هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3591
منتشر شده در مورخ : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت : 11:48
نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره تغییر کتاب‌های حوزه

نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره تغییر کتاب‌های حوزه

درباره تغییر کتابها، خود حوزه باید در این زمینه فتوا بدهد و این مهم باید به دست اساتید و خبره های حوزه انجام شود، ولی این طبقه بندی هم لازم است که اگر کسی خواست واعظ شود و سخنران، با کسی که می‌خواهد مدارج علمی حوزه را طی کند، فرق داشته باشد.

 حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در بیت معظم له برگزار شد بیان داشتند: حوزه مانند بعضی از مراکز گاهی فراز و فرودی دارد، که بزرگان و اساتید حوزه علمیه باید بدانند الان در چه مقطعی هستیم و با توجه به زمان، مسائل علمی و فرهنگی را به پیش ببرند.

ایشان گفتند: حوزه گاهی در اوج بود و قدرت این را داشت که اصل دین و کشور را حفظ می کرد و در مقطعی حوزه آسیب دید مانند دوران رضاخانی که بیشتر حوزه های علمیه ایران تعطیل شده بودند و لذا شناخت زمان، برای برنامه ریزی های حوزه اهمیت دارد چرا که آنچه بر حوزه می گذرد جدای از جریان عمومی جهان نیست! شاید هیچ کس فکر نمی کرد روزی قرآن و مسجد را بسوزانند و اهانت به پیغمبر کنند، الان این فضای تاریک کل منطقه را آلوده کرده و یکی از آنها هم آسیبی است که به حوزه ها وارد می شود.

ایشان بیان داشتند: اصل بعدی این است که بدانیم در تمامی دوران ها، خداوند متعال حافظ بود و به ما هم فرمود که «خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّةٍ» و وقتی از امام سوال کردند که «بقوة الابدان أو بقوة فی القلب؟» امام فرمود: «فیهما جمیعا» ، یعنی هم با قوه بدن هم با قوه روح و قلب، هم از لحاظ فکری هم از لحاظ بدنی باید تلاش نمود و از دین حفاظت کرد.

معظم له بیان داشتند: در یکی از جنگها هنگامی که حضرت امیر علیه السلام پرچم را به دست فرزندشان ابن حنفیه دادند به او فرمودند «ارم ببصرک اقصی القوم»، تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در شام باشد؛ چشمتان به این باشد که اتاق جنگ کجاست. کسی که در کربلا مقابل امام حسین قرار گرفته بود کسی بود که ظاهر الصلاح بود، به ظاهر نماز پنج گانه را هم به جماعت می خواند، اما در کوفه ابن زیاد بود و در شام یزید! لذا فرمود این شخص مقدس و نماز خوان را در کربلا نبین بلکه نگاهت به شام و اتاق فکر دشمن باشد، ما الان در چنین وضعیتی هستیم که باید اتاق فکر دشمن را بشناسیم.

ایشان اظهار داشتند: خداوند همانطور که در جنگ سخت، و جنگ هشت ساله دفاع مقدس ما را یاری و به خوبی اداره کرد، در جنگ نرم که علیه حوزه و دین و دیانت هست، نیز یقیقا دین را حفظ می کند ولی ما موظف هستیم با دقت و با عظمت و با اعتماد به نصرت الهی این دین را یاری کنیم.

معظم له ابراز داشتند: در دعاها به ما آموختند که خدایا تو که دینت را حفظ می کنی چرا به دست ما نباشد، «أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی» این نوع درخواست، درخواست دنیایی نیست، لذا باید دعا کنیم و تلاش کنیم تا خداوند دین خودش را به دست ما حفظ کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان درباره تغییر مطالب کتب حوزوی، اظهار داشتند: درباره تغییر کتابها، خود حوزه باید در این زمینه فتوا بدهد و این مهم باید به دست اساتید و خبره های حوزه انجام شود، ولی این طبقه بندی هم لازم است که اگر کسی خواست واعظ شود و سخنران، با کسی که میخواهد مدارج علمی حوزه را طی کند، فرق داشته باشد؛ ولی بدانید که حوزه را با استوانه های علمی می شود نگه داشت و لذا کسی که می خواهد از ارکان حوزه باشد، باید دست آنها هم از مطالب علمی پر باشد!

ارسال دیدگاه