هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه جهان - شماره 795

اخبار کوتاه ایران

  افزایش سهم درآمدهای پایدار از بودجه عمومی:
خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری: در سه سال گذشته نسبت درآمدهای پایدار که مجموع درآمدهای غیرنفتی و استقراض را شامل می‌شود، به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و امیدوارم، در سال ۱۴۰۳ به نسبت ۶۰ درصد نزدیک شویم.

افزایش 30درصدی سهم بخش سلامت در بودجه:
داوود منظور، رئییس سازمان برنامه و بودجه: سهم بخش سلامت  در بودجه، ۳۰درصد افزایش یافته و به ۴۰۹همت رسیده است. ۲۵هزار نیروی جدید برای کادر درمان در نظر گرفته شده است.4هزارمیلیارد تومان برای تکمیل کادر درمان در نظر گرفته شده است.

  خریداران ارز مشمول مالیات خواهند شد:
معاون اداره سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی: با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه حکمرانی ریال، از آنجا که یک طرف معاملات در بازار ارز، به تراکنش‌های ریالی ختم می‌شود، احتمال قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی بسیار بالا خواهد بود. نکته دیگر اینکه در شرایطی که بازار ارز دچار التهاب و نوسان شدید است، احتمال عرضه ارز تقلبی بالاتر خواهد بود و با توجه به اینکه یک معامله غیرمجاز صورت گرفته، امکان پیگیری و شکایت در محاکم قضایی برای مال‌باختگان احتمالی وجود ندارد.

 درصدد ادامه طرح کالابرگ الکترونیکی هستیم:
منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه: تأمین منابع کالابرگ که از بهمن‌ماه شروع و تا اردیبهشت ادامه دارد، به‌صورت کامل انجام شده است. برای ادامه طرح کالابرگ در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی‌هایی کردیم که در مجلس درحال رسیدگی است. با توجه به کمکی که این طرح به ۷ دهک اول می‌کند، علاقه‌مند هستیم که این طرح را ادامه دهیم.

  طرح سؤال از قوه قضائیه بهدلیل استنکاف از قانون وکلا:
عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس: مجلس مجدداً از وزارت دادگستری و قوه قضاییه به‌دلیل جذب نشدن وکیل در آزمون ۱۴۰۱ کانون وکلا طرح سؤال خواهد کرد. تقریباً یک سال از تصویب قانون تسهیل مجوز کسب و کار می‌گذرد؛ اما متأسفانه هنوز هم بخشی از  پذیرفته‌شدگان ۱۴۰۱ بعد از یک سال به‌دلیل کارشکنی کانون وکلا، نتوانسته‌اند پروانه خود را دریافت کنند.

  خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن:
درحالی خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است که در شهرهای پردیس و پرند این کار با قیمت‌های نسبتاً بالا(۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان) در حال انجام است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد، خرید و فروش غیرقانونی نهضت ملی مسکن پردیس، تا قیمت حدود ۲ میلیارد تومانی هم انجام می‌شود.

  زعفران ایران به اسم کشورهای دیگر صادر میشود:
عضو شورای ملی زعفران ایران: تصور می‌کنیم، تولیدکننده اول زعفران در دنیا هستیم؛ ولی هند، یونان، مراکش، اسپانیا هم وارد عرصه شده و تولیدکنندگان قدری هستند. زعفران ایران، از کشور خارج می‌شود و سپس با اسم کشورهای دیگر مجدداً صادر می‌شود. در دهه ۵۰ تا ۶۰ در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلو زعفران تولید می‌کردیم؛ اما اکنون به ۲ کیلو در هر هکتار رسیده است.

فقط ۵ میلیارد تومان مالیات از خانه
های خالی اخذ شد:
در سال گذشته بر اساس آمار عملکرد سازان امور مالیاتی کشور، حدود ۲۸ همت مالیات بر ثروت ... و خانه‌های خالی از سکنه وصول گردیده است. نکته جالب توجه اینکه در یک سال گذشته تنها ۵ میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی از سکنه وصول گردیده است.

 سقف تراکنش خرید افزایش یافت:
بانک مرکزی حداکثر تراکنش خرید روزانه را ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد و به ۲۰۰ میلیون تومان رساند. این دستورالعمل از ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

  افزایش ۴ برابری ظرفیت تولید کارت سوخت:
مدیر سامانه هوشمند سوخت: تجهیزات تولید کارت سوخت در حال به‌روزرسانی است؛ ظرفیتی که می‌تواند امکان تولید کارت سوخت را به ۸۰ هزار کارت سوخت در روز برساند. روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر از هم‌وطنان متقاضی ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت هستند. 

 دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمیبرد:
سخنگوی اقتصادی دولت: این رویکرد که دولت برای تأمین بودجه خود، تن به افزایش قیمت ارز می‌دهد، یک رویکرد اشتباه است. دولت نفت خود را با نرخ ارزی تسعیر می‌کند که در بودجه مشخص شده و سایر قیمت‌ها هیچ نفعی برای دولت ندارد. علاوه بر آن، ملاحظات سیاسی دولت‌ها و همچنین ملاحظات اجتماعی نیز، دولت‌ها را به سمت ثبات بازارها هدایت می‌کند.

  توسعه همکاریهای منطقهای در زمینه پزشکی:
مدیرکل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در دیدار با وزیر بهداشت کشورمان: جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم پایه و توانایی‌های درمانی از برترین‌های منطقه است. سازمان جهانی بهداشت در تلاش است، آثار سوء تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.

  تبدیل بیش از ۳۰۰ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا:
رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد: دارندگان مجوزهای کاغذی تا پایان اردیبهشت فرصت دارند، مجوزهای خود را به مجوزهای جدید دارای شناسه یکتا تبدیل کنند.

  ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲:
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: تولید فولاد کشور در مجموع یکساله ۱۴۰۲، از ۳۲ میلیون تن فراتر رفته که بالاترین میزان در تاریخ تولید فولاد کشور است. پس از آن، تولید آهن اسفنجی، بیشترین رشد تولید را نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته‌اش (۱۴۰۱) داشته است.

​​​​​​​ آغاز خرید با موبایل و بدون کارت در ۶ بانک:
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی: طرح کهربا در ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات آغاز شده و با این طرح، تراکنش بانکی با برنامک‌های هوشمند تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی انجام می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه