هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پژوهش، قله فعالیت‌های علمی و رمز گشایش در تولید دانش است
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: مسیر کار دانشی و علمی، به‌ویژه آنچه به پژوهش مربوط است، از شیرینی و جذابیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا پژوهش به‌معنای تولید علم یا بازتولید دانش است؛ درواقع ثمره نهایی کار فکری و علمی تلقی می‌شود و در قله فعالیت‌های علمی قرار می‌گیرد.

اطاعت از فرمان ولی‌امر شاخصه اصلی گروه‌های جهادی حوزه است
مدیر گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه کشور

حجت‌الاسلام علیخانی، مدیر گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه کشور، ۲۰ آبان‌ماه در آیین افتتاحیه رویداد ملی «صدسال خدمت و مجاهدت حوزوی» که در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار شد، تأکید کرد: طلاب جهادی در کنار جهاد علمی و تبلیغی، جهاد خدمت‌رسانی را نیز وظیفه مستمر خود می‌دانند و در صحنه‌های بحران، پیش از هر نهاد رسمی، با فرمان ولی‌امر مسلمین به میدان می‌آیند.

 آغاز ثبت‌نام بیش از ۱۲۰ رشته و گرایش تخصصی حوزه‌های علمیه 

معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، از آغاز ثبت تقاضا برای اجرای رشته‌های تخصصی در نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ خبر داد.

دیدار رئیس مرکز ملی فضای مجازی با آیت‌الله اعرافی

دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با حضور در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور با آیت‌الله اعرافی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پژوهش، قله فعالیت‌های علمی و رمز گشایش در تولید دانش است
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: مسیر کار دانشی و علمی، به‌ویژه آنچه به پژوهش مربوط است، از شیرینی و جذابیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا پژوهش به‌معنای تولید علم یا بازتولید دانش است؛ درواقع ثمره نهایی کار فکری و علمی تلقی می‌شود و در قله فعالیت‌های علمی قرار می‌گیرد.

اصول و راهبردهای اصلی تبلیغ  و نیازهای روز جامعه
آیت‌الله اعرافی در بیانه‌ای برای مبلغان دهه فاطمیه تبیین کرد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اعلام کرد: بر اساس هماهنگی با مراجع عظام (دامت‌برکاتهم) و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و مراکز و نهادهای عالی حوزوی به‌مناسبت فاطمیه‌ دوم، سطوح عالی و خارج و مراکز و مجتمع‌های تخصصی حوزه‌های علمیه از ۲۹ آبان تا ۷آذر تعطیل می‌باشند.

گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه

اقتصاد مقاومتی، به‌عنوان یک راهبرد حیاتی و جامع، در سال‌های اخیر همواره یکی از محورهای اصلی بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. این مفهوم که در پاسخ به چالش‌های مختلف اقتصادی و به‌ویژه در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه جهانی مطرح شد، الگویی عملیاتی و الهام‌گرفته از نظام اقتصادی اسلام است. ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۲، نقطه‌عطفی در نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اقتصادی کشور به‌شمار می‌آید. در این میان، حوزه‌های علمیه به‌عنوان پایگاه فکری و علمی نظام اسلامی، وظیفه‌ای خطیر در تبیین، ترویج و عملیاتی‌سازی این الگو بر عهده دارند. بدین منظور، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه تأسیس شد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و معنوی موجود، گامی اساسی در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدعلی یوسفی، مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، در  گفت‌وگو با نشریه افق حوزه، به تشریح فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این مرکز طی چندسال گذشته پرداخته است. این مصاحبه، ابعاد مهمی از اقدامات مرکز، از جمله فلسفه تأسیس، مأموریت‌های تعریف‌شده، ساختار سازمانی و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و عملیاتی  ارائه‌شده را بازگو می‌کند.

گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه

اقتصاد مقاومتی، به‌عنوان یک راهبرد حیاتی و جامع، در سال‌های اخیر همواره یکی از محورهای اصلی بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. این مفهوم که در پاسخ به چالش‌های مختلف اقتصادی و به‌ویژه در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه جهانی مطرح شد، الگویی عملیاتی و الهام‌گرفته از نظام اقتصادی اسلام است. ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۲، نقطه‌عطفی در نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اقتصادی کشور به‌شمار می‌آید. در این میان، حوزه‌های علمیه به‌عنوان پایگاه فکری و علمی نظام اسلامی، وظیفه‌ای خطیر در تبیین، ترویج و عملیاتی‌سازی این الگو بر عهده دارند. بدین منظور، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه تأسیس شد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و معنوی موجود، گامی اساسی در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدعلی یوسفی، مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، در  گفت‌وگو با نشریه افق حوزه، به تشریح فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این مرکز طی چندسال گذشته پرداخته است. این مصاحبه، ابعاد مهمی از اقدامات مرکز، از جمله فلسفه تأسیس، مأموریت‌های تعریف‌شده، ساختار سازمانی و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و عملیاتی  ارائه‌شده را بازگو می‌کند.

فرهنگ مهدویت راهنمای زیست فردی و اجتماعی است
آیت‌الله اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه در نخستین جلسه ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار کشور، مهدویت را راهنمای زیست فردی و اجتماعی در عصر انقلاب اسلامی دانست.

حوزه‌های علمیه نظام امامت را با علم و اخلاق حفظ کنند و نگذارند جاهلیت مدرن نفوذ کند
آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی

حضرت آیت‌الله‌ جوادی‌آملی با تأکید بر اینکه در نظام امامت و امت برای حفظ سلامت اجتماعی و دینی باید جهل را شناسایی و ریشه‌کن کرد، تصریح کردند: هر اقدام یا سخنی که به نظام آسیب بزند، مصداق جهل است و باید شناخته و اصلاح شود.