هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3462
منتشر شده در مورخ : ۲۹ دی ۱۴۰۱
ساعت : 10:11
جریان‌شناسی رسانه، نقش اساسی در تحلیل برونداد رسانه‌ای در بزنگاه‌های تاریخی دارد

سردبیر خبرگزاری حوزه مطرح کرد:

جریان‌شناسی رسانه، نقش اساسی در تحلیل برونداد رسانه‌ای در بزنگاه‌های تاریخی دارد

شناخت عقبه رسانه‌ای، پشت پرده شکل‌گیری رسانه‌ها و چینش افراد در رسانه‌های مختلف و اتصال جریانی افراد و رسانه‌ها به مشرب‌های مختلف فکری کمک شایانی به تحلیل برونداد رسانه‌ای در بزنگاه‌های تاریخی می‌کند.

حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه در کارگاه آموزشی مهارت های پاسخ گویی در فضای مجازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با مشارکت مرکز علمی تربیتی مهدیه برگزار شد، به تشریح جریان‌شناسی رسانه پرداخت و گفت: شناخت عقبه رسانه‌ای، پشت پرده شکل‌گیری رسانه‌ها و چینش افراد در رسانه‌های مختلف و اتصال جریانی افراد و رسانه‌ها به مشرب‌های مختلف فکری، کمک شایانی به تحلیل برونداد رسانه‌ای در بزنگاه‌های تاریخی می‌کند.


اهمیت رسانه ها در طول تاریخ

وی افزود: از اول خلقت عالم، جنگ بین جبهه حق و باطل وجود داشته و یکی از اساسی‌ترین ابزار در دوره‌های مختلف تاریخی ابزار رسانه بوده که شکل تطوری خود را طی کرده و در چند سده اخیر در قالب مطبوعات، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای و به خصوص در چند دهه اخیر در قالب فضای سایبری بروز و ظهور پیدا کرده است و میزان چسبندگی و اتصال رسانه با زندگی فردی و اجتماعی بشر روز به روز بیشتر شده است.

این مدرس فضای مجازی و سواد رسانه خاطرنشان کرد: البته معمولا در طول تاریخ رسانه در اختیار اصحاب قدرت بوده است و با شکل‌گیری فضای سایبری نیز مدل جدیدی از حکمرانی در این فضا دنبال می‌شود.تاریخ را در زمان های قدیم جریان های تأثیرگذار در انتقال پیام ها، حاکمان و پادشاهان بودند. اما در فضای سایبری امروز این انحصار شکسته شده و همه اقشار و گروه های انسانی می توانند به پیام رسانی بپردازند.


لزوم توجه به اهداف فضای سایبری

وی فضای سایبری را فضایی دانست که ما فقط از ماهیت آن اطلاع داریم و گفت: رسانه در دنیای معاصر در عین اینکه ابزار سرگرمی، انتقال پیام و شکل‌گیری تعاملات اجتماعی است، اما فضای حکمرانی نیز هست و اساسا حکمرانی را در بستر انتقال پیام و سرگرمی دنبال می‌کند و هرچه محصولات رسانه‌ای بهره‌مندی بیشتری از قالب مدیا و عرصه هنر داشته باشند، پیچیدگی مدیریت ذهن در آن فضا بیشتر می‌شود و به همین منظور، جریان شناسی رسانه از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود.


وی در ادامه توضیحات مبسوطی درباره اصلی‌ترین حامیان ابررسانه‌های دنیا و نیز شایع‌ترین پلتفرم‌ها نظیر فیسبوک، اینستاگرام و توییتر ارائه کرد.

صدرایی عارف همچنین ۴ جریان فکری در سده اخیر در ایران را مورد بررسی قرار داد و ابراز داشت: تمام این جریان‌ها دارای امتداد رسانه‌ای بوده که در دوره‌های مختلف از شدت و ضعف محتوایی و روشی و نیز تأثیرگذاری بر جامعه مخاطب برخوردار بوده‌اند.


انواع مواجهه جریانات با رسانه‌های نوظهور

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به ظهور عرصه‌های نوپدید رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و نوع مواجهه با آن افزود: معمولا جریان‌های فکری و اجتماعی در کشور یکی از سه راهبرد انفعال، تحریم یا کنش فعالانه را در مواجهه با رسانه‌های نوپدید دنبال کرده‌اند.

صدرایی عارف گفت: البته برخی از جریانات سیاسی و اجتماعی کشور اهتمام ویژه‌ای به حوزه‌‍ های ژورنالیستی داشته و نسبت به بقیه جریانات پیشگام‌تر بوده و اساسا جایگاه خاصی را برای عرصه مطبوعات قائلند و به نظر می‌رسد که به رغم کاهش شدید شمارگان مطبوعات در کشور اما همچنان روزنامه‌ها از تاثیرگذاری نخبگانی بالایی برخوردار است و برخی دیگر از جریان‌ها از این سهم مهم رسانه‌ای غافل شده‌اند.

ارسال دیدگاه