هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3646
منتشر شده در مورخ : ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
ساعت : 13:18
تبلیغ باید روح برنامه‌ریزی‌ها و نظامات حوزه باشد/ بر حوزه آزاد تأکید داریم/ ۲۰ طرح مهم تبلیغی را دنبال می‌کنیم

آیت الله اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه:

تبلیغ باید روح برنامه‌ریزی‌ها و نظامات حوزه باشد/ بر حوزه آزاد تأکید داریم/ ۲۰ طرح مهم تبلیغی را دنبال می‌کنیم

مدیر حوزه‌های علمیه با اعلام این که شعار امسال حوزه های علمیه «حوزه علمیه و رسالت تبلیغ و تبیین» است تأکید: تبلیغ باید روح برنامه‌ریزی‌ها و نظامات حوزه باشد.


آیت الله علیرضا اعرافی، امروز ۲۹ شهریور در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2حوزه‌های علمیه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با اشاره به منشور روحانیت امام خمینی(ره)، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه مهم‌ترین پایگاه اسلام در برابر کج روی‌ها بودند.

وی با بیان اینکه علمای اسلام حلال و حرام خداوند را بدون هیچ تصرفی ترویج دادند، مطرح کرد: جمع آوری و نگهداری علوم قرآن، اسلام، سنت و سیره معصومین(ع) و ثبت آن‌ها در شرایطی که امکانات کم بوده است و سلاطین تمام امکانات خود را به کار می‌گرفتند، آسان نبوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه حوزه و نهادهای حوزوی گام‌هایی در عرصه تبلیغ برداشته‌اند، عنوان کرد: سخنان اخیر مقام معظم رهبری در حوزه تبلیغ ابواب جدیدی را گشودند و تاکیدات جدیدی داشتند.

وی با بیان اینکه مطمئنا گروه‌های جهادی و طلاب در این مسیر گام‌های مؤثری برخواهند داشت، خاطرنشان کرد: مدیریت حوزه نیز طرح جدیدی را در حال تدوین دارد و جلسات مستمری در این عرصه برگزار کرده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه به دنبال نظرخواهی طلاب و در این عرصه هستیم، تصریح کرد: همه فرآیندهای حوزه نهایتا برای آن است که دین الهی در اعماق دل و جان جامعه بنشیند و این موضوع نیازمند تبلیغ، تبیین و روشنگری است.

وی با بیان اینکه تبلیغ نقطه مرکزی است که باید در جهت انجام درست آن تلاش کنیم، یادآور شد: تبلیغ باید روح برنامه‌ریزی‌ها و نظامات حوزه باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه اهتمام به تبلبغ باید در تمام سطوح حوزه رواج داشته باشد، بیان کرد: نظام تحقیقی ما باید معطوف به تبلیغ دین و ترویج معارف الهی باشد.

وی با بیان اینکه سنت بزرگان حوزه نیز آن بوده است که از مراجع تا دیگر سطوح حوزه و طلاب رسالت تبلیغی را احساس می‌کردند، ابراز کرد: وظیفه داریم راه‌ها را برای این موضوع باز کنیم و زمینه‌سازی لازم را انجام دهیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه برای این موضوع باید تمام ابعاد جوان امروز را شناخت، اظهار کرد: باید حوزه قیام کند تا پاسخگویی به نیازها رقم بخورد.

وی با بیان اینکه ۲۰ طرح مهم تبلیغی را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: از اساتید بزرگوار انتظار داریم در نظامات علمی خود تبلیغ را به عنوان اولویت نخست مدنظر داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه گام بزرگی در عرصه فقه معاصر برداشته شده است، مطرح کرد: در این مسیر از هدایت‌ها و ارشادات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید نیز استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه فقه معاصر اختصاص به دفتر فقه معاصر ندارد، عنوان کرد: فقه معاصر و پرداختن به آن رسالت تمام حوزه است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام تشکیل شده است و حرکت‌های مهمی در این مسیر آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری هزاران سوال را ایجاد می‌کند که حوزه باید برای آن پاسخ داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ طرح در دبیرخانه حمایت از مطالعات مورد نیاز نظام حمایت می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر دبیرخانه حمایت از مطالعات مورد نیاز نظام، نهادهای تحقیقی و پژوهشی منظمی نیز در این زمینه فعالیت دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه از ایجاد رشته‌های جدید در حوزه یاد کرد و گفت: ضمن تأکید بر قائمه اصلی حوزه، باید قلمروهای جدیدی در حوزه را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ رشته و گرایش حوزوی در قم و استان‌ها دنبال می‌شود، یادآور شد: اگرچه رشته‌های جدیدی به دروس حوزه اضافه شده است، ولی عمق و کیفیت باید جدی گرفته شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه با مصوبات شورای عالی درس‌های خارج در استان‌ها بررسی شد و امروز حدود ۳۰ استاد در ۱۵ استان تدریس درس خارج دارند، بیان کرد: مقوله درس خارج در استان‌ها باید کیفیت و عمق آن مدنظر قرار داده شود و سطح و محتوای آن کاهش پیدا نکند.

وی با بیان اینکه در قم درس‌های خارج متعدد و متکثر است، ابراز کرد: برای ساماندهی بیش‌تر درس‌های خارج در قم نیز اقداماتی در نظر گرفته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه بر حوزه آزاد تأکید داریم، اظهار کرد: در طرح هدایت علمی بر حفظ سنت مباحثه، انتخاب استاد و حوزه آزاد تأکید شده است.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای انتقال به قم نیست و محدودیت‌های گذشته برداشته شده است، مطرح کرد: حرکت واسپاری اختیارات و وظایف به استان‌ها در ۲۰ محور آغاز شده و ادامه دارد.

آیت الله اعرافی شعار امسال حوزه های علمیه را «حوزه علمیه و رسالت تبلیغ و تبیین» اعلام کرد.

ارسال دیدگاه