هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طلاب نخبه رابه جامعه معرفی کنید

در دیدار هیئت‌رئیسه مجمع نمایندگان طلاب با مراجع تقلید عظام عنوان شد

طلاب نخبه رابه جامعه معرفی کنید

اعضای هیئت‌رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با آیات عظام نوری همدانی و جوادی آملی دیدار کرده و از رهنمودهای ایشان در راستای پیشبرد اهداف این مجمع استفاده نمودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار هیئت‌رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در بیت معظم‌له انجام شد، اظهار کردند: خدمت به طلاب و فضلای حوزه علمیه، خدمت به امام زمان(عج) است؛ چراکه ایشان سربازان امام زمان(عج) می‌باشند.
ایشان جایگاه مجمع نمایندگان طلاب را بسیار مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: ارتباط با بزرگان و جلسات با طلاب بسیار حائز اهمیت است و باید نخبگان حوزوی را به جامعه معرفی کنید تا جامعه اسلامی با افراد نخبه و برگزیده بیش از گذشته آشنا شوند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: باید فعالیت‌های مجمع نمایندگان طلاب به روحانیون، فضلا و مراکز حوزوی گزارش شده و اطلاع‌رسانی مناسبی صورت پذیرد.
معظم‌له در پایان ابراز کردند: دعا می‌کنیم این دوره از مجمع نمایندگان طلاب، دوره‌ای درخشنده برای حوزه‌های علمیه باشد.
    حرف اول را در حوزه علمیه باید قرآن کریم بزند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، اظهار کردند: مهمترین و کلیدی‌ترین کار و مبنا برای حفظ شریعت، وجود پربرکت حوزه است و در حوزه نیز، مدیریت حرف اول را می‌زند.
ایشان با اشاره به عظمت حوزه علمیه نجف، خاطرنشان کردند: همه حوزه‌های علمیه در سراسر جهان پای سفره حوزه نجف اشرف نشسته‌اند و اگر خروجی نجف را از حوزه‌های علمیه بگیرید، دست حوزه‌ها خالی است؛ از کتب اربعه گرفته تا رسائل و مکاسب و کفایه، همه خروجی حوزه نجف‌اند؛ هر چند اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) یقیناً منشأ برکت هستند؛ اما این موفقیت حوزه علمیه نجف، تنها به‌برکت وجود مضجع مقدس حضرت امیر‌المومنین(ع) نیست؛ چراکه در مدینه شش معصوم(ع) آرمیده‌اند؛ اما این خروجی را ندارد. دلیل موفقیت حوزه علمیه نجف، مدیریت صحیح امثال سیدمرتضی(ره) نیز بوده است که طلاب نخبه و با استعداد را پس از شناسایی، حمایت کرده و آنها را پروراندند.
معظم‌له با تأکید بر فرهنگ نخبه‌پروری در حوزه علمیه، بیان کردند: فرهنگ نخبه‌پروری میراث سیدمرتضی(ره) است. سید مرتضی، مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند، توجه بیشتری می‌کرد که نمونه آن، وجود شیخ طوسی(ره) از علمای بزرگ شیعه است که دو کتاب از کتب اربعه از آن بزرگوار می‌باشد.
این مرجع تقلید با تأکید بر نقش مدیریت صحیح در حوزه‌ها، بیان کردند: در یکی از دعاهای نورانی صحیفه سجادیه آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حسن الولایه» داشته باشیم و «سوء الولایه» نداشته باشیم؛ حسن الولایه یعنی مدیریت خوب؛ یعنی فرد بتواند، کسانی را که زیرمجموعه و تحت امرش هستند، خوب اداره کند؛ این حسن الولایه در کار سیدرضی و سیدمرتضی؟رهما؟ بود که باید در مدیریت حوزه نیز نهادینه شود.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی تأکید کردند: حوزه علمیه اگر بخواهد موفق باشد، باید جلوی نهال‌فروشی در حوزه را گرفته و با مدیریت صحیح و حمایت از طلاب بااستعداد، جلوی اشتغال آنها به مشاغل غیرعلمی را بگیرد.
معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود، درباره علومی که در حوزه باید تدریس شود، اظهار کردند: الآن بحث‌های اصلی حوزه، فقه و اصول است و کمتر به مباحث قرآنی توجه می‌شود؛ در صورتی‌که حرف اول را در حوزه باید قرآن کریم بزند.
این مرجع تقلید در پایان ابراز کردند: راه به‌برکت قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) وسیع است و جا برای ناامیدی نیست. امیدواریم در سایه تقوا و مدیریت صحیح، قداست و علمیت حوزه، بیش از پیش حفظ شده و زمینه رشد هرچه بیشتر حوزه‌های علمیه فراهم شود.
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌مهر نیز، با تبیین جایگاه مجمع نمایندگان طلاب و با اشاره به فعالیت نمایندگان مجمع، این مجمع را نهادی یادگار به‌جامانده از حضرت امام(قد) دانست و گفت: مجمع نمایندگان طلاب که به امر امام راحل(قد) ایجاد شده و با تأکید رهبر معظم انقلاب، استمرار یافته، امروز مفتخر است که نهمین دوره خویش را آغاز کرده و با تلاش مضاعف و روحیه جهادی، مسائل، طرح‌ها و ایده‌ها را پیگیری می‌نماید.
وی مجمع نمایندگان را بازوی مشورتی مدیریت حوزه دانست و از فعالیت نمایندگان طلاب در هدایت تحصیلی، ارائه طرح‌های تأثیرگذار در رفع مشکلات طلاب و فضلا، برگزاری همایش‌ها و... گزارشی ارائه داد.
رئیس مجمع نمایندگان طلاب در پایان گفت: رسالت اصلی مجمع نمایندگان، ارتباط با شورای‌عالی حوزه، جامعه مدرسین، بیوت مراجع عظام تقلید و طلاب و فضلای حوزه و همچنین حلقه وصل بین بدنه حوزه، با مدیریت حوزه‌های علمیه است.
گزارش: جلال خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه