هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

کنشگری حوزه در بدنه فکری جامعه و نظامات کشور ضرورتی انکارناپذیر است
آیت‌الله اعرافی در همایش سالانه نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌‌‌‌‌

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد‌‌‌‌: کنشگری حوزه در بدنه فکری جامعه و نظامات کشور ضرورتی انکارناپذیر است‌‌‌‌. هرچند حوزه در بسیاری از عرصه‌ها و نیازهای نظام حضور داشته؛ اما حضور قوی، سازمان‌یافته و مؤثر در منظومه اسناد، طرح‌ها و قوانین کشور همچنان جای خالی دارد و نیازمند کار جدی و برنامه‌ریزی‌شده است‌‌‌‌.

آیت‌الله یزدی(ره) مرد بزنگاه‌های تاریخی بود
آیت‌الله اعرافی در اختتامیه همایش ملی پیشتازان نهضت اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در آیین اختتامیه همایش ملی «پیشتازان نهضت اسلامی؛ آیت‌الله محمد یزدی(ره)» تصریح کرد: این مجاهد انقلابی نمونه‌ای از غیرت دینی و حکمت عملی و شخصیتی بود که در بزنگاه‌های مهم تاریخی و اجتماعی کشور نقش‌آفرینی مهمی داشت.

ما یک امت هستیم و اختلاف نظر فقهی مانع تحقق امت واحده نیست
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: بزرگترین حادثه‌ای که تاکنون بعد از انقلاب صورت گرفته  است، حادثه دفع خطر و از هم‌پاشیدگی جامعه اسلامی بوده است؛ یعنی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نقش حیاتی و تاریخی در نگهداری امت اسلامی از فروپاشی و پراکندگی ایفا کرده‌ است.

 آیت‌الله یزدی؛ الگوی تکلیف‌گرایی، ولایت‌مداری و نقش‌آفرین انقلاب
در اختتامیه همایش ملی «پیشتازان نهضت اسلامی» تاکید شد

آیین اختتامیه همایش ملی «پیشتازان نهضت اسلامی؛ آیت‌الله محمد یزدی(ره)» با پیام آیت‌الله‌العظمی نوری‌ همدانی و با حضور و سخنرانی آیات حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، کعبی عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، جمعی از اعضای مجلس خبرگان رهبری، علما، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه پنجشنبه ۲۰ آذرماه در مؤسسه محمدیه قم برگزار شد. در این اختتامیه، سخنرانان بر نقش کلیدی این مجاهد انقلابی در بزنگاه‌های تاریخی و اجتماعی تأکید کردند و آیت‌الله یزدی را نمونه‌ای برجسته از غیرت دینی، حکمت عملی و استقامت در برابر استبداد داخلی، استعمار خارجی و فشارهای دوران پیش از انقلاب توصیف نمودند. همچنین، ویژگی‌هایی چون مرد بزنگاه‌ها بودن، مدیریت سازمانی در قوه قضائیه، آینده‌نگری و تکلیف‌گرایی را الگویی برای نسل امروز در پیچ‌های تاریخی معرفی کردند.

زن مدیر خانه است، نه کارگزار
امام خامنه‌ای در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران

رهبر معظم انقلاب اسلامی12 آذر در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران مناطق مختلف کشور، حضرت فاطمه زهرا(س) را در همه عرصه‌ها یک انسان عرشیِ آراسته به والاترین خصوصیات خواندند و با تبیین نگاه اسلام به شأن و حقوق زنان در عرصه خانه و اجتماع، باید‌ها و نبایدهای رفتار مردان با همسران و زنان را در زمینه‌های مختلف تشریح کردند.

بهترین راه مقابله با شبهات ارتباط مستقیم با بقاع متبرکه است
در هشتمین اجلاسیه بقاع متبرکه ایران تصریح شد

هشتمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی 13 آذر با حضور تولیت‌های آستان‌های مهم کشور،  در آستان مسجد مقدس جمکران برگزار شد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به شبهات و نفرت‌پراکنی در فضای مجازی گفت: بهترین روش مقابله با این هجمه‌ها، ترویج معارف اهل‌بیت(ع) و استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه است؛ ارتباط مستقیم و عاطفی زائران با حرم‌ها، مهم‌ترین راه برای تقویت ایمان و مقابله با شبهات است.

توسعه بی‌سابقه ظرفیت‌های علوم عقلی در حوزه
آیت‌الله اعرافی در نشست «فلسفه و امتداد اجتماعی آن» مطرح کرد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با تأکید بر اینکه حوزه قم در نیم‌قرن اخیر به قطب اصلی تفکر عقلانی در جهان اسلام تبدیل شده است، خواستار تقویت نگاه نقادانه و ورود فعال به گفتمان‌های جهانی فلسفی، به‌ویژه در مواجهه با چالش‌هایی نظیر هوش مصنوعی شد.

معلم تمدن‌ساز باید بر صراط مستقیم باشد و مخاطب را بشناسد
رئیس مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ اعلام کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری اعلام کرد: تمام مبلغانی که در سراسر کشور به تبلیغ مشغول هستند، می‌توانند رشته تبلیغ را به‌صورت نیمه‌حضوری بگذرانند و این فرصت بسیار خوبی برای ادامه تحصیل است.

زن مدیر خانه است، نه کارگزار
امام خامنه‌ای در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران

رهبر معظم انقلاب اسلامی12 آذر در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران مناطق مختلف کشور، حضرت فاطمه زهرا(س) را در همه عرصه‌ها یک انسان عرشیِ آراسته به والاترین خصوصیات خواندند و با تبیین نگاه اسلام به شأن و حقوق زنان در عرصه خانه و اجتماع، باید‌ها و نبایدهای رفتار مردان با همسران و زنان را در زمینه‌های مختلف تشریح کردند.

«ماراتن کیش» از مصادیق اندلس‌سازی جامعه اسلامی است
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نسبت به هنجارشکنی در مسابقات ماراتن کیش بیانیه‌ای منتشر کرده که در بخشی از این بیانیه آمده است: برگزاری «ماراتن ۵۰۰۰ نفره کیش» از مصادیق نگران‌کننده اندلس‌سازی جامعه اسلامی است؛ رویدادی که به‌جای تبدیل‌شدن به فرصت، به تهدیدی فرهنگی بدل شد. امری که دل مردم، دلسوزان فرهنگ و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را به درد ‌آورد.

بسیج مظهر ثروت ملی  و کانون ارتقای بنیه قدرت کشور
امام خامنه‌ای

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شب پنج‌شنبه 6 آذر در سخنانی تلویزیونی خطاب به ملت عزیز ایران، با تأکید بر ضرورت تقویت و استمرار قدرتمندانه بسیج در نسل‌های پی‌درپی به‌عنوان «یک ثروت بزرگ، حرکت همگانی و عامل افزایش قدرت ملی»، ناکامی آمریکا و رژیم صهیونیستی را در تحقق هیچ یک از اهداف حمله به ایران، نشانه شکست بدون تردید آنها خواندند و با بیان چند توصیه به ملت، همه مردم و جناح‌های سیاسی را به حفظ و تقویت اتحاد ملی فراخواندند. 

اشتهار به تقوا مهم‌ترین ویژگی یک امام جمعه
آیت‌الله شب‌زنده‌دار در دیدار رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور عنوان کرد

دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه شهرت امام جمعه به تقوا در میان مردم، باید در صدر اولولیت‌ها هنگام انتخاب یک امام جمعه قرار گیرد، گفت: شناخته‌شدن انسان به تقوا، خداترسی و صحت در عمل، در دید مردم از مسائل دیگر اقوی است.

حوزه نیازمند حفظ فقه سنتی و گسترش فقه معاصر است
آیت‌الله اعرافی در جمع طلاب و روحانیون ایرانی مقیم نجف

مدیر حوزه‌های علمیه خطاب به طلاب جوان گفت: آینده متفاوت و پرچالش است و حوزه‌ها باید خود را آماده سازند. نجف، قم و مشهد اگرچه مراکز مهمی‌اند اما تنها با هم‌افزایی و برنامه‌ریزی راهبردی می‌توان به پرسش‌های بزرگ عصر پاسخ گفت.

ضرورت ایجاد زنجیره منسجم در شبکه علمی کشور؛ از تولید دانش تا تصمیم‌سازی کلان
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در آیین اختتامیه نهمین دوره مدرسه حکمرانی اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، در آیین اختتامیه نهمین دوره مدرسه حکمرانی اسلامی که با موضوع «حکمرانی علم؛ ضرورت‌ها و الزامات» در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت حکمرانی علم در ساخت آینده کشور، اظهار کرد: حکمرانی علم مجموعه‌ای از فرآیندهای هم‌افزا در سیاست‌گذاری، هدایت، تنظیم‌گری و ارزیابی نظام‌های علمی است که باید بتواند علم را در مسیر حل مسائل جامعه و تولید آینده مؤثر هدایت کند.