هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1397
منتشر شده در مورخ : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
ساعت : 10:33
بار سنگین مدیریت جامعه اسلامی به دوش حوزه علمیه است/مردم حوزه را مسئول رویدادها و مسائل جامعه اسلامی می‌دانند

آیت الله اراکی در اجلاسیه مدیران استانی حوزه:

بار سنگین مدیریت جامعه اسلامی به دوش حوزه علمیه است/مردم حوزه را مسئول رویدادها و مسائل جامعه اسلامی می‌دانند

امروز حوزه‌های علمیه چه بخواهد و چه نخواهد، بار سنگین و بی‌نظیر مدیریت جامعه اسلامی را بر دوش دارد. در عین فقدان حضور حوزه‌های علمیه در عرصه اجرا، مردم حوزه را مسئول رویدادها و مسائل جامعه اسلامی می‌دانند.

آیت‌الله اراکی بعد از ظهر امروز در اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها، معاونان و مدیران ستادی حوزه، ضمن اشاره به مطالب خوب و ارزشمند مدیران استانی حوزه‌های علمیه، از استقبال شورای عالی حوزه برای تقویت ارتباط با حوزه‌های استانی و حضور میدانی در بدنه حوزه‌های علمیه سراسر کشور خبر داد و اظهار داشت: این ارتباط و تبادل نظرات و دیدگاه‌های نخبگانی، قطعاً آثار معنوی و عملیاتی بایسته‌ای را بر رشد و تعالی حوزه‌های استانی کشور خواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان این‌که تراز حوزه‌های علمیه امروز با آنچه در گذشته بود، کاملاً متفاوت است، اظهار داشت: امروز حوزه‌های علمیه چه بخواهد و چه نخواهد، بار سنگین و بی‌نظیر مدیریت جامعه اسلامی را بر دوش دارد. در عین فقدان حضور حوزه‌های علمیه در عرصه اجرا، مردم حوزه را مسئول رویدادها و مسائل جامعه اسلامی می‌دانند.

وی بر اهمیت تقویت ارتباطات حوزوی با محیط‌های مختلف جامعه تأکید کرد و یادآور شد: ارائه راه‌حل برای مشکلات جامعه، نیازمند فهم، درک، حضور و میدان‌داری حوزویان در میان اقشار مختلف جامعه است. حوزه باید در سطحی قرار بگیرد که برای تمام عرصه‌های زیستی، نظر اسلام را ارائه نماید؛ این مهم نیازمند تفقه گسترده و عمیق در مبانی دینی است.

آیت‌الله اراکی با تأکید بر این‌که باید میراث و داشته‌های قدیمی خود را خوب بفهمیم و درک نماییم، اظهار داشت: استعدادهایی در حوزه‌های شهرستانی وجود دارد که در سطح کلان می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشد. حمایت و هدایت تحصیلی این عزیزان اهمیت دارد.

وی به تفاوت‌های حوزه امروز با حوزه پیش از انقلاب اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اگر در میان مراکز کلان دانشگاهی و ناظر به عرصه‌های تخصصی سیاست، فرهنگ، آموزش و تربیت، مدیریت شهری و.. بتوانیم حرفی علمی و تخصصی عرضه نماییم، قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی باید ضمن مسئله شناسی از توان پاسخگویی به مسائل برخوردار بوده، در تمام عرصه‌های رسالتی، خود را به تراز حوزه انقلابی پاسخگو به نیازهای نظام اسلامی برساند.

وی با بیان این‌که مسائل امروز جامعه اسلامی فراتر از جواهر الکلام است، اظهار داشت: علی‌رغم این‌که فقیه امروزی باید فقیه جواهری باشد، نباید خود را متوقف در جواهر نماید؛ طلاب و فضلا باید خود را برای پاسخگویی به نیازهای حکومتی جامعه اسلامی، آماده نموده در این مسیر پیش‌قدم باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که طلاب علوم دینی پیش از عقل با دل مردم در ارتباط هستند، خاطرنشان کرد: کار اصلی حوزه‌های دینی ذکر است و قرآن کریم، کلام رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام ذکر و ایشان اهل الذکر هستند؛ ذکر می‌تواند جامعه را به‌سوی بالا و کسب معارف ناب الهی برساند.

آیت‌الله اراکی بر اهمیت توجه به سبک زندگی ذاکرانه و پرهیز از زندگی غافلانه مبتنی بر تمدن غربی تأکید کرد و ابراز داشت: مهم‌ترین نقطه اصلی تضاد و رویارویی سبک زندگی غربی و اسلامی، در توجه و غفلت نسبت به اذکار الهی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تقید بر درس اخلاق و مشارکت در موعظه‌های اخلاقی و عرفانی را از نیازهای جامعه به‌ویژه طلاب علوم دینی توصیف کرد و یادآور شد: نیازمند تعمیم حالت ذکر در میان حوزویان هستیم؛ چراکه آنچه مردم را جذب می‌کند، نه زیبایی ظاهری و نه بهره‌گیری از اصطلاحات زیبا است. تقوا و رفتار ذاکرانه مهم‌ترین اصل بر جذب و نفوذ کلام در میان آحاد مختلف جامعه است.

وی ضمن ارائه تبیینی از سیره علمای دین در گستره تاریخ، با بیان این‌که بزرگان دین بر محور ذکر و موعظه تربیت‌یافته‌اند، یادآور شد: علمای دین برای رسیدن به‌ مراتب عالی علمی، زیست خود را مبتنی بر اصل ذکر الله ترسیم نمودند. هرچه می‌توانیم طلاب را مبتنی بر تقوا و ترس از خدا تربیت نماییم؛ چراکه تقوا خود خودش را معرفی می‌کند و مردم خوب می‌فهمند که انسان باتقوا کیست.

آیت‌الله اراکی در بخش پایانی سخنان خود تجلی فداکاری و گذاشتن آبرو را مهم‌ترین درس سیدالشهدا علیه‌السلام به منادیان معارف ناب الهی توصیف کرد و اظهار داشت: مدارس علمیه مدرسه نور بوده، مصداق برجسته آیه شریفه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ»(آیه ۳۶ و ۳۷ سوره نور) هستند.

ارسال دیدگاه