که جهان اسلام و منطقه و حتی بسیاری از حاکمان منطقه‌ چنین اجازه‌ای را نخواهند داد که صهیونیست‌های اشغالگر بتوانند، در منطقه نقش‌آفرین باشند.

□ رهبر انقلاب با اشاره به نقش حاج‌قاسم در دیدار امروز، رفتار ایشان درباره سوریه را با تعصب و بدون تفاوت با دوران دفاع مقدس خواندند. حاج‌قاسم در پیروزی سوریه در جنگ بین‌المللی چند سال اخیر چه نقشی ایفا کرد؟
  زمانی که سوریه در معرض فروپاشی جدی قرار داشت، رهبر انقلاب با درک عمیق از آنچه در سوریه طراحی شد و با نگاه به امنیت منطقه، دستور دادند که باید با همه توان هر اقدامی که لازم هست، در شکست نقشه‌ای که منطقه و جهان اسلام را دربرگرفته، اقدام شود. سردار سلیمانی عزیز نیز، مسئولانه و متعهدانه همچون سرداری شجاع در کنار مردم سوریه حضور پیدا کرد و در عرصه‌های مختلف -از مستشاری نظامی در محافل نظامی سوریه گرفته تا فرماندهی شجاعانه نیروهای نظامی و مردمی سوریه و مدافعان حرم در خط مقدم- ایفای نقش کرد. سردار سلیمانی در این دوره، نقش بسیار مهمی در تقویت روند آموزش، سازماندهی و کمک به بسیج نیروها در سوریه داشت و بدون تردید همه این اقدامات را با هماهنگی کامل و بنا به درخواست رئیس‌جمهور و مقامات ارشد سوریه انجام می‌داد؛ لذا، نقش روحیه‌بخش سردار سلیمانی در تأمین حداکثری امنیت منطقه و امنیت ملی کشور را هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم.

□ در پایان اگر نکته‌ای باقی‌مانده، بفرمایید.
  این سفر نقطه عطف جدیدی در روابط تهران و دمشق به حساب می‌آید. امیدوارم بتوانیم آنچه در راستای منافع این دو ملت و دو کشور هست، محقق کنیم تا این دو کشور بتوانند، در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، فرهنگی، صنعتی، علمی و فناوری، از ظرفیت‌های موجود همدیگر استفاده کنند. من اطمینان دارم که آینده بسیار روشنی در انتظار منطقه ما و مردم خوب سوریه هست.