هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3660
منتشر شده در مورخ : ۲۰ مهر ۱۴۰۲
ساعت : 17:36
انقلاب اسلامی روش مقابله مسلمانان با ستمکاران را تغییر داد/ در طول تاریخ ستم و جنایت غصب فلسطین حوزه‌ نجف و قم مواضع روشن و مستحکمی داشته‌اند

آیت الله اعرافی:

انقلاب اسلامی روش مقابله مسلمانان با ستمکاران را تغییر داد/ در طول تاریخ ستم و جنایت غصب فلسطین حوزه‌ نجف و قم مواضع روشن و مستحکمی داشته‌اند

انقلاب اسلامی روش مقابله مسلمانان با ستمکاران را تغییر داد و در پرتوی گفتمان انقلاب اسلامی، فلسطین، لبنان و سرزمین‌های اشغالی از انفعال خارج شده و وارد صحنه‌ شدند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در اولین روز از اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها، معاونان و مدیران ستادی که در سالن نشست‌های جامعة المصطفی در قم برگزار شد، اظهار کرد: به موضع قاطع و روشن حوزه در حوادث فلسطین تأکید داریم.

وی با اشاره به مبارزات بزرگ و تمدنی امروز به گفتمان انقلاب اسلامی و استکبارستیزی تبدیل شده است، مطرح کرد: حمایت حوزه از فلسطین در تمام استان‌ها با برگزاری تجمعات انجام شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در طول تاریخ ستم و جنایت غصب فلسطین حوزه‌های علمیه نجف، قم و سایر مراکز، مواضع واضح، روشن و مستحکمی داشته‌اند، عنوان کرد: هیچ شبهه‌ای در وجوب شرعی مبارزه با اسرائیل و هم‌پیمانان او و مقابله با این غصب بزرگ درکار نیست.

وی با اشاره به اینکه این حرکت همچنان در حوزه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) آغازگر یک گفتمان بزرگ و تمدنی بودند و ایشان از همان روزهای نخست نهضت در مدرسه فیضیه به مبارزه با اسرائیل تأکید داشتند.

آِیت الله اعرافی با بیان اینکه ظلم، ستم و غصبی که اسرائیل انجام داده است یک موضوع واحد است و تمام مسلمانان باید در مقابل این حرکت ایستادگی کنند، تصریح کرد: اسرائیل به پرچم کفار تبدیل شده است تا به وسیله آن با مسلمانان بجنگند و این موضوع موجب شده است تا فلسطین به یک نماد و رمز تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از انقلاب اسلامی روند تعاملی جهان اسلام با غرب در موضوع فلسطین یک روند انفعالی و رو به عقب بوده است، یادآور شد: انقلاب اسلامی روش مقابله مسلمانان با ستمکاران را تغییر داد و در پرتوی گفتمان انقلاب اسلامی، فلسطین، لبنان و سرزمین‌های اشغالی از انفعال خارج شده و وارد صحنه‌ شدند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این روند از حزب الله آغاز شد و در دهه‌های گذشته مقاومت و گفتمان انقلاب اسلامی دست برتر را داشته است، ابراز کرد: جریان مقاومت در طوفان الاغصی با روحیه مضاعف و دست پرآمده است و این جریان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات اسلام و کفر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی و راهبرد کلان مقام معظم رهبری کاملا درست بود، بیان کرد: حوزه، مراجع، علما و طلاب تاکید دارند که حمایت از مردم فلسطین وظیفه تمام مسلمانان است و از دولت‌های مسلمان انتظار می‌رود حداقل از اسرائیل حمایت نکنند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه جریان مقاومت باید راه جهاد در راه خدا را استمرار دهد، اظهار داشت: تمام حوزه در جریان مقاومت خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رسالت حوزه تبلیغ و تبیین معارف دین است، مطرح کرد: تاکید مقام معظم رهبری وظیفه ما در این زمینه را سنگین‌تر می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پس از سخنرانی مقام معظم رهبری جلسات متعددی برگزار و طرح‌های جدیدی آماده شده است، عنوان کرد: حوزه خود را مخاطب تأکیدات مقام معظم رهبری می‌داند ضمن اینکه مجموعه‌های دیگری نیز قطعا مخاطب هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی اقدامات حوزه در عرصه تبلیغ، تقویت شده و برخی اقدامات دیگر نیز اضافه شده است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری قطعا آفاق بلندتری را مدنظر قرار دارند و قطعا باید به سمت این اندیشه حرکت کنیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اقدامات جدید و طرح‌های جدی‌تری در عرصه تبلیغ داشته باشیم، تصریح کرد: باید وارد میدان جهادی‌تر، جدی‌تر و قوی‌تر عرصه تبلیغ شویم.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های دانشی تبلیغ و ارتباطات به عنوان یک حوزه خاص تعریف شد و ۲۰ رشته و گرایش در آن کار شد، یادآور شد: در درون این نظام دانشی رشته‌ها بسیاری از رشته‌های دیگر نگاهی به تبلیغ منعکس می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در مقام همراهی رشته‌ها در ذیل درختواره اقداماتی شده است، ابراز کرد: برای حدود ۲۰۰ رشته اقدامات نهایی انجام شده که برخی از آن‌ها تصویب و برخی دیگر در مسیر تصویب هستند.

وی با اشاره به اینکه در این درختواره در قلمرو مهارت‌های تبلیغ چندین دوره تعریف شده است، بیان کرد: برای اجرای رشته‌ها در قم و توسعه اجرای آن‌ها مرکز تخصصی تبلیغ چندین رشته و گرایش را دنبال می‌کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در این مجتمع بخش‌های دیگری در عرصه پژوهش و مطالعات تبلیغ وجود دارد، اظهار داشت: در عرصه تبلیغ مجازی نیز حرکت‌های جدیدی در دستورکار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات در دوره جدید اقدامات خوبی را انجام می‌دهد، عنوان کرد: این اقدامات همچنان باید رشد کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مجموعه‌های پژوهشی دیگر نیز باید نگاهی به تبلیغ داشته باشند، مطرح کرد: در عملیات تبلیغ اقدامات مهمی پای ریزی شده و یا توسعه خوبی داشته‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به طرح هجرت و امین اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی حوزه تفاهمی در تحولات طرح هجرت داشته است، خاطرنشان کرد: این تفاهم مبنی بر این است که طرح هجرت در روستا و سازمان تبلیغات متولی فعالیت در مناطق حاشیه‌ای شهرها باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه طرح امین نیز تحولات بزرگی را داشته است، تصریح کرد: حوزه به توسعه تبلیغ اهتمام دارد ولی همچنان راه بلندی را در مسیر افق نگاه مقام معظم رهبری دارد.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ تقسیمات متعددی دارد، یادآور شد: معاونت تبلیغ و پژوهش سلسله نشست‌هایی با مبلغین و مجموعه‌های حوزوی داشته‌اند و در این جلسات تأکید شده است که تبلیغ باید جامع باشد و تمام تقسیمات را شامل شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تبلیغ باید ساحت عواطف و عقل انسان‌ها را درنظر بگیرد، ابراز کرد: قلمرو سنی در تبلیغ نیز بسیار مهم است چراکه باید تبلیغ تمام گروه‌های سنی اعم از زن و مرد را در داخل و خارج از کشور را شامل شود.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی جهت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تحقیقات حوزوی انجام شده است، بیان کرد: حدود صد نفر از برترین محققین حوزه در عرصه هوش مصنوعی درحال فعالیت هستند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه امسال بودجه‌ای را نیز برای این اقدامات درنظر گرفته‌ایم، اظهار داشت: از ظرفیت هوش مصنوعی می‌توان در عرصه پژوهش و تبلیغ بهره‌مند شد.

وی با اشاره به اینکه تمام نظامات حوزه بر اساس الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری باید روحی از تبلیغ و تبیین دریافت کند، مطرح کرد: پژوهش ضمن توسعه مرزهای علوم اسلامی باید در درون حرکت خود بخشی از محصول خود را در عرصه پاسخ به سوالات قرار دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مجهز شدن طلبه به روح اخلاقی و تبلیغی اقدامی است که باید نظام تربیتی و اخلاقی حوزه دنبال کند، عنوان کرد: به تبلیغ نخبگانی و تبلیغ مبارزه با جهان غربی باید توجه ویژه داشته باشیم و این تبلیغ گفتمانی باید به راهبری پژوهش انجام شود.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که «باید بتوانیم به گونه‌ای منطق اسلام را عرضه جذاب، جامع و دقیق کنیم که شبهه و مسائل انحرافی در درون آن هضم شود» و این موضوع نیازمند اقدامات جدی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های عرصه نظریه‌پردازی حوزه باید فعال‌تر شود، خاطرنشان کرد: این نظریه پردازی‌ها باید جوابی برای سوالات و شبهات نسل نخبگانی و دانشگاهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید مدیران تبلیغی را فراموش کنیم، تصریح کرد: میدان‌هایی که میلیون‌ها جوان در آن فعال هستند و همه در معرض فروپاشی هستند باید مدنظر قرار بگیرند و شبکه و منظومه تبلیغی در این میدان‌ها عمق و توسعه پیدا کند.

ارسال دیدگاه