هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1315
منتشر شده در مورخ : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 11:47
قوی شدن در عرصه فرهنگ و رسانه، پیش نیاز تحقق اقتدار اقتصادی کشور است

مدرّس و پژوهشگر سواد رسانه:

قوی شدن در عرصه فرهنگ و رسانه، پیش نیاز تحقق اقتدار اقتصادی کشور است

مدرّس و پژوهشگر سواد رسانه گفت: قوی شدن در عرصه فرهنگ و رسانه، پیش نیاز تحقق اقتدار اقتصادی کشور است.

فائزه حسین خانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر اهمیت و ضرورت اتخاذ رویکرد قوی رسانه ای در جهت حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغالزا اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر یکی از مهم ترین الزامات و بایسته های حل مشکلات کشور را قوی شدن در ابعاد گوناگون از جمله در عرصه اقتصادی عنوان کرده اند و بی شک این اقتدار اقتصادی مستلزم توجه به مؤلفه های مهمی چون شاخصه های فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای، سیاسی و ... است.

وی افزود: بی شک این قوی شدن در عرصه های مختلف، ظهور و بروز دارد به خصوص مباحث رسانه ای و فرهنگی و از جمله در حیطه فضای مجازی که این سال ها اهمیت فوق العاده ای نیز پیدا کرده است.

وی همچنین با بیان این که قوی شدن در عرصه رسانه و فرهنگ، پیش نیاز تحقق اقتدار اقتصادی کشور است، گفت: یکی از عرصه های بسیار مهمی که در رابطه با بحث قوی شدن در عرصه فرهنگی و رسانه ای باید حتماً مورد توجه قرار گیرد، لزوم تقویت حس اعتماد به نفس ملی است، به این جهت که لاجرم بدون تحقق این مسئله نمی توان بر نقاط ضعف و کمبودها غلبه نموده و زمینه مناسب برای اقتدار فرهنگی و رسانه ای کشور را فراهم آورد.

این محقق و پژوهشگر عرصه رسانه با اشاره به این که بسیاری از نظریه پردازان علم ارتباطات، جنگ امروز رسانه ها را جنگ روایت ها توصیف می کنند، بیان داشت: امروز به معنای واقعی کلمه، درگیر جنگ روایت ها هستیم که به خصوص در بستر رسانه و فضای مجازی رخ می دهد.

وی افزود: این که مقام معظم رهبری با حکمت و درایت خاص خویش فرمودند که ما باید در کنار قوی شدن درعرصه های اقتصادی و نظامی در زمینه فضای مجازی نیز قوی شویم، یکی از دلایلش به خاطر آن است که بتوانیم نبض تأثیرگذاری بر مخاطب را به دست بگیریم و حقایق را به درستی انعکاس دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع ما باید با بهره گیری از فضای مجازی کاری کنیم که روایت ما از تحولات و وقایع غالب شود نه این که مدیریت افکار عمومی جامعه ما به دست رسانه های بیگانه و یا آن دسته از رسانه هایی باشد که به ظاهر ایرانی هستند اما عملاً مطالبات و خواسته های نظام استکباری و صهیونیستی را دنبال می کنند؛ از این روست که بسیاری از کارشناسان، برنده شدن به جهت روایت غالب را پیروزی بدون جنگ تعبیر و توصیف می کنند، چرا که معتقدند این نبردی است که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه تحقق می یابد.

حسین خانی ادامه داد: البته در این باره می بایست در زمینه دانش رسانه ای و تئوری های مربوط به آن، خود را قوی سازیم و از سویی به شدت مراقب باشیم که در دام فضاسازی های گمراه کننده و ساخته شده توسط دشمنان و ایادی آن ها نیفتیم. به عبارت دیگر این گونه نباشد که همیشه جوابگو به رسانه های معاند باشیم بلکه خودمان می توانیم تولید محتوا کرده و روایت خود را بسازیم و آن ها را به چالش بطلبیم.

وی بر اهمیت اقناع سازی افکار عمومی در عصر پرچالش کنونی تأکید کرد و گفت: نکته حائز اهمیت در این میان، آن است که ما باید در نوع مواجهه با مخاطب امروزی، ادبیات و فنون اقناع را یاد بگیریم چرا که اگر این گونه شد تأثیر حرف ما دوچندان بلکه گاه صدچندان خواهد شد و به این وسیله می توانیم به شبهات و ابهامات به درستی پاسخ دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: نکته مهم دیگر این که برای قوی شدن در فضای مجازی باید مخاطب قوی داشت، ضمن آن که اساساً مخاطبان با آموزش و ارتقای سواد رسانه ای و هوشمند شدن بیشتر، قوی خواهند شد و لذا ما کماکان نیازمند سواد رسانه ای هستیم.

حسین خانی اضافه کرد: واقعیت آن است که در حال حاضر سازمان ها و نهادهای مختلف در کشور در زمینه فضای مجازی به تولید محتوا می پردازند، اما چون الگو و نقشه راه خوبی نداریم نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید موثر واقع شویم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، توی دهان دشمن بزنیم.

برچسب ها : سواد رسانه

ارسال دیدگاه