هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عمل به بیانیه گام دوم، نسخه صلابت و اقتدار مضاعف نظام اسلامی است

در گفت‌و‌گو با استاد حوزه مطرح شد

عمل به بیانیه گام دوم، نسخه صلابت و اقتدار مضاعف نظام اسلامی است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه بی‌شک حراست از آرمان‌های انقلاب اسلامی، مستلزم اهتمام نسبت به جهاد تبیین است، تصریح کرد: عمل به نکات مطروحه در بیانیه گام دوم انقلاب، نسخه صلابت و اقتدار مضاعف نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ نقطه آغاز حرکت عظیم و تحول‌آفرین ملت مؤمن ایران و برهه‌ای بسیار مؤثر در مبادلات سیاسی و ارتباطات جهانی بوده است، اظهار کرد: اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در بیان و سیره بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(قد)، از همان آغاز نهضت در سال ۱۳۴۲ و پس از آن، نشان‌دهنده تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها و تغییرات در میان ملت‌ها و نظامات سیاسی کشورها بوده و مسیر و مقصد انقلاب اسلامی، با ماهیت توحیدی و تکلیف‌گرا، عجین گشته است و تخطی از اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب نه‌تنها موجب آسیب و تضعیف انقلاب، بلکه دارای حرمت شرعی است که دلیل واضحی برای تعهد نسبت به صیانت و پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن به‌شمار می‌رود.
این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی به چهل‌و چهارمین‌ سال پیروزی خود رسیده که تلاش و تکالیف جدیدی را در این برهه، به عهده همگان قرار می‌دهد، به برخی از آنها اشاره و ابراز کرد: یکی از این تکالیف، ناظر به لزوم شناخت و روایت صحیح از انقلاب است؛ چه آنکه بی‌تردید انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی و برآمده از دستورات اسلامی می‌باشد و مهم‌ترین اصل در حفاظت از انقلاب، توجه و عمل به ‌همین مبانی می‌باشد تا در سایه فهم از آیات قرآن و روایات، معرفت‌ها نسبت به نهضت و انقلاب اسلامی عمیق‌تر و عمل‌ها دقیق‌تر و با معیارها و باورهای دینی سازگار باشد؛ بنابراین مهم‌ترین روایت از انقلاب، روایت مردم مؤمن و معتقد به اسلام است که در پرتو دین و دیانت، حماسه خلق کردند و بزرگترین انقلاب عصر زمان خویش را رقم زدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: بحث دوم، تفکیک ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی است. این رویکرد علاوه بر شناساندن وضعیت و موقعیت ایران در داخل و خارج از کشور، موجب آگاهی‌بخشی به نسل‌های جوان است تا در قضاوت‌ و اعتماد به انقلاب و نظام اسلامی با هوشیاری سخن بگویند، تصمیم بگیرند و عزمشان برای ساخت ایران مقتدرتر گردد.
وی خاطرنشان کرد: وقایع و اغتشاشات اخیر نشان داد، بسیاری از جوانان نسبت به خدمات انقلاب و از طرفی مدل و روش شیطانی مقابله معاندان و مستکبران، بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع هستند که البته در این میان، آنان‌که مورد شماتت باید قرار بگیرند، اشخاص و نهادهایی هستند که تکلیف روشنگری به عهده آنها بوده؛ اما به هر صورت باید به این امر باور داشت که دشمنان در فضای حقیقی، رسانه‌ای و مجازی در صدد برهم زدن محاسبات ذهنی آحاد جامعه به‌ویژه جوانان هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی ادامه داد: نکته سوم نیز ناظر به لزوم شناخت و درک صحیح از جامعه امروز است؛ چراکه جامعه امروز جامعه‌ای متراکم از جریان‌ها و تفکراتی است که درجات زاویه آن‌ها با انقلاب متفاوت است؛ برخی مقابل، برخی مردد و برخی منتقد هستند. اینها به اضافه جریان‌های فکری وارداتی و جریان‌های فکری حاکم بر جهان، مسائلی هستند که سایه خود در متن جامعه و در برابر جریان اصیل انقلاب، افکنده‌اند که دائم ایجاد سؤال، اشکال و شبهه می‌کنند.
وی افزود: پرواضح است که دشمنان به‌وسیله جنگ شناختی به میدان مبارزه با افکار و عقاید آمده و در این راستا، تمام تلاششان از بین بردن خطوط و ارزش‌های اسلامی و انقلابی در جهت فروپاشی عقاید جامعه است. به هر صورت باید راهبردهای دشمن در آسیب‌رسانی به جامعه و تخریب جایگاه انقلاب، جامعه و نظام اسلامی را به‌درستی شناخت و برای آن برنامه صحیح و قابل انجام داشت.
این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به ضرورت دفاع از رهبری الهی انقلاب اسلامی، به عنوان نکته چهارم، گفت: مهم‌ترین اصل در حکمرانی الهی، رهبری جامعه اسلامی است و این موضوع، برای دوست و دشمن کاملاً معلوم است؛ ولایت فقیه یک عنوان مرسوم در رهبری جامعه و صرفاً تدبیر امور دنیا نیست؛ بلکه امامت و هدایت‌گری جامعه در تراز ولایت می‌باشد که جامعه را به سعادت دنیوی و اخروی رهنمون می‌سازد؛ به‌طوری که معاش همراه با معاد و عافیت و عاقبت را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد؛ مأموریتی که رسولان و انبیای الهی(ع) در طول تاریخ به آن مکلف بوده و تلاش نموده‌اند، با این نگاه ژرف اسلام به موضوع رهبری جامعه، یقیناً مقصود حاصل و مقصد دست‌یافتنی می‌شود؛ اما دشمنان و رهزنان فکر و عقیده در تمام ادوار تلاششان برای تضعیف و ضربه وارد کردن به این جایگاه مهم بوده و فرعون‌وار راه تخریب و ضربه زدن به عمود خیمه اسلام و انقلاب بوده و هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی اضافه کرد: آن‌ها ناروا و ناسزا می‌گویند و می‌نویسند که البته اراده‌ و سنت الهی بر فروزان بودن این نور می‌باشد تا در تلاطم افکار سست و بی‌پایه، قدرت و منطق رهبری الهی همیشه راهگشا و کارساز بوده و امروز این هیبت و صلابت در وجود رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) تبلور و جلوه‌گر گردیده است؛ بر همین اساس دفاع از ولایت و رهبری در مباحث تبیینی، نه‌تنها یک اولویت است؛ بلکه اصلی‌ترین و مهم‌ترین اصل از اصول انقلاب و جامعه اسلامی می‌باشد.
وی ابراز کرد: نکته پنجم، ناظر به وحدت جامعه و امت اسلام است؛ چراکه وحدت ملت رمز پیروزی انقلاب اسلامی بوده است؛ وحدتی که ملاک و معیار آن، ایمان به خدا، اخلاص، تعاون و عدالت باشد، هم دارای مبناست و هم ماندگاری دارد و ملت را در مقابل هر هجمه و دسیسه‌ای، مقاوم و پایدار می‌کند. در بعد کلان نیز، وحدت امت اسلامی است که در برابر انواع تفرقه‌افکنی‌های جبهه استکبار که سلاح اصلی و همیشگی آنان ایجاد اختلاف بوده، اتحاد بر محور تعالیم اسلام، محکم‌ترین سد در مقابله‌ با ترفندهای دشمنان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: نکته ششم، توجه و اهتمام جدی به بیانیه گام دوم انقلاب است؛ چراکه این بیانیه در چهل‌واره پیروزی انقلاب، خطاب به ملت مؤمن ایران به‌ویژه جوانان عزیز از قلم ناب و مبارک رهبر فرزانه انقلاب نوشته و ابلاغ شد. متنی گویا و بیانیه‌ای مأموریت‌ساز برای جبهه انقلاب که تکالیف خود را با شناخت از گذشته و تجارب به‌دست‌آمده در گام اول انقلاب، بشناسند و کشورمان را چنان که شایسته است، بسازند. این بیانیه نسخه واضح توسعه‌ همسویه ایران اسلامی در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است که راه را به‌خوبی نشان می‌دهد و اراده‌ها را برای تعالی کشور ترسیم و تقویت می‌نماید؛ از این‌رو، مهم‌ترین و مغتنم‌ترین نسخه سلامت و صلابت جامعه، بیانیه گام دوم است که عمل به فرازها و فرمان‌های داده‌شده؛ خصوصاً در توصیه‌های هفت‌گانه، مسیری هموار و همراه با افقی متعالی و مقصدی مقدس را رقم می‌زند و پیروزی و پیشرفت انقلاب اسلامی در آینه‌ بیانیه گام دوم انقلاب در صورت تبیین دقیق و عمل درست، امری حتمی خواهد بود.
وی در تشریح نکته هفتم با عنوان «حوزه‌های علمیه و روحانیت همچنان پیشگامان نهضت و انقلاب اسلامی»، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه و روحانیت شیعه در تمام نهضت‌ها و تحولات تاریخ مخصوصاً تاریخ معاصر نقش و رسالتی بی‌بدیل داشته و دارد و هرچه از عمر مبارک انقلاب اسلامی می‌گذرد، نیاز به این پیشگامی بیشتر احساس می‌شود، بسیاری - اگر نگوییم تمام - نیازهای فکری و نرم‌افزار پیشرفت و پیروزی انقلاب اسلامی به عهده روحانیت معتقد و متعهد به پیاده‌سازی معارف توحید و اسلامی می‌باشد که رسالتی عظیم و در دوران انقلاب اسلامی، رسالتی بی‌نظیر بر دوش دارد که اگر تمام تلاش‌ها در عملی شدن معارف اسلامی در جامعه وقف این مهم شود، جا دارد و اجر و پاداشی بالا به‌همراه دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه