هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

شهید هویتی فراتر از مکان و زمان

آزاده و جانباز دفاع مقدس مطرح کرد

شهید هویتی فراتر از مکان و زمان

اشاره: درباره نقش و تأثیر رهبر معظم انقلاب در دفاع مقدس نکات و محورهای مهمی در خاطرات رزمندگان، مسئولان و اسناد دفاع مقدس وجود دارد، از جمله اثرگذاری و بهبود روحیه رزمندگان، جلب حمایت مردم در کمک به جبهه‌ها و ایجاد روحیه و انگیزه در بین مردم، برخورد مقتدرانه ایشان با تخلفات و کارشکنی‌های افراد امثال بنی‌صدر، برنامه‌ریزی و تلاش برای شکست حصر آبادان و آزادسازی سوسنگرد، ارائه گزارش‌های به‌‌موقع به امام راحل، مطالعه و بررسی روند دفاع مقدس بیانگر نقش مهم و محوری رهبر معظم انقلاب است؛ به‌گونه‌ای که حضور ایشان در آن ایام در منطقه از الطاف خاصه الهی به مردم ایران محسوب می‌شد که تنها بخشی از گفتنی‌هاست. در همین راستا گفت‌وگویی را با استاد حوزه و دانشگاه، روحانی فاضل غلامرضا مهربان، آزاده و جانباز دفاع مقدس صورت گرفته است که در ادامه می‌خوانید.

  لطفاً نقش رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌‌الله العظمی امام خامنهای را در جنگ تشریح بفرمائید و اینکه ایشان چه اقداماتی در زمان دفاع مقدس داشتند؟
تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، ایشان مسئولیت‌های متعددی در زمان جنگ داشتند و نماینده امام خمینی(قد) در جنگ ایران و عراق بودند و در مدت جنگ، خیلی به جبهه‌ها سرکشی می‌کردند که به‌لحاظ معنوی موجب تقویت روحیه رزمندگان می‌شد و باعث می‌شد که ایشان صحنه را به‌صورت میدانی ارزیابی کنند و در سطح کلان تصمیم‌گیری برای جنگ و پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس، تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند.
بنده از بعضی دوستان شنیده‌ایم که رهبر معظم انقلاب در جبهه‌های جنگ و خط مقدم جبهه و در جاهایی که معمولاً مسئولان درجه اول کشور حضور نداشتند، حضور داشتند و با این کار موجب افزایش روحیه نیروی رزمندگان می‌شدند و عرصه جنگ را بدون واسطه مورد ارزیابی قرار می‌دادند.

  رهبر انقلاب اسلامی همواره بر زنده نگاه‌ داشتن یاد و خاطره شهیدان تأکید دارند و پیوسته نسبت به تکریم و تعظیم شهدا و خانوادههای آنان توجه دارند، به نظر شما دلیل این همه توجه و عنایت چیست؟
شهدا تا زمانی که زنده هستند و زندگی دنیوی دارند، هر کدام در حد شخصیت خودشان مؤثر هستند و معمولاً بسیاری از شهدا تا زمانی که زنده هستند و شهید نشده‌اند، بین خانواده، اقوام و شهر معروف هستند؛ اما زمانی که شهید می‌شوند، شخصیت گسترده‌تری پیدا می‌کنند و هویت شهید بودن پیدا می‌کنند که فراتر از محیط اطراف است.
اگر بخواهیم، شهید معروفی را در زمان کنونی مثال بزنیم، سردار سلیمانی است؛ سرداری که در عملیات‌های نظامی شرکت می‌کرد و کارهای نظامی را انجام می‌داد؛ اما زمانی که شهید می‌شود، شعاع برد بیشتری از کشور ایران پیدا می‌کند و در کشورهای دنیا نیز معروف می‌شود و برای نسل‌های آینده در طول تاریخ هم شخصیت نام‌آشنایی می‌شود.
شهید هنگام شهادت هویت جدیدی پیدا می‌کند و شخصیت شهید، در ضمن این هویت ادامه پیدا می‌کند و با شهادت خود، اشاره به راه و ارزش‌هایی دارد که برای آن ارزش‌ها جان خود را فدا کرده است؛ شهید یک نشانه و هدایت‌کننده است؛ لذا زمانی که رهبر معظم انقلاب تأکید بر شهداء، خانواده شهداء و آنچه که متعلق به شهداء است دارند، در واقع تأکید بر نشانه‌هایی است که راه صراط مستقیم و راه الهی را نشان می‌دهند.

 رهبر انقلاب اسلامی در طول سالهای اخیر، همواره نسبت به کتاب سرگذشت و خاطرات شهدا توجه دادهاند و علاوه بر توصیه به مطالعه آنها به جوانان، خود از این کتب با اسم آوردن در سخنرانیها و تقریظ و... حمایت کردهاند. لطفاً بفرمائید که مسئولان فرهنگی کشور چه نقش و وظیفهای برای ترویج این نوع کتب و آثار فرهنگی و هنری دارند؟
​​​​​​​برای اینکه کسی را بشناسیم یا باید با او زندگی کنیم و یا باید با او مراوده داشته باشیم و اگر این امکان وجود ندارد، آثار، نوشته‌ها و صوت‌هایی در رابطه ‌با شخصیت او را باید مطالعه کنیم، در رابطه ‌با شهداء الحمدلله کتاب‌های زیادی نوشته شده است که برای افرادی که آنها را نمی‌شناختند، بسیار مفید است.
مخصوصاً برای نسل جوان و نوجوانی که زمان جنگ نبودند و برای افراد بزرگسالی که بسیاری از شهداء را نمی‌شناختند؛ لذا حضرت آقا نسبت به مطالعه و انتشار کتاب شهداء تأکید دارند؛ برای اینکه شهداء را بشناسیم و تأثیر فردی، اجتماعی، معنوی و الهی را درک کنیم، مطالعه کتاب شهداء را توصیه می‌کنند.
مسئولین کشور در ترویج آثاری که در رابطه ‌با شهداء است، وظیفه دارند و به هر نحوی که می‌توانند، باید تلاش کنند تا کارهای از قبیل چاپ، انتشار و معرفی کتاب شهداء را گسترش دهند. یکی از کارهایی که رهبر معظم انقلاب در رابطه ‌با آن تأکید زیادی دارند تا ترویج یاد شهداء در جامعه فراگیر شود، انجام کارهای هنری است
از طریق کارهای هنری می‌شود، کتاب‌ها را به فیلم‌های جذاب سینمایی و سریال تبدیل کرد و می‌توان با توجه ‌به گسترش ارتباطات، کارهای هنری دیگری در مورد کتاب‌ها شهداء انجام داد و از امکانات کشور برای تحقق این هدف به‌خوبی می‌شود استفاده کرد. در راستای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهداء، مسئولان وظایف سنگینی دارند که باید انجام دهند.
منبع: خبرگزاری رسا

برچسب ها :
ارسال دیدگاه