هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

«ولیّ‌الله» بودن زهرای مرضیه(س) در کلام علامه امینی(ره)

«ولیّ‌الله» بودن زهرای مرضیه(س) در کلام علامه امینی(ره)

لزوم صلوات بر حضرت فاطمه(س) در هنگام اقامه‏ نماز، یک منقبت و فضیلت ساده نیست؛ بلکه نشان‌گر مرتبه‏ اعلى و منصب والاى آن‌حضرت است که این‌چنین در جنب صاحبان رسالت و امامت قرار گرفته‌اند.

»علامه امینى(ره) در کتاب «فاطمةالزهرا(س)»، به تبیین فضیلت صلوات بر حضرت زهرا(س) پرداخته است که برش‌هایی از آن در ذیل می‌آید:
  فضیلت صلوات بر حضرت زهرا(س)
«اللّهم صلّ علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها وسرّ المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک»
در روایات آمده که حضرت فاطمه زهرا(س) ولیّ‌الله است. یکی از دلایلی که «ولیّ‌الله» بودن حضرت صدیقه زهرا(س) را اثبات مى‏کند، استقلال در صلوات فرستادن بر آن‌حضرت و کیفیت زیارت‌شان است که همانند صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین و حسنین(ع) و زیارات آنان است؛ یعنى همان‌گونه که به صلوات بر آن چهار وجود مقدس و زیارت‌شان امر شده است، نسبت به حضرت زهرا(س)  نیز در این موارد، همگان مأمور و مأجورند.
حضرت فاطمه(س) که مشمول آیه‏ تطهیر و از اهل‏بیت پیامبر اکرم(ص)؛ ‌یعنى آل‏محمد(ص) هستند، کیفیت صلوات بر ایشان را رسول‌خدا(ص) به‌صراحت چنین بیان داشته‌اند:
«لاتصلّوا علىّ الصلوة البتراء، فقالوا: وما الصلاه البتراء؟ قال: تقولون اللّهم صل على محمد وتمسکون، بل قولوا: اللّهم صلّ على محمد وآل‏محمد». (الصواعق‌المحرقه/۲۲۵؛ ینابیع‌الموده/۲۹۵)
  بر من صلوات بتراء (ناقص، دم‌بریده و بریده شده) نفرستید! سؤال شد: یا رسول‏الله! صلوات بتراء (بریده‌شده) چیست؟ حضرت فرمودند: این‌که بر من صلوات بفرستید و بگویید «اللّهم صلّ على محمد»؛ ولى درباره‏ آل من ساکت باشید.(علماى عامه اتفاق دارند که منظور از آل‌محمد: حضرت على، حضرت فاطمه و حضرات حسنین(ع) هستند) شما باید بگویید: «اللّهم صلّ على محمد و آل‏محمد».
صلواتى که شامل حضرت على، حضرت فاطمه و حضرات حسنین(ع) نباشد، مقطوع و بریده است و مورد قبول خدا و رسولش نمى‏باشد؛ لذا حضرت صدیقه‏ زهرا(س) هم‏ردیف و برابر افرادى هستند که جمیع مسلمین باایمان جهان- از شیعه و سنى- هر شبانه‌روز در تشهد نمازهاى پنج‌گانه بر ایشان درود مى‏فرستند و آن‌حضرت در این مقام، همتاى پدر بزرگوارشان، حضرت محمدبن عبدالله(ص) و همسر عزیزشان حضرت على(ع) و فرزندان مکرّمشان حضرات حسنین(ع) هستند و همین لزوم صلوات بر حضرت فاطمه(س) در هنگام اقامه‏ نماز، یک منقبت و فضیلت ساده نیست؛ بلکه نشان‌گر مرتبه‏ اعلى و منصب والاى آن‌حضرت است که این‌چنین در جنب صاحبان رسالت و امامت قرار گرفته‌اند. بدون تردید باید حضرت فاطمه(س) خود ولیةالله و داراى مقام ولایت بوده باشند تا هم‏ردیف و همتاى اولیای خدا، مورد خضوع و مشمول صلوات و درود جمیع مؤمنین جهان در هر زمان و مکان باشند.
پیامبر اکرم(ص) مى‏فرمایند:
«من صلّى علیک یا فاطمة غفرالله له والحقه بى حیث کنت من الجنة». (بحارالانوار/۴۳/۵۵ و ۹۷/۱۹4)
یا فاطمه! هرکس بر تو صلوات فرستد، خداى تعالى از او درگذرد و او را در بهشت به من ملحق گرداند. 
منبع: فاطمةالزهرا(س)، اثر علامه امینى(ره)

برچسب ها :
ارسال دیدگاه