هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3659
منتشر شده در مورخ : ۲۰ مهر ۱۴۰۲
ساعت : 10:35
راه و رسم حوزه علمیه راه حقیقت است/ در تکریم عالمان دینی افراط و تفریط نکنیم

آیت‌الله حسینی بوشهری:

راه و رسم حوزه علمیه راه حقیقت است/ در تکریم عالمان دینی افراط و تفریط نکنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله حسینی بوشهری امروز در همایش ملی علامه ذوالفنون علامه حسن زاده آملی که در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزار کننده این همایش عنوان کرد: این جلسه برای تجلیل از سال‌ها تلاش استاد علم، عمل و اخلاق و تبیین آثار علمی حکیم معاصر آیت الله حسن زاده آملی در علوم اسلامی و انسانی برگزار شده است.

وی ادامه داد: این شخصیت در ۱۷ رشته علمی نظیر عرفان، تفسیر، فقه، کلام، ادبیات، ریاضیات، نجوم، شعر و... صاحب فن و نظر بود. ایشان تشنه علم آموزی بود و عطش او فروکش نمی‌کرد و هرجا استادی می‌دید زانو می‌زد و علم را فرا می‌گرفت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه در رابطه با رمز و راز موفقیت این شخصیت‌ها گفت: ایشان تا سن ۴۰ سالگی به همه مراتب علمی و عملی رسیده بود و بیان کرده بود بعد از ۴۰ سالگی همه آنچه را نوشته ام می‌خواهم پاک نویس کنم.

وی با بیان اینکه این همایش‌ها برای این است که بفهمیم رمز و راز موفقیت چنین انسان‌هایی چیست تا ما نیز این راه را پیش بگیریم، گفت: توفیق الهی و اغتنام از فرصت راز این موفقیت است. اگر این دو در فردی جمع شود، خروجی آن را نمی گویم مانند علامه حسن زاده آملی است، اما می توانیم تالی تلو این شخصیت‌ها شویم.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: آنچه گاهی ما را باز می دارد، گاهی سلب توفیق و گاهی از دست دادن فرصت‌های طلایی است که در اختیار ما است.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین امام علی(ع) می فرمایند اگر خدا خیر بنده‌ای را بخواهد به او توفیق می دهد که عمرش را در بهترین کارها بگذارند و فرصت زندگی را پیش از آنکه از دست بدهد در طاعت حق سپری کند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: امام جواد علیه السلام می فرماید: «اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ مؤمن نیازمند سه خصلت توفیق از طرف خداوند متعال، واعظ درونی و پندپذیر بودن است.»

آیت‌الله حسینی بوشهری در رابطه با معنای لغوی توفیق گفت: توفیق به معنای موافقت و سازگاری است، به گونه‌ای که تنفر و اختلاف بین دو امر نباشد؛ اما وقتی از توفیق الهی که شامل این مردان بزرگ شد سخن می‌گوییم به معنی آسان کردن راه سعادت بر انسان است.

وی تصریح کرد: یعنی خداوند متعال اسبابی را فراهم می‌کند که از طریق این اسباب راه سعادت را به خوبی پیماید. خود انسان که با اعمالش می‌تواند زمینه را برای کسب و سلب آن فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه گناه کردن باعث سلب توفیق است، اضافه کرد: انسانی که در ورطه گناه آلوده می‌شود انتظار توفیق الهی نداشته باشند؛ زیرا باب خیر بسته و باب شر به روی آنان گشوده می‌شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری در رابطه با عوامل رسیدن به توفیق بیان کرد: دعا و توسل راه ارتباط با خداوند است. کسی که ماه رجب را روزه می‌گیرد و رجب را به شعبان و شعبان را به ماه رمضان وصل می‌کند و نیمه های شب را به سحر خیزی وصل می کند آیا انتظار نیست که توفیق الهی نصیب آن شود؟

وی با بیان اینکه جلب رضایت پدر و مادر از دیگر راه‌های موفقیت است، گفت: راه دیگر تلاش و مجاهدت است. کسانی که در مسیر الهی گام برمی دارند خداوند آن‌ها را در زمره محسنین قرار می دهد. اگر خدا بداند که من مشتاق او هستم خداوند نیز به ما چراغ سبز نشان می‌دهد و ما را به عنوان بنده می‌پذیرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار کرد: همه این ویژگی ها در علامه حسن زاده آملی جمع بود. ایشان و دیگر بزرگان دین توصیه کردند که حداقل روزی ۵ دقیقه بنشینیم و با خدا سخن بگوئیم و بعد از این تمرین، زمان را افزایش دهیم و به عشق الهی کار کنیم و در این صورت موفق می شویم.

وی بیان کرد: عقل و فطرت انسان را به سوی خداوند هدایت می‌کند و خداوند برای هدایت انسان پیامبران و کتب الهی فرستاده است اما انسان برای هدایت نیاز به توفیق الهی دارد.

آیت ‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اغتنام از فرصت‌ها گفت: ما آینده روشنی را در پیش داریم و این بار بر دوش ما علماست که اجازه ندهیم زمان به عقب برگردد.

وی اظهار کرد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه می‌فرماید: و عَمِّرْنی ما کانَ‌ عُمری‌ بِذْلَةً فی طاعَتِکَ، فإذا کانَ عُمری مَرتَعاً لِلشَّیطانِ فَاقبِضْنی إلَیکَقَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ إِلَیَّ، أَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَیَّ‌؛ بارالها! عمر مرا تا زمانی که صَرف طاعت تو شود طولانی کن و هرگاه عمرم چراگاه شیطان شود، جانم را بگیر و به سوی خود ببر پیش از آن که دشمنی تو به سوی من شتابد یا خشم تو بر من استوار گردد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه علامه ضمن اینکه فیلسوف است فقیه هم هست، تصریح کرد: باید از جامعیت یک انسان گفته شود، اگر می‌گوییم که در نجوم، ریاضی و... صاحب نظر هستند بگوییم که در فقیه هم صاحب نظر هستند.

امام جمعه قم ادامه داد: نسل جوان تشنه معارف اهل بیت است. در غرب فلسفه را به زبان ساده و فهم کودک می‌نویسند، چرا ما فلسفه را در سطحی بالا نگه داشتیم و پایین نمی‌آوریم تا سطوح مختلف نسل جوان استفاده کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: کسانی که سخنی در رابطه با کلمات ایشان دارند با میزگرد و بحث‌های علمی حل کنند و به گونه‌ای نباشد هرکسی از گوشه ای سخن بگوید اگر سخنی است که نیاز به بازنگری دارد، بازنگری شود چون ما معتقد به عصمت کسی نیستیم. راه و رسم حوزه های علمیه راه حقیقت بوده است. راه حقیقت را سد نکنیم.

وی در پایان با بیان این که نباید در تکریم عالمان دینی افراط و تفریط شود تصریح کرد: زیارتنامه برای کسی ننویسیم. این راه خیرخواهی نیست.

ارسال دیدگاه