هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3501
منتشر شده در مورخ : ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
ساعت : 17:5
تأکید آیت‌الله اعرافی بر لزوم ورود هوش مصنوعی در فرآیند تدوین و نشر آثار مؤسسه انتشارات حوزه

تأکید آیت‌الله اعرافی بر لزوم ورود هوش مصنوعی در فرآیند تدوین و نشر آثار مؤسسه انتشارات حوزه

مدیر عامل موسسه انتشارات حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرگزاری حوزه گزارشی از دیدار خود با مدیر حوزه های علمیه پرداخت.

مدیر عامل مؤسسه انتشارات حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به دیدار مسئولان این موسسه با آیت‌الله اعرافی و ارائه گزارش فعالیت‌های سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های ۱۴۰۲ مؤسسه، بخش‌هایی از گزارش مذکور و رهنمودهای مدیر حوزه‌های علمیه در این دیدار را جهت اطلاع حوزویان تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مولایی با اشاره به نظرات و رهنمودهای مدیرحوزه‌های علمیه نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌های موسسه انتشارات، گفت: آیت‌الله اعرافی در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های مؤسسه انتشارات حوزه و اعلام رضایت از گزارش ارائه شده، رهنمودهای مهمی را بیان نمود و بر لزوم حرکت بر مدار برنامه راهبردی و بازبینی سالانه این برنامه، هم‌چنین تلاش در جهت ارتقای سطح علمی، ویرایشی و گرافیکی کتاب‌های انتشاریافته توسط مؤسسه، تأکید کرد.

وی افزود: مدیر حوزه‌های علمیه هم‌چنین به‌طور خاص، خواستار اهتمام بیشتر مؤسسه انتشارات حوزه به مسئله فن‌آوری شد و با تأکید بر انجام بررسی و پژوهش نسبت به ورود هوش مصنوعی در امور مؤسسه، توصیه کرد، ضمن برگزاری جلساتی با مسئولان ذی‌ربط، جهت جانمایی ورود هوش مصنوعی در فرآیند تدوین و نشر کتب مؤسسه و استفاده بهینه و مطلوب از این ظرفیت، تدبیری اتخاذ گردد تا در آینده با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، فعالیت‌ها بهتر و منسجم‌تر از گذشته صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مولایی خاطرنشان کرد: لزوم فراهم‌سازی تسهیلات مناسب برای طلاب و پژوهشگران در زمینه تهیه کتاب، ارتباط بهتر و بیشتر با دیگر ناشران و تأکید بر هم‌افزایی با آن‌ها، ورود مؤسسه انتشارات حوزه به عرصه بین‌الملل و انتشار آثار به زبان‌های دیگر در راستای تبیین و عرضه معارف دینی، هم‌چنین تأکید بر ارتباطات بین‌الملل و ارایه آثار حوزه به محافل مختلف بین‌المللی، از دیگر نکات مهم مورد تأکید آیت‌الله اعرافی در این جلسه بود.
وی افزود: مدیر حوزه‌های علمیه در پایان رهنمودهای خود، بر لزوم پررنگ‌تر شدن فعالیت‌های مؤسسه در عرصه ارتباطات و رسانه، به منظور تبیین هرچه بیش‌تر و بهتر کارکردها و فعالیت‌های مؤسسه در این عرصه‌ها تأکید نمود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مولایی در ادامه، ضمن تشریح بخش‌هایی از گزارش ارائه شده از فعالیت‌ها و برنامه‌های مؤسسه انتشارات در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه، گفت: به لطف الهی در سالی که گذشت، پیش‌از آغاز سال تحصیلی حوزه، کتب درسی مورد نیاز طلاب و فضلا توسط موسسه انتشارات ارائه گردید. خوشبختانه در حال حاضر نیز بیش از نیمی از کتب درسی سال تحصیلی آینده حوزه منتشر شده و آماده ارایه است؛ انتشار مابقی کتب هم طبق زمان‌بندی منظم در دستور کار قرار دارد.

مدیر عامل موسسه انتشارات حوزه افزود: در سال ۱۴۰۱ هم‌چنین اولین موسوعه انتشارات مربوط به آثار ارزشمندآیت‌الله موسوی الخرسان در ۴۵ جلد به سفارش دبیرخانه کنگره امناء الرسل با همکاری عتبه حسینیه، به زیور طبع آراسته و منتشر شد. مراحل آماده‌سازی این مجموعه را مؤسسه انتشارات حوزه انجام داد و چاپ آن با همکاری عتبه حسینیه صورت گرفت.

وی یادآور شد: کل موسوعه آثار آیت‌الله خرسان شامل ۴۶ جلد بوده و اکثر قاطع آثار ایشان را برای عرضه به جامعه علمی کشور در خود جای داده است.

این مدیر حوزوی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های مهم موسسه انتشارات در سال گذشته، آماده‌سازی و چاپ و نشر کتاب بی‌نظیر «فرهنگ‌نامه شهدای روحانی» بود که حاوی اطلاعات ۴ هزار شهید روحانی در یک جلد ۸۰۰ صفحه‌ای می‌باشد. این اثر به همت جمعی از روحانیون رزمنده با سرپرستی جناب آقای ساعد نیکبخت در مدت ۲۰ سال تجمیع، تدوین و آماده شده است.

وی در بخش دیگری از گزارش فعالیت‌های مؤسسه انتشارات حوزه، با اشاره به آغاز خودگردانی اقتصادی این موسسه از سال ۱۴۰۱، گفت: طرح «استقلال اقتصادی مؤسسه انتشارات» به لطف الهی در سال گذشته اجرایی شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مولایی افزود: کار دیگر مهم مؤسسه، پیشنهاد اختصاص بن خرید کتب درسی به طلاب بود که امیدواریم مسئولان بتوانند با تأمین اعتبارات لازم این خدمت ارزشمند را به طلاب ارائه نمایند.

مدیر مؤسسه انتشارات حوزه‌های علمیه در ترسیم افق اجرایی سال ۱۴۰۲ این موسسه نیز خاطرنشان کرد: چند کار بزرگ ازجمله آماده‌سازی و انتشار موسوعه آیت‌الله‌العظمی حائری یزدی (قدس‌سره) و کتب کنگره سده (گرامی‌داشت یکصدمین سال‌گشت بازتأسیس حوزه علمیه قم) با سفارش دبیرخانه کنگره در دستور کار قرار دارد و بحمدالله بخش‌هایی از این کار انجام شده است. هم‌چنین کتب کنگره بزرگ‌داشت مرحوم آیت‌الله‌العظمی میرزای نائینی (قدس‌سره) با هماهنگی دبیرخانه این کنگره در حال آماده سازی است.

 
 
 
 

 

ارسال دیدگاه