هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بر مراعات فتاوای مشهور بسیار تأکید داشتند

در همایش نکوداشت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در مشهد مقدس عنوان شد

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بر مراعات فتاوای مشهور بسیار تأکید داشتند

مراسم نکوداشت عالم ربانی، مرجع بصیر، آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی به‌مناسبت ایام اولین سالگرد ارتحال این مرجع فقید، با سخنرانی آیات شب‌زنده‌دار عضو شورای عالی حوزه و سیدان از اساتید حوزه علمیه مشهد، در مدرسه علمیه سلیمانیه این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله شب‌زنده‌دار در این مراسم نکوداشت، به بیان منهج فقهی حضرت آیت‌الله  صافی گلپایگانی پرداخت و گفت: ایشان قبل از ورود آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) به قم و شاگردی در محضر آن فقیه بزرگ، به نجف‌اشرف مشرف شدند و در آنجا شاگرد آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی و آیت‌الله شیخ محمدکاظم شیرازی(ره) بودند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه توجه به این سه استاد نشان می‌دهد که آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) چه منهج علمی داشته‌اند، ابراز کرد: آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی از شاگردان آیت‌الله نائینی و منبع مطالب و مبانی ایشان بودند و آیت‌الله محمدکاظم شیرازی نیز، شخصیت بارزی در عمق فکری و تقوا و فضیلت بودند که در حوزه‌های علمیه کمتر شناخته شدند.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار، با اشاره به اینکه شخصیت آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) نیز شناخته شده است که هم در فقه و اصول و هم در علوم عقلی سرآمد بوده‌اند، اظهار کرد: به‌عنوان نمونه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) در کتاب الخمس خود، در بسیاری از موارد، همان روش آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) را دارند.
عضو فقهای شورای نگهبان توضیح داد: همان‌طور که مرحوم محقق بروجردی(ره) با اینکه اصول فشرده و موجزی دارد، در مطالعه و حصول نتیجه بسیار صبور بود؛ ولی در مقام تدریس نیز چکیده مطالعه و دقت‌نظرهای خود را ارائه می‌کرد. آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) نیز، مطالب بزرگان را نقل کرده و اقوال را بدون عجله بررسی کرده و قواعد را به‌کار می‌بردند.
وی افزود: آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد)، ثابت کردند که فقه، نقل است و نباید با کوچکترین تعارضی، همه اقوال دیگر را کنار گذاشت؛ بلکه باید بررسی کرد؛ بنابراین تا می‌توانستند، مراعات فتاوای مشهور را داشتند.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه فهم درست از اسلام و جامع‌نگری حضرت آیت‌الله  صافی گلپایگانی باعث شد که حضور در شورای نگهبان را بپذیرند، گفت: اخیراً نامه‌ای از ایشان به کمیسیون بودجه مجلس را دیدم که با دقت، یازده تذکر درباره بودجه از جمله مسئله تورم دارند که نشانگر خداترسی و تقید ایشان به دین است.

 
  تعصب شدید در دفاع از مکتب اهلبیت(ع) با بیان و عمل
به گزارش خبرگزاری ابنا، آیت‌الله سیدان از اساتید عالی حوزه علمیه خراسان نیز، در این مراسم گفت: تعصب شدید در دفاع از مکتب اهل‌بیت(ع) به بیان و عمل، از ویژگی‌های اصلی شخصیتی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) بود.
این استاد حوزه ادامه داد: بی‌تردید ایشان از شخصیت‌های کم‌نظیر و در مسائل اعتقادی و اخلاقی و در مسائل فردی و عملی نیز، شخصیتی مثال‌زدنی بودند.
آیت‌الله سیدان افزود: از اساسی‌ترین پایه‌هایی که مکتب وحی را محافظت نموده‌اند، حضور چنین افرادی و نقطه‌نظرات آنان بوده است و ایشان از همان مرکز قم، برای دفاع از حق اقدام می‌کردند.
وی در ادامه گفت: ایشان بیش از ۸۰ کتاب در مسائل توحید، نبوت، احکام و بقیه موضوعات حوزوی و موضوعاتی که در جامعه می‌گذرد، نوشته‌اند و این مرجع عالی‌قدر، هیچ کوتاهی راجع به مسائل کشور نداشتند.
استاد حوزه علمیه خراسان یادآور شد: این شخصیت یک خصوصیتی که داشتند، این بود که معنویت و اخلاصی بسیار بی‌نظیر و به‌دور از منیت و خود‌خواهی داشتند.
آیت‌الله سیدان در پایان گفت: آیت‌الله صافی گلپایگانی(قد) رضایت پروردگار را همیشه در موضع‌گیری‌ها در نظر می‌گرفتند و در برابر حرف‌های انحرافی می‌ایستادند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی مدیر بنیاد امامت نیز، در مورد امتیازات کلامی حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(قد)، گفت: نظریات کلامی این فقیه عالی‌قدر، همان مسائل مطرح‌شده در روایات اهل‌بیت(ع) است و معتقد بودند، آنچه که برای سعادت انسان نیاز است، همگی در روایات ائمه معصومین(ع) بیان گردیده و مطالبی غیر از این‌ها انسان را به سعادت نمی‌رساند.

 
  پاسخگویی به شبهات از همان دوران جوانی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی، فرزند آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز که به‌صورت ویدیویی در مراسم حاضر بود، گفت: پدرم با اینکه حدود ۲۸ سال سن داشته و جوان بودند؛ اما نامه‌های آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) را جواب می‌دادند و در هیئت استفتاء ایشان شرکت داشتند؛ می‌گفتند: شبی ایشان ۳۰ پاکت سؤال به بنده دادند که تا صبح همه را پاسخ دادم و برای استادم بردم.
وی افزود: ایشان به امر استاد خود، کتاب شریف «منتخب‌الاثر» را نوشتند که پاسخ به سؤالات و شبهات زیادی درباره وجود امام‌زمان(عج) بود و می‌گفتند: برای این کتاب سه سال بدون کمک زحمت کشیدم و مجبور بودم، برای یافتن یک حدیث، کل دوره یک کتاب را بخوانم و در کنار آن، مطالب دیگر آن کتاب را هم جمع‌آوری می‌کردم.
حجت‌الاسلام والمسلمین صافی با بیان اینکه پدرم بعد از رحلت آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد)، حدود ۳۲ سال استفتائات مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد) را پاسخ می‌دادند، گفت: زمان مرجعیت خود نیز، ۳۰ سال به هزاران سؤال پاسخ گفتند که موسوعه استفتائات ایشان نگاشته شده و شاید در عصر غیبت، کمتر کسی بوده که ۷۰سال مشغول پاسخ به سؤالات فقهی و اعتقادی باشد.
فرزند مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تأکید کرد: ایشان ۲۰جلد کتاب که فقط درباره وجود امام‌زمان(عج) به فارسی به‌همراه کتاب‌هایی که درباره دفاع از حریم ولایت دارند، معظم‌له را از مدافعان واقعی اهل‌بیت(ع) قرار می‌دهد.
وی در پایان گفت: برخی افراد، حماسه عاشورای امام‌حسین(ع) را مورد سؤال قرار داده بودند که ایشان کتاب «شهید آگاه» را نگاشتند و در کتاب «مع الخطیب» نیز، به شبهات امامت و ولایت پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه