هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

باید مراقب بود که در تقریب، دچار تذویب نشویم

آیت‌الله‌العظمی سبحانی

باید مراقب بود که در تقریب، دچار تذویب نشویم

این مرجع تقلید گفتند: اگر متحد نباشیم، دشمنان اسلام ما را در چاه نابودی می‌افکنند. پس راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا ان‌شاءالله در کنار هم باشیم.


حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی، متشکل از نمایندگان برخی از نهادها و موسسات حوزوی، ضمن آرزوی توفیق برای این شورا در زمینه فعالیت‌های تقریبی، گفتند: در ایام جوانی روزی مرحوم قمی(ره) به مدرسه ما آمدند و در موضوع وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند. نکته مهمی که ایشان بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد، این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب، دچار تذویب نشویم.
این مرجع تقلید بیان کردند: نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ «لان ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا». مشترکات و مفترقات را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیان و بحث کنید. نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابراین دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود. نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد.
ایشان ادامه دادند: نکته دیگر اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: [واعتصموا بحبل‌الله جمیعا ولاتفرقوا]؛ من گاهی فکر می‌کردم که چرا خداوند فرموده بحبل‌الله؟ و چرا نفرموده واعتصموا بالاسلام یا بالقرآن الکریم؟ العلم عندالله؛ شاید مقصود قرآن این است که جمعیتی که متفرق است و اهوای گوناگون دارد، مثال کسی است که در چاه افتاده باشد. کسی که در چاه افتاده باشد، مرگش حتمی است؛ مگر این‌که برایش ریسمان و طنابی بفرستند و او چنگ زند به آن و بیاید بالا. در [واعتصموا بحبل‌الله جمیعاً و لاتفرقوا] قطعاً مراد، حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است؛ و الا اگر متحد نباشیم، دشمنان اسلام، ما را در چاه نابودی می‌افکنند. پس راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا ان‌شاءالله در کنار هم باشیم.
حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار کردند: خداوند رحمت کند مرحوم آسید عبدالحسین جبل‌عاملی را که جمله‌ای دارد و دیگران هم آن را نقل می‌کنند. می‌گفتند: «هرگاه با علمای اهل سنت در بیروت کنار هم جمع می‌شویم، می‌گویم: «ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا»؛ فلذا ایشان در بیروت خیلی محترم بود. ایشان کتاب المراجعات را نوشته؛ ولی خیلی محترمانه نوشته است.
ایشان تأکید کردند: سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمی‌شناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایه‌گذار شیعه عبدالله‌بن سبأ است. من مشهد بودم و عده‌ای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا(ع) به من گفت: «ان الشیعة تسب الصحابه»؛ درحالی‌که ما صد هزار صحابی داریم. نام شانزده هزار نفر از ایشان در تاریخ ذکر شده و نام بقیه نیست و ما ۸۴ هزار نفر از ایشان را نمی‌شناسیم و آنهایی که نامشان نیست، از اصحاب ولاء اهل‌بیت(ع) هستند، چگونه ما آنها را سب می‌کنیم.
معظم‌له افزودند: آن خطبه‌ای را که آقا امام سجاد(ع) درباره اصحاب النبی(ص) می‌خواند، پخش کنید و آشکارا بخوانید تا بدانند، ما صحابه بما هو صحابه را کمال احترام می‌گذاریم؛ اما صحابه یک مسئله است و صحابه‌ای که پایش را کج می‌گذارد، مسئله‌ای دیگر است. «صحابی بما هو صحابی محترم لانهم رأو نور النبی الإکرم(ص) و تربوا علی یدیه»؛ اما این احترام مانع از این نمی‌شود که اگر در زندگی دچار انحراف شدند، انحرافشان را نادیده بگیریم.
گزارش: داوود مظاهری

ارسال دیدگاه