هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اجرای عدالت و پرهیز از تبعیض و ظلم در نظام اسلامی و تمهیدات تولید و اشتغال برای همگان 

توصیه‌های مراجع عظام و علما به هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(قد)

اجرای عدالت و پرهیز از تبعیض و ظلم در نظام اسلامی و تمهیدات تولید و اشتغال برای همگان 

رئیس و اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(قد)، 26بهمن با سفر به شهر مقدس قم با آیات‌ عظام؛ مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی و آیات‌؛ سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی به صورت جداگانه دیدار کردند. لزوم آموزش و نظارت روی مسئولان کمیته امداد، اجرای عدالت و پرهیز از تبعیض و ظلم در نظام اسلامی و تمهید زمینه تولید و اشتغال برای همگان جهت زندگی عزتمندانه، خدمت بی‌منت، الگوسازی از خانواده‌ها و افراد تحت پوشش، از جمله توصیه‌های ایشان در این دیدار به مجموعه هیئت امنای کمیته امداد بود.

  مسائل فرهنگی در کمیته امداد باید حرف اول را بزند
به گزارش خبرگزاری شفقنا، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(قد)، آثار و برکات کمیتۀ امداد را نشانه زنده بودن آن دانستند و گفتند: مسائل فرهنگی در کمیته امداد باید حرف اول را بزند و تنوع و گستردگی کارها نباید مانع از بی‌توجهی به آن گردد.
این مرجع تقلید تشویق افراد به ارائه خدمت‌رسانی به مردم را از جمله فواید انعکاس اقدامات این نهاد حمایتی برشمرده و افزودند: فایده دیگر آن این است که مردم متوجه می‌شوند که اسلام برای تمام امور زندگی، دارای برنامه است و در اعتقادشان مؤثر است.
ایشان به ضرورت ایجاد نهادهایی مثل کمیته امداد امام خمینی(قد) در دیگر کشورهای اسلامی اشاره کرده و بیان نمودند: اگر با همکاری سایر کشورهای اسلامی مشابه این طرح، هر چند به صورت ضعیف‌تر، اجرایی گردد، سبب افتخار و تقویت این نهاد شده و خدمات از مرزها فراتر می‌رود.
معظم‌له افزودند: باید در تحقیقات درباره مددجویان، شأن و آبروی افراد حفظ شود و نسبت به سوء رفتار احتمالی مأموران کمیته، مراقبت جدی گردد.
ایشان گفتند: مسئولین کمیته امداد نیز احتیاج به آموزش دارند تا وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند و سلیقه‌ای کار نکنند.
ایشان در پایان، خدمت در کمیته امداد حضرت امام(قد) را جزء باقیات الصالحات دانسته و با تأکید بر تقویت انگیزه در میان کارکنان این نهاد، اظهار کردند: سعی کنید از افرادی که انگیزه به خدمت به مددجویان دارند، استفاده کنید که بازدهی و میزان موفقیت بیشتری دارند.

 در نظام اسلامی باید عدالت حاکم شده و تبعیض و ظلم وجود نداشته باشد
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه نباید در جامعه اسلامی فقر وجود داشته باشد، خاطر‌نشان کردند: حضرت امام(قد) برای ریشه‌کن شدن فقر در جامعه، دستور تأسیس کمیته امداد به‌عنوان شجره‌ای طیبه را صادر نمود؛ از این رو باید برنامه‌های شما با همان نیت پاک در راستای اهداف امام راحل(قد) و جهت خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه مردم محروم و مستضعفین باشد.
این مرجع تقلید، با بیان اینکه همه افراد در جامعه اسلامی، باید از زندگی نسبتاً مرفهی برخوردار باشند، اظهار کردند: اقدامات کمیته امداد در خدمت‌رسانی بسیار چشمگیر و بزرگ است و در جهت‌ ریشه‌کن نمودن فقر و کمک به محرومان، از آغاز تأسیس، منشأ خدمات و برکات فراوانی بوده ‌است.
معظم‌له با اشاره به اقدامات کمیته امداد در خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر، خاطر‌نشان کردند: فعالیت‌های شما در ایجاد اشتغال، تأمین مسکن اقشار محروم جامعه، رسیدگی و حمایت از خانواده‌های مددجو، بسیار مهم و چشم‌گیر است و این توفیق بزرگی است که خداوند نصیب شما نموده است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پایان اطلاع‌رسانی از خدمات صورت‌گرفته، از آغاز تأسیس کمیته امداد امام خمینی (قد) تاکنون را ضروری دانستند.

  دین میخواهد مردم آبرومندانه زندگی کنند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار، اظهار کردند: از همّت بلند شما و خدمات مسئولین حق‌شناسی می‌کنیم و برای کسانی که امینانه خدمت می‌کنند، دعا می‌کنیم. توقع ما این است تا این قدرت فکری را پیدا کنیم که نباید تنها به فقیر کمک کنیم؛ بلکه باید با فقر مبارزه کنیم و این جهاد خوبی است!
معظم‌له بیان کردند: فقر دو گونه است؛ فقر اقتصادی و فقر طبیعی؛ جلوی فقر طبیعی را نمی‌شود گرفت. بچه بودن، پیر شدن، بیمار شدن و فقری که از این موارد سرچشمه بگیرد، ننگ نیست؛ اما فقر اقتصادی ننگ است و لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد؛ نه اینکه فقیری نباشد.
این مرجع تقلید تصریح کردند: کمک به فقرا دو جور است؛ یکی کمک به فقیر است و دیگری فقرزدایی است؛ ما یک امر عاطفی داریم و یک امر عقلانی؛ امر عاطفی که کمک به فقیر است، در همه کشورهای جهان هست و در همه آنها، نهادی که به فقرا کمک می‌کند نیز وجود دارد؛ اما ما پیرو امیرالمؤمنین علی(ع) هستیم که فرمود: «لو تمثّل لی الفقر رجلاً لقتلته»؛ من اگر فقر را ببینم، گردنش را می‌زنم! من نیامدم به فقیر کمک کنم، من آمده‌ام جلوی فقر را بگیرم! وظیفه اصلی ما این است که جلوی فقر گرفته شود.
آیت‌الله جوادی آملی افزودند: حفظ آبرو و عزت مؤمنین، یک کار اسلامی است و لذا باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود تا بتوانند، با عزت و آبرو، بر سر سفره خود بنشینند و عزتمندانه زندگی کنند.
ایشان ادامه دادند: در اسلام اجیر شدن مکروه است؛ چراکه دین می‌گوید: می‌خواهیم کریم باشید و کرامت داشته باشید. ما نمی‌خواهیم که تنها شکم افراد سیر شود؛ بلکه می‌خواهیم آبرومندانه زندگی کنید.
معظم‌له بیان کردند: خداوند در اولین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلامی(ص) نازل کرده، می‌فرماید: «اقرأ و ربک الأکرم»؛ این اولین حرف خداست: من خدای اکرم هستم. فقیه درس فقه می‌دهد و طبیب درس طب و مهندس درس هندسه. خداوند اکرم، درس کرامت می‌دهد و می‌خواهد، انسان با کرامت زندگی کند.
ایشان بیان داشتند: یارانه یک کار رئوفانه و مهربانانه است؛ اما قبلاً هم گفتیم که پول یارانه باید صرف تولید و اشتغال و کار شود تا همه بر سر سفره خود بنشینند و زندگی عزتمندانه داشته باشند.

  حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن یک حرکت ریشهدار است
آیت‌الله سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم نیز در این دیدار ضمن اشاره به حضور پررنگ مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن امسال، افزایش کمک‌های مردمی به کمیته امداد امام خمینی (قد) در سال‌جاری را هم حاوی فرصت و هم حاوی تذکر دانست و گفت: فرصت این است که حمایت و اعتماد مردم را نشان می‌دهد و تذکر این است که مردم نسبت به کمک‌هایی که می‌کنند از شما مطالبه دارند که این کمک‌ها در چه راهی مصرف می‌شود.
تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به برنامه‌ریزی برای خودکفایی خانواده‌های مددجو، افزود: خانواده‌هایی که خودکفا می‌شوند نیاز به مراقبت و نظارت دارند تا عواملی که آنها را نیازمند کرد دوباره آنها را نیازمند نکند.

  دشمن در تلاش است تا از طریق تخریب فرهنگی، ما را از جهت فرهنگی تسلیم خود سازد
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار، کمیته امداد را تجسم‌بخش بعد اجتماعی اسلام توصیف کرد و افزود: در احادیث نسبت به مسئله احسان، نیکوکاری و کمک به فقرا تأکیدهای فراوانی وجود دارد و لذا بدون تعارف، می‌توان گفت که خدمات کمیته امداد، خدماتی عبادی است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تأکید بر لزوم تبیین اقدامات کمیته امداد امام خمینی(قد)، اظهار کرد: جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، تبیین اقدامات و دست‌آوردهاست؛ بنابراین اگر احیاناً تصوری مخالف حقیقت فعالیت‌های کمیته امداد وجود دارد، به‌خاطر ضعف در اطلاع‌رسانی است که لازمه آن، تقویت اطلاع‌رسانی‌ها در قالب‌های مختلف و متنوع است.
اعتماد مردم بزرگترین سرمایه است
امام جمعه قم اعتماد مردمی را بزرگترین سرمایه کمیته امداد عنوان و ابراز کرد: اعتماد بزرگترین سرمایه‌ای است که یک نهاد، مجموعه و حتی یک کشور می‌تواند داشته باشد و کمیته امداد حضرت امام (قد)، خوشبختانه از این سرمایه گران‌بها برخوردار است که نشانه آن، کمک‌های فراوان خیران نسبت به این نهاد است.
وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی کمیته امداد با نفس گرم امام خمینی(قد) آغاز شد و اکنون فعالیت‌ها و اقدامات آن در برابر چشم همگان قرار دارد.
کار فرهنگی بهعنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، کار فرهنگی را به‌عنوان یک اصل ارزیابی و خاطر‌نشان کرد: حوادث ماه‌های اخیر نشان داد که باید کار فرهنگی به‌عنوان یک اصل، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و کمیته امداد نیز، باید در کنار فعالیت‌هایی که به‌منظور افزایش رفاه و آسایش در جامعه انجام می‌دهد، به این اصل توجه ویژه داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمنان، ابراز کرد: دشمن در تلاش است تا از طریق تخریب فرهنگی، فرهنگ خود را به ما تحمیل کند و در نتیجه، ما را از جهت فرهنگی تسلیم خود سازد و امروز متأسفانه رگه‌هایی از آثار فرهنگی غرب در جامعه احساس می‌شود.
خدمت بی‌منت، تنوع بخشی به کارهای فرهنگی، آسیب‌شناسی در خصوص تهاجم فرهنگی دشمن، الگو‌سازی از خانواده‌ها و افراد تحت پوشش، از جمله توصیه‌های آیت‌الله حسینی بوشهری، به مجموعه هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(قد) بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان، ضمن اشاره به احادیثی مرتبط با مواسات، احسان، نیکوکاری و کمک به فقرا، از تلاش‌ها و زحمات کارگزاران کمیته امداد امام خمینی(قد) تشکر و قدردانی کرد.

  مسئولان در خدمت به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه مردم همیشه در عمل به وظیفه پیشگام هستند، اظهار کرد: ما مردم بسیار خوبی داریم و باید قدردان این مردم باشیم و به آنان محبت کنیم.
وی با بیان اینکه مسئولان باید به دنبال محبت و خدمت به مردم باشند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکنند، گفت: ایران اسلامی در حوزه منابع انسانی، نخبگان و ظرفیت‌های بسیاری دارد. برخی چهره‌های ایرانی در عرصه‌های علمی جایگاه‌های برتر دنیا را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما در کشور خودمان به‌شیوه مطلوب از ظرفیت آنان استفاده نمی‌شود.
نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی با تصریح به اینکه نیازهای کشور موجب پیشرفت چشم‌گیر ایران در برخی عرصه‌ها شده است، تصریح کرد: در حوزه‌های دفاعی و پزشکی پیشرفت‌های ایران اسلامی مثال‌زدنی است؛ اما برای پیشرفت در دیگر عرصه‌ها، نیازمند نگاه ویژه به نخبگان و ظرفیت نیروی انسانی هستیم.
گفتنی است، در ابتدای این دیدارها حجت‌الاسلام والمسلمین کازرونی رئیس هیئت امناء و آقای سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(قد)، گزارشی از اقدامات، برنامه‌ها و چالش‌های کمیته امداد در زمینه‌های مختلف، از جمله اشتغال‌زایی، مسکن، مهارت‌آموزی و توانمند‌سازی، ارائه کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه