هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1398
منتشر شده در مورخ : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
ساعت : 10:46
باید رسانه های حوزوی را تقویت کنیم/ حوزه قم کانون و محور تحولات عظیم در تاریخ حوزه‌های علمیه بوده است

مدیر حوزه های علمیه در اختتامیه اجلاسیه مدیران استانی:

باید رسانه های حوزوی را تقویت کنیم/ حوزه قم کانون و محور تحولات عظیم در تاریخ حوزه‌های علمیه بوده است

مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه بار سنگینی بر دوش داشته، همچنان راه درازی با وضع مطلوب دارد؛ باید رسانه های قوی که در خارج از فضای حوزه اثر گذار بوده، نام و عنوان و محتوای حوزوی دارند را تقویت نماییم.

 آیت الله اعرافی شامگاه در پایان اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه، ضمن تقدیر از مشارکت مدیران حوزه‌های علمیه استان ها، از تلاش و مجاهدت تمام دست اندرکاران برگزاری باشکوه این اجلاسیه تقدیر و تشکر نمود و اظهار داشت: اظهار دیدگاه، نقد و ارائه نقطه نظرهای جدید دوستان در اصلاح و تکمیل برنامه ها و طرح ها موثر خواهد بود.
وی در ادامه ضمن اشاره به لزوم پیگیری مصوبات سفرهای استانی مدیر حوزه های علمیه، با بیان این که در ۵ سال گذشته ۳۲ سفر استانی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در کنار سفرهای استانی مدیر حوزه، از مدیران و مسئولان استانی نیز دعوت شد تا با حضور در قم، فرایندهای تبلیغ و نشر معارف اسلامی و ارتقاء فرهنگ دینی جامعه بررسی شود.
وی ضمن تاکید بر اهمیت به روز رسانی گزارشات و اطلاعات جامع بخش های مختلف حوزوی، بر لزوم اصلاح فرایندها و توجه به نقدهای تخصصی مدیران استانی حوزه تصریح کرد و یادآور شد: امروز حوزه به صورت نسبی از نگاه کامل، جامع و منسجمی برخوردار است؛ این نکته مهم را باید قدر دانسته، نقد کرد و بدان عمق بخشید.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که نشر حوزه باید با مهمترین نشرهای کشور و دنیا برابری کند، خاطرنشان کرد: آغاز فعالیت پژوهشکده مطالعات راهبری حوزه و روحانیت و بررسی و اجرای طرح ها و پروژه های کلان راهبردی ناظر به مسائل کشور، نشان دهنده پایه ریزی مطالعات راهبردی معطوف به مسائل حوزه، روحانیت و مرجعیت در حوزه است.
وی به تحولات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه بار سنگینی بر دوش داشته، علی رغم کاستی ها نسبت به آوردگاه بزرگ عرصه رسانه، همچنان راه درازی با وضع مطلوب دارد؛ باید رسانه های قوی که در خارج از فضای حوزه اثر گذار بوده، نام و عنوان و محتوای حوزوی دارند، را تقویت نماییم.
مدیر حوزه های علمیه بر اهمیت احیای آثار کتب خطی و نسخه های قدیمی حوزوی تصریح کرد و یادآور شد: کشورهای غربی با هزینه صدها میلیون دلاری، نسخه های خطی آثار فاخر تمدن اسلامی را غارت نموده، لطمه عظیمی را به علم، دانش و فرهنگ کشورهای اسلامی وارد کردند.
وی به طرح جامع ستاد راهبری حوزه های علمیه اشاره کرد و اذعان داشت: ستاد جمعیت و ستاد بحران حوزه از شاخص ترین ستادهای راهبری حوزه است که در برنامه ریزی و سیاستگذاری ها ایفای نقش موثری دارند.
آیت الله اعرافی، حوزه بین الملل را دنیای وسیع فعالیتی پیش روی حوزه های علمیه برشمرد و اذعان داشت: آفاق جدیدی در تعامل حوزه با فضای ادیان، مذاهب و عرصه بین الملل شروع شده، حوزه های علمیه در مسیر رشد و توسعه قرار دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از تدوین آئین نامه شوراهای استانی حوزه، ارتقاء جایگاه روحانیت در عرصه های مختلف اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: باید تلاش و مجاهدت نماییم تا حوزه امروز پاسخگوی نیازهای روز به روز جامعه امروزی باشد.
مدیر حوزه های علمیه بر لزوم امتداد برنامه های یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه قم، در مدارس علمیه و حوزه های استانی تاکید کرد و ابراز داشت: حوزه قم، کانون و محور تحولات عظیم در تاریخ حوزه های علمیه بوده، نیاز است تا با استیصال و بازنمایی ظرفیت ها بر هویت سازی حوزوی اهتمام بیشتری داشته باشیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت فعال تر سازی گروه های علمی حوزه و ارتقاء روحانیون جوان امام جماعت، خطیب و منبری فعال در طرح های امین و آموزش و پرورش تصریح کرد.

ارسال دیدگاه