هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3657
منتشر شده در مورخ : ۱۶ مهر ۱۴۰۲
ساعت : 10:49
بی توجهی به ظرفیت جوانان و نخبگان عرصه رسانه در برنامه هفتم توسعه

حجت الاسلام رستمی مطرح کرد:

بی توجهی به ظرفیت جوانان و نخبگان عرصه رسانه در برنامه هفتم توسعه

اندیشمندان غربی نگاه های خود را از طریق فیلم ها عرضه می کنند که لازم است حوزه به این سمت برود و سرمایه گذاری انسانی صورت دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از رسا، حجت الاسلام رضا رستمی سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه در نشست «نقد دینی برنامه هفتم توسعه در حوزه فرهنگ عمومی و رسانه»، اظهار داشت: یکی از چالش های برنامه های سابق را عدم مطالبه گری و نگاه های هم افزا برای اجرا باید دانست و تأکید کرد وقتی برنامه ای تصویب شد همه باید برای اجرای آن همدل باشند.

وی در ادامه یکی از چالش های جدّی اخیر را اختلاف بین وزارت ارشاد و ساترا معرفی کرد که حل آن در برنامه هفتم توسعه و تفکیک وظایف این دو را گام مثبت برنامه توسعه دانست.

این مدرّس حوزه در ادامه بیان نکات مثبت برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: عدم وجود قانون در برخی عرصه ها مشکلاتی را ایجاد می کرد که در این برنامه سعی شده این خلأ برطرف شود.

وی افزود : هویت محور بودن تولیدات رسانه در این برنامه مورد دقت قرار گرفته و نقطه ای مثبت است؛ رصد و آینده پژوهی در این برنامه مورد تأکید قرار گرفته که جای تقدیر دارد.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به کاستی های برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: اصول و ارزش ها انگار بخش تزیینی برنامه ها شده اند و ضمن نام بردن از اصول اشراب آن ها در بندهای اجرایی در نظر گرفته نمی شود؛ به مباحث مربوط به رسانه و فضای مجازی به طور ویژه پرداخت نشده و در یک فصل مشخص نیز نیامده زیرا در بین بندهای مختلف پخش است.

وی در ادامه گفت: رسانه و فضای مجازی باید از هم جدا شوند زیرا در حال حاضر فضای مجازی به یک زیست بوم تبدیل شده که صرفا نباید به عنوان یک رسانه دیده شود.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به نگارش پیش نویس برنامه هفتم در حوزه علمیه و چند دستگاه دیگر، اظهار داشت: به پیش نویس ها توجه نشد اما لازم است این پیشنهادات دیده شود؛ در روح برنامه در بعد رسانه و فضای مجازی نگاهی به برون سپاری و استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان نشده است زیرا حجم هجمه ها علیه جمهوری اسلامی توان بالایی را برای دفاع ایجاب می کند و لازم است از ظرفیت های مردمی استفاده شود.

حجت الاسلام رستمی با انتقاد از مواجهه با هجمه های رسانه ای دشمن به صورت دفاع در برنامه هفتم توسعه تأکید کرد: حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی در ماده ۷۶ آن آمده است اما در بندهای آن هیچ برنامه و راهبردی پیشنهاد نشده است؛ این مقدار از تشتت در رابطه با رسانه، فضای مجازی در این برنامه برای من جای تعجب دارد.

وی با اشاره به وجود دریایی از معارف در حوزه علمیه و تشنگی جامعه نسبت به این معارف اظهار داشت: وظیفه ما است که چراغ معارف را از حوزه برای مردم تشنه روشن کنیم؛ ۶۰ مجموعه انیمیشن ساز حوزوی در مرکز رسانه حوزه جمع شدند و نیاز همه آن ها محتوا بود تا بتوانند محتوای واسط را به برنامه تبدیل کنند.

سرپرست مرکز رسانه حوزه علمیه تصریح کرد: اندیشمندان غربی نگاه های خود را از طریق فیلم ها عرضه می کنند که لازم است حوزه به این سمت برود و سرمایه گذاری انسانی صورت دهد.

وی افزود: باید مقداری از سطح سواد رسانه، روایت و مهارت های کنشگری مجازی به ضروری سواد همه طلاب تبدیل شود؛ سواد روایت اهمیت بیشتری برای طلاب نسبت به سواد رسانه دارد زیرا دشمن با خرده روایت های خود کلان روایت حوزه علمیه را نقض می کند.

ارسال دیدگاه