هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

مسئولیت مجلس خبرگان رهبری در  رأس همه مسئولیت‌ها

مسئولیت مجلس خبرگان رهبری در  رأس همه مسئولیت‌ها

 مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای اساسی و حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که سه وظیفه اصلی و ذاتی آن؛ شناسایی، انتخاب و نظارت بر رهبری است. از این رو انتخابات مجلس خبرگان بسیار مهم بوده و با توجه به این که رکن رکین و ستون و خیمه انقلاب اسلامی است، نمایندگان منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری، مسئولیت خطیری برعهده دارند. از اين‌رو اهميت این مجلس را در  کلام امام خمينی(ق) و امام خامنه‌ای مرور می‌کنیم.

   اهمیت مجلس خبرگان رهبری در کلام امام خمینی(ق)
٭ شما ای فقهای شورای خبرگان و ای برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی، مسؤولیتی را قبول فرمودید که در رأس همه مسؤولیت‌هاست و آغاز به کاری کردید که سرنوشت اسلام و ملت رنجدیده و شهید داده و داغدیده گرو آن است. تاریخ و نسل‌های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد و اولیای بزرگ خدا ناظر آراء و اعمال شما می‌باشند... کوچک‌ترین سهل‌انگاری و مسامحه و کوچک‌ترین اعمال نظرهای شخصی و خدای نخواسته تبعیت از هواهای نفسانی که ممکن است این عمل شریف الهی را به انحراف کشاند، بزرگترین فاجعه تاریخ را به بار خواهد آورد.
٭ بالاترین انحراف، که منجر به انحراف تمام ارگان‌ها می‌شود، انحراف رهبری است، که امروز شما نقش اول آن را دارید، راه خود را با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانی و روحی ادامه دهید. به هیچ چیز الاّ مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید. امام(ق) در همین پیام، مسئولیت خبرگان را در رأس همه مسئولیت‌ها دانسته و خطاب به نمایندگان این مجلس تأکید می‌کنند: «تاریخ و نسل‌های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد.»
٭ مردم در انتخابات خبرگان «اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران‌پذیر نباشد.»
٭ قضیۀ مجلس خبرگان برای تعیین رهبری. این مسئله ای‏‎ ‎‏است که نباید ملت ایران برای آن کم ارج قائل باشد... مجلس خبرگان تقویت رهبری است. گول این حرف‌ها را نخورند. باید همه وارد ‏‎بشوند. این یک تکلیف است. حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همۀ ما. حفظ‏‎ ‎‏مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همۀ قشرهای ملت و چنان‌چه همه با هم نباشند‏‎ ‎‏و در صحنه حاضر نباشند... بر خلاف تکلیف عمل کرده‌اند...

  اهمیت مجلس خبرگان رهبری در کلام حضرت امام خامنهای
٭ اجتماع خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی، تعیین‌کننده‌ترین و مهم‌ترین رکن از ارکان این نظام است. هیچ‌کدام از ارکان نظام جمهوری اسلامی -چه آنچه به تقنین و چه آنچه به اجرا و غیر آنها ارتباط پیدا می‌کند- از لحاظ تعیین‌کننده بودن و آثار ماندگاری باقی گذاشتن، به اهمیت این اجتماع نیست. این معنا موجب می‌شود که مسؤولیت این جمع و آحاد تشکیل‌دهنده آن، عظمت پیدا کند.
٭ شاید هیچ کدام از انتخابات‌های کشور به این درجه از اهمیت و حساسیت(انتخابات خبرگان رهبری) نباشد؛  چون این این انتخابات، مردم افراد خبره‌ مورد اعتماد خودشان را انتخاب می‌کنند، تا این‌ها آماده‌ به کار باشند برای لحظه حساس فقدان رهبری در کشور. این مجموعه مورد اعتماد ملت باید بنشینند و با بصیرت کامل، رهبری را که قادر بر ادای تکالیف رهبری می‌دانند، انتخاب کنند و به مردم معرفی کنند.
٭ اگر چنین جمعی در آن هنگام «یعنی هنگامی که کشور به تعیین رهبر احتیاج پیدا کرده است»، یا به خاطر اینکه رهبر قبلی از دنیا رفته است و یا خدای نخواسته از صلاحیت‌ها افتاده است، که باید رهبر دیگری را انتخاب کنند، حضور نداشته باشد و آماده به کار نباشد، آن چنان گرهی در دستگاه مدیریت کشور به وجود خواهد آمد که با هیچ سرانگشتی این گره باز شدنی نیست.
٭ ما امروز در بسیاری از زمینه ها احتیاج داریم که وارد میدان اجتهاد شویم و حکم آنها را از اسلام بگیریم. باید علمای بزرگ، علمای حوزه‌ها، اعضای مجلس خبرگان و دبیرخانه خبرگان در زمینه‌های مربوط به خودش، به صورت دقیق و کاملاً عالمانه و فنی این کارها را بکنند، تا کار دست نااهل نیفتد.

برچسب ها :

ارسال دیدگاه