هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3606
منتشر شده در مورخ : ۲۴ تیر ۱۴۰۲
ساعت : 16:1
انجام ده اصل تبلیغی مورد تأکید رهبر انقلاب/ تلاشی جهادی برای گسترش جهاد تبیین و روشنگری و فعالیت های تبلیغی

آیت الله اعرافی با صدور پیامی تبیین کرد:

انجام ده اصل تبلیغی مورد تأکید رهبر انقلاب/ تلاشی جهادی برای گسترش جهاد تبیین و روشنگری و فعالیت های تبلیغی

از همه نهادها و مؤسسات و گروه های جهادی و تبلیغی و مدارس و مراکز و مدیریت های حوزوی در ایران و جهان می خواهم با عزمی استوار و برنامه ای نو و تلاشی جهادی برای گسترش جهاد تبیین و روشنگری و فعالیت های تبلیغی برنامه‌ریزی نمایند.

 پیام آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مناسبت قرار گرفتن در آستانه موسم تبلیغی ماه محرم خطاب به همه نهادها و مؤسسات و گروه های جهادی و تبلیغی و مدارس و مراکز و مدیریت های حوزوی در ایران و جهان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین علیهم السلام

ماه محرم فرا می رسد و پرچم های عاشورا برافراشته و بار دیگر مشعل های هدایت عاشورایی روشن و دریای سوگواری سالار شهیدان خروشان می گردد و درهرخانه و کوی و برزن مراسم وعظ و عزاداری و مرثیه سرایی رونق می گیرد .

عاشورا آیینه زلال همه اسلام و درسنامه جامع همه تعالیم آن و جلوه گاه همه ارزش ها و فضیلت‌های انسانی و الهی و نماد کارزار حق وباطل در همه تاریخ است وراز ماندگاری و نورافشانی آن در جامعیت پیام همراه با اوج اخلاص و ایثار و مهندسی الهی و نبوی و حسینی آن و راهنمایی ائمه هدی در صیانت از عاشورا است و در پرتو همه این ها درطول قرن ها منبر و هیئت و مجلس و مراسم ومنبر حسینی (ع) چراغ نورافشان و شمع فروزان هدایت نسل ها بوده است و در مکتب تربیتی عاشورا جامعه و جوانان تربیت می شده اند و در دوران معاصر و عصر امام خمینی ره انقلاب اسلامی دربستر عاشورا شکل گرفت و گفتمانی نو و جهانی و تمدنی پدیدار و جلوه ای از آن در راهپیمایی با شکوه و پدیده تمدنی و کم نظیر اربعین و گسترش و امتداد عاشورا به سراسر جهان و کشورها نمودار گشته است.

اینک شایسته است چند نکته مهم یادآوری شود :

۱ . حوزه های علمیه و روحانیت راستین در طول تاریخ پرفراز و نشیب و برغم همه سختی ها و رنج ها عاشورا و پیام های نجات بخش آن را صیانت کرده و ازآن فرصتی برای ترویج شریعت و تبیین معارف اسلامی و تربیت عاشوراییان فراهم آورده است و در این میان نقش ملت رشید ایران و عراق و دیگر ملت های منطقه و امت و اسلام در احیاء مراسم حسینی برجسته است و قابل ستایش و تقدیر، و نهضت به صورت فزاینده استمرار دارد.

اینک که با جنگ ترکیبی و پیچیده جدید و امواج طوفانی مغایر با ارزش های الهی و اسلامی و انقلابی مواجه شده ایم بیش از هر زمان دیگر به جهاد تبیین و تبلیغ عاشورایی و دفاع از پیام عاشورا و پاسخ‌گویی به نیازها و پرسش های نو نیاز داریم و در این میان ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و امتداد جهانی آن و یاد و احیای یاد و نام شهدای عالیقدر و اسوه های ایثار و مقاومت و فداکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲. تأکید اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی بر تبلیغ پژوهش محور، تبلیغ جهادی و انقلابی، تبلیغ تهاجمی و فعال، تبلیغ پیشگیرانه و آینده نگر، تبلیغ مخاطب و بویژه جوان و نوجوان محور، تبلیغ معطوف به درمان ریشه های فساد و استکبار، تبلیغ جهانی و بین‌المللی، تبلیغ جامع شیوه های سنتی و نوین، تبلیغ مبتنی بر دانش و فناوری های جدید و با بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای و هوش مصنوعی، تبلیغ مبتنی بر مهارت‌های روزآمد و در یک سخن تبلیغ جامع و متوازن، وظیفه روحانیت ارجمند و حوزه های علمیه و نهادهای تبلیغی و فرهنگی و دینی را سنگین تر می کند و اهتمام و برنامه ریزی و تحرک میدانی وسیع تر می طلبد و همه باید تلاش خود را مضاعف سازیم.

این ده اصل برگرفته از رهنمودهای اخیر رهبری معظم و نیز سایر توصیه های مراجع عظام و با بهره‌گیری از تجارب انبوه مبلغان و گروه های در میدان و ذخایر و دستاوردهای نهادهای تبلیغی و فرهنگی و حوزوی می تواند آغاز فصل جدید باشد و همه باید چون زنجیره ای بهم پیوسته و شبکه ای هماهنگ و هم افزا و منسجم اقدام نماییم و همه توان و ظرفیت را در این مسیر به کار گیریم.

۳. بفضل الهی بزرگان اهل منبر حسینی وخطبای برجسته و مبلغان گرانمایه و گروه ها و جریان های خود جوش و پر خروش در صحنه حاضرند ، انتظار می‌رود اساتید و محققان بزرگوار حوزه ها نیز سنت تبلیغ روحانیت را استمرار و ارتقا بخشند ودر صحنه ارتباط با مردم و ترویج و تبلیغ و تبیین معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام حضور چشمگیر داشته باشند و فضای درس وبحث حوزه را به میدان عمل و اقدام و هدایتگری متصل نمایند و نیازهای بی نهایت را پاسخ دهند، هم محتوای لازم علمی ارائه و هم در صحنه ی عمل نقش آفرینی نمایند.

در آستانه عاشورا و ماه های محرم و صفر انتظار اولیای الهی و شهدای گرانقدر آن است که همه طلاب و فضلا و استادان و پژوهشگران و بزرگان حوزه های علمیه وروحانیت بزرگوار و گروه های تبلیغی و جهادی و انقلابی و بسیجی پیشگام شوند ، همانطور که تا کنون مبلغان و گروه های تبلیغی و جهادی در میدان های گوناگون پیشاهنگ و افتخار آفرین بوده اند، و در کنار امامان جمعه و جماعت و خطبای ارجمند نقش تاریخی خود را در تبلیغ حسینی و عاشورایی ایفا نمایند.

۴.امید است هیئت های حسینی و شاعران و هنرمندان و سرایندگان و مرثیه سرایان با ابتکارات بیشتر و با تأکید بر معرفت و معارف عاشورایی و دینی درکنار شور و هیجان و حماسه حسینی و با ارتباط و همکاری وثیق تر با روحانیت آگاه و مراکز تبلیغی و حوزوی و علمای بلاد بر گسترش و عمق معارف و شعائر اسلامی و عاشورایی بیافزایند. عاشورا حماسه ای بی نظیر و مکتب بزرگ معرفتی و دارای لایه ها و ابعاد بی شمار است و شور حسینی باید همه ی آن ها را بازتاب دهد و از همه ی آسیب ها مصون بماند و با میدان داری نخبگان و دانشگاهیان و فرهنگیان و هنرمندان و مسئولان هیئت ها و جوانان عزیز در کنار روحانیان و مبلغان تحولات جدیدی رقم خورد.

۵ . عاشورا پدیده ای است که در مذهب اهل‌بیت ع از فروغ و منزلتی ویژه برخوردار است اما این قیام بزرگ جاویدان و فرا مذهبی و درابعادی فرا دینی است و به سخنی دیگر عاشورا و پیام های سالار شهیدان و اصحاب باوفایش پدیده ای ابدی و جهانی و بین‌المللی و فراتر از عصرها و نسل ها و اندیشه‌های گوناگون است، اما در عصر ما کاملا ابعاد جهانی و تمدنی آن برجسته شده است، ازاین‌رو از علمای اسلام ، اعم از علما و مبلغان شیعه و اهل سنت، بدان اهتمام ورزند و برای پیشبرد اهداف اسلامی و اصلاح سبک زندگی فردی و اجتماعی و اصلاح نظام های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و مبارزه با فساد و استکبار، بهره برند و اتحاد مذاهب اسلامی را در این زمینه شکل دهند و از آن دستمایه ای برای وحدت تمدنی و گفتمانی مسلمانان بیافرینند.

۶. ضمن آنکه در مراسم های عاشورایی سوگواری و عزاداری و شور و شعور حسینی، باید به مسائل اجتماعی و حل آسیب های خانوادگی و اجتماعی و ارتقای اخلاق و معنویت و سبک زندگی اسلامی و مسائل جوانان و بانوان و نیز چاره اندیشی برای بحران ها و چالش های مهمی مانند گسترش آسیب های خانوادگی و طلاق، کاهش گسترده رشد جمعیت، و بویژه لطمه های سنگین به حجاب و ارزش های الهی و سبک زندگی اسلامی پرداخت، و ضمن تقدیر و سپاس از خدمت های صادقانه و گسترده نظام اسلامی و قوا و دستگاه های مسئول، مطالبات مراجع عظام و حوزه و مردم عزیز را در حوزه اقتصاد و معیشت و فرهنگ را مطرح کرد و تعالی معنوی و وحدت و همبستگی ملی و ایمانی و اسلامی را تقویت کرد.

در پایان از همه نهادها و مؤسسات و گروه های جهادی و تبلیغی و مدارس و مراکز و مدیریت های حوزوی در ایران و جهان می خواهم با عزمی استوار و برنامه ای نو و تلاشی جهادی برای گسترش جهاد تبیین و روشنگری و فعالیت های تبلیغی برنامه‌ریزی نمایند و با آگاهی و آمادگی و شور و هیجان انقلابی برنامه‌ریزی و اقدام نمایند و شبکه های تبلیغی و فرهنگی و هنری و مساجد و تکایا و مدارس علمیه با همکاری ائمه محترم جمعه و جماعت و با هدایت و حمایت نهادهای تبلیغی و حوزوی طرحی نو و شوری انقلابی درافکنند و به فضل الهی شاهد فصل جدیدی در درخشش انوار الهی و عاشورایی و حسینی در ایران و جهانی باشیم.

متعاقبا توصیه ها و نکاتی توسط معاونت محترم تبلیغ و امور فرهنگی حضور مبلغان ارجمند و مدیران گرامی ارسال خواهد شد و امید است مورد توجه قرار گیرد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه

ارسال دیدگاه