هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1346
منتشر شده در مورخ : ۱۶ تیر ۱۴۰۱
ساعت : 16:24
شورای رسانه‌های حوزوی راه اندازی شود

آیت الله اعرافی:

شورای رسانه‌های حوزوی راه اندازی شود

مدیرحوزه های علمیه گفت: امروز رسانه های دینی می توانند با استفاده از وجود خلأ معنوی و معرفتی که در غرب وجود دارد، احساس نیاز را در جوامع بشری برانگیخته و با تولید برنامه های فاخر پاسخگوی نیازهای معنوی و معرفتی افراد باشند.

 آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه کشور امروز ۱۶ تیرماه در دیدار رئیس شبکه جهانی ثقلین با اشاره به جایگاه و حضور اندیشه دینی در دنیای معاصر اظهارکرد: در دنیای کنونی نقش و حضوراندیشه دینی بسیار ارزشمند، مهم و اثرگذار است که به همراه همه فرصت هایی که دارد با چالش هایی هم مواجه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رسانه‌ای که می‌خواهد در انعکاس امواج معارف الهی و اندیشه دینی را پرتو افکنی کند با مجموعه‌ای از فرصت‌ها و چالش مواجه است، به گونه‌ای که این دو در هم تنیده اند، لذا نقش رسانه‌های دینی اعم از رسانه‌های ماهواره‌ای، اینترنتی، رادیویی، مجازی و... بسیار حساس و حائز اهمیت است.

رسانه‌ دینی زمانی موفق است که به نصابی از آگاهی مخاطب خود رسیده باشد

آیت‌الله اعرافی افزود: زمانی یک رسانه دینی اثر گذار و به کمال می‌رسد که به حد نصاب خوبی از آگاهی رویارویی با جهان مقابل برسد و نیاز امروز جوامع بشری را درک کند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: مهمترین فرصت امروز رسانه‌های دینی عدم وجود معنویت و معرفت در دنیای کنونی است، تمدن غرب با نگاه به دنیای مادی و به طور کلی جریان تمدنی دنیای مادیات موجب فراموشی و بی توجهی نسبت به معنویت و معرفت الهی شده و این یک فرصت برای رسانه‌ واندیشه دینی است.

وی اذعان کرد: امروز جریان فلسفه غرب و به تبع آن علوم انسانی و اجتماعی در تار و پود خود تهی بوده و در بُن مایه‌های فلسفی توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای جوامع غربی را ندارد و بشر از سرمایه‌های فکری و معنوی آن تهی است. مادیات و ظواهر دنیوی ظرفیت بشری را پر کرده و این جاذبه‌های مادی به عنوان یک سدّی مانع از فکر و برگشت به فطرت الهی بشر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر بتوانیم این احساس نیاز نهفته جوامع را با هنر رسانه شناسایی و برانگیخته کرده و از تابلوها و ظواهر مادیات عبور کنید، خواهید دید که بشر تشنه معنویت و معارف الهی است، همچون انسانی که تشنه است ولی احساس تشنگی نمی‌کند، لذا باید احساس و تقاضا را در او بیدار کرد.

ضرورت تشکیل شورای رسانه‌های حوزوی

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شبکه‌های دینی و معرفتی حوزوی همچون شبکه ولایت، ثقلین، هدهد و... تصریح کرد: اگر با تعامل و همفکری بتوانید یک شورای رسانه‌های حوزوی تشکیل دهید، تردیدی نیست که تحول شگرفی در این عرصه با ظرفیت و پشتوانه علمی عظیم حوزه‌های علمیه از نظر محتوا، موضوعات و ظرفیت‌های موجود رقم خواهید زد.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: ظرفیت‌های معارف الهی و علوم دینی بی پایان است و این بستر امروز در حوزه‌های علمیه و مجموعه های پیوسته و وابسته به آن وجود دارد، لذا نسبت به تشکیل این شورای رسانه‌ای در عرصه‌های متعدد عزم جدی داشته باشد و مجموعه مدیریت حوزه نیز از این موضوع حمایت خواهد داشت.

در ابتدای این دیدار، محمدکاظم کاظمی، رئیس شبکه جهانی ثقلین، گزارشی از فعالیت‌های این شبکه جهانی ارائه کرد.

ارسال دیدگاه