هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3588
منتشر شده در مورخ : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت : 16:34
«اجرای قانون» و «کار فرهنگی» دو بال پیاده‌سازی حجاب در جامعه اسلامی است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه:

«اجرای قانون» و «کار فرهنگی» دو بال پیاده‌سازی حجاب در جامعه اسلامی است

با توجه به مسائل جاری درباره قانون عفاف و حجاب و بی‌حجابی‌ها و قانون‌شکنی‌های به‌وجود آمده در کشور، آیت‌الله محمود رجبی در بیانیه‌ای به تحلیل اوضاع جامعه و بیان وظایف اقشار مختلف در راستای پیاده‌سازی حجاب در جامعه پرداختند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حجاب یک حکم مسلم شرعی و یک قانون مصوب قطعی است و سودمندی و مطلوبیت آن برخاسته از فطرت انسانی، دارای پشتوانۀ عقلی و منطقی، مطابق با موازین شرعی و مورد تأیید تحقیقات تجربی است. همه این منابع معرفتی بر سودمندی حجاب و زیان‌باری بی‌حجابی و بدحجابی گواهی می‌دهند. حجاب نشانه وقار، شخصیت، متانت و تشخص زن و عامل حیا، عفاف، امنیت روانی و جسمی، طهارت و پاکی زنان و مردان و نوعی گرامیداشت کرامت انسانی است. چنانکه حجاب برتر یعنی چادر نشان ملی مردم ایران اسلامی است.
تشریع حجاب یکی از احکام برجسته و مترقی اسلام و لطفی از سوی خداوند متعال به جامعه انسانی است که از طریق معارف وحیانی بویژه قرآن کریم و روایات حضرات معصومین (علیهم السلام) به ما ارزانی داشته شده است. ما باید قدردان و شکرگزار این لطف الهی باشیم.
رعایت حجاب بر حسب شواهد عینی، تجربی و تاریخی، نه تنها مانع هیچ‌گونه پیشرفت و تعالی زن نبوده و نیست، بلکه خود عاملی برای پیشرفت در همه زمینه‌هاست. بهترین گواه این حقیقت رشد، شکوفایی، پیشرفت و تعالی شگفت‌انگیزِ زن مسلمان در طول دوران پس از انقلاب و در گام اول انقلاب اسلامی است. پیشرفتی که طبق معیارها و گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی بی‌نظیر یا کم‌نظیر و مدال افتخاری برای نظام اسلامی و زنان مسلمان ایران اسلامی است و بر تارک این مرز و بوم می‌درخشد.
مقابله با حجاب و ترویج نظری و عملی بی‌حجابی و مطرح کردن کلیدواژۀ «حجاب اجباری» بدون شک از سوی دشمنان ملت و نظام ما طراحی شده و از خارج مرزها هدایت می‌شود. این امر، مسأله حجاب در جامعه ما را حتی از یک حکم شرعی مسلم و یک قانون قطعی مصوب فراتر برده و به یک مسأله امنیتی و ضد هویت ملی طراحی شده از سوی دشمنان ملت تبدیل کرده است. البته این امر سابقه در تلاش‌های دشمنان در قبل انقلاب و بی‌حجابی دیکتاتورمآبانه و اجباری رضاخانِ دست‌نشانده و مزدور انگلیس خبیث دارد.
جایگاه و منزلتی که اسلام برای زن ترسیم کرده است، فراتر، متعالی‌تر، واقع‌گراتر و ایده‌آل‌تر از هر مکتبی است. ازجهت آرمان‌ها، ایده‌آل‌ها، رشد و تعالی هیچ محدودیتی برای رشد علمی، معنوی و فرهنگی و دستیابی به قله‌های کمال برای او وجود ندارد. می‌تواند و چنین شده است که به مقامی برسد که اشرف مخلوقات عالم پیامبر گرامی اسلام (صلی‌ الله علیه و آله و سلم) دست او را ببوسد و تمام قد برایش بایستد و خداوند به او بر فرشتگان خود مباهات کند. به لحاظ واقع‌گرایی منزلت و جایگاهی متناسب و منطبق با سرشت و فطرت و ویژگی‌های ممتاز اوست. ‌از جهت فعالیت‌های اجتماعی با رعایت موازین شرعی می‌تواند بالاترین نقش‌ها را ایفا کند، از منظر نقش‌آفرینی در جامعه و آینده‌سازی مهمترین نقش را در تربیت نسل کنونی و آینده دارد. او نردبان ترقی انسان‌ها است و به تعبیر امام راحل (قدس سره) از دامن زن، مرد به معراج می‌رود.
عدۀ معدودی که در اغتشاشات اخیر و پس از آن به دروغ و به بهانه دفاع از حقوق زنان دست به اغتشاشگری و کشف حجاب زدند و برخی چهره‌های هنری، ورزشی و شبه‌روشنفکر که با سخن یا قلم یا قدم خود، همسو با آنان ابراز وجود کردند؛ نه تنها نمایندگی از جامعۀ زنان شریف و بصیر و با شخصیت ملت ما را ندارند، بلکه تجلی پلیدی و پلشتی‌های جایگاه منحط زن در مکتب‌های غربی و نظام‌های خبیث ضد زنان استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل و همپالکی‌های آنان است. بحمدالله خداوند هویت عاریه‌ای این جماعت بی‌هویت را که علیه حجاب دست به فتنه‌انگیزی زدند، برملا ساخت و همه ملت دیدند که آنها به هیچ‌یک از ارزش‌های انسانی و اخلاقی و ملی پای‌بند نبودند و حتی به همان شعار دروغین خود هم ملتزم نبودند. زن مسلمانی که می‌خواست با حجاب باشد و جوان عزیزی که می‌خواست عفیفانه زندگی کند را تا سرحد شهادت و به صورت وحشیانه و داعش‌منشی مقابله کردند. بحمدالله جامعه بصیر و فهیم ما هم در مقابل آنها ایستاد و مشت محکمی بر دهان آنها زد و بساطشان را جمع کرد و عناصر پشت صحنه داخلی و خارجی آن را هم مأیوس ساخت. زمستان رفت و سیاهی به روی ذغال‌گونه آنها باقی ماند.
متاسفانه برخی افراد ناآگاه، کج‌اندیش دچار خبط شده و همسو با دشمنان و در راستای خواست آن قدم و قلم می‌زنند. اینان در اثر ضعف در فهم روش‌مند تعالیم دینی و خلط ابعاد فردی و اجتماعی مسألۀ حجاب دچار گمراهی شده و به اضلال دیگران دامن می‌زنند. اینکه شخصی در درون خانه و در زندگی فردی و شخصی خود احیاناً حجاب خود را دربرابر نامحرمان رعایت نکند بُعد فردی مسأله حجاب است و هیچ نهاد یا فردی با آن مقابله قانونی نمی‌کند؛ ولی کسی که در جامعه و در ملأ عام اقدام به هنجارشکنی و نقض حکم الهی و قانون مصوب نظام اسلامی کند وارد بُعد اجتماعی مسأله حجاب شده است. در اینجا، هم وظیفه قوای مختلف نظام و نهادهای مسئول نظام است که طبق قانون با او برخورد کند و هم وظیفه آحاد مردم است که تذکر لسانی دهند. این اقدام مقتضای فهم درست تعالیم مترقی اسلام و نظام‌مندی و قانون‌مندی مسئولان، مردم و امت اسلامی ماست.
وجود برخی مشکلات معیشتی، تورم و برخی دیگر از نواقص اقتصادی که باید به رفع آنها اهتمام داشت و ما هم از مسئولان خواسته و می‌خواهیم که به جد درصدد حل آنها باشند، نباید بهانه‌ای شود که کسانی به جای دفاع از حکم شرعی و قانون حجاب و دفاع از کرامت و شرافت زنان ایران و بانوان مسلمان، آدرس‌های غلط بدهند و هرگونه دفاع از مسأله حجاب را به حاشیه برانند و آگاهانه یا ناخودآگاه آب به آسیاب دشمن بریزند و نقشه دشمن را با نیت پاک یا ناپاک پیاده کنند.
در مقابله با بی‌حجابی و توطئۀ دشمنان نظام اسلامی و ملت شریف و بزرگ ایران، بویژه زنان و همچنین نهادینه‌سازی، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی حجاب، عفاف و حجاب برتر، همۀ ما مسوول هستیم. آحاد مردم و زنان فرهیختۀ ایران اسلامی، همۀ مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی درقوای سه‌گانه و همۀ متولیان فرهنگی دولتی و نهادهای انقلابی، شخصیت‌های علمی و فرهنگیِ حوزوی و دانشگاهی مسئولند و باید با تمام توان به میدان بیایند و وظیفه خود را انجام دهند. رؤسای محترم قوای سه‌گانه که خود موظف، معتقد و مصمم به پیاده کردن احکام اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی و از جمله این حکم مسلم شرعی و قانون مصوب قطعی هستند؛ اولا با سرعت همراه با حکمت و درایت، تأخیر صورت گرفته در اجرای این قانون مهم که خار چشم دشمنان اسلام و ملت ماست را در همه عرصه‌های اجتماعی بویژه در قلمرو سازمانی خویش جبران نمایند. ثانیاً اقدامات لازم برای فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و نهادینه‌سازی و پیاده‌سازی حجاب اسلامی بویژه حجاب برتر را انجام دهند. ثالثاً با معدود قانون‌شکنان و متجاهران به بی‌حجابی، اهانت‌کنندگان به حجاب و بانوان باحجاب، ترویج‌کنندگان بی‌حجابی و بدحجابی که آگاهانه و احیانا برنامه‌ریزی شده اقدام به این امور می‌کنند برخورد قانونی داشته باشند و جلوی جولان دادن این عده معدود را بگیرند.
«اجرای قانون حجاب و مقابله با متجاهران به بی‌حجابی» و نیز «کار اقناعی و فرهنگی، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی» دو بال پیاده‌سازی حجاب در جامعه اسلامی ماست. نباید به بهانه کار فرهنگی از اجرای قانون حجاب و مقابله با هنجارشکنان دست برداشت چنانکه نباید با اهتمام به اجرای قانون حجاب از فعالیت‌های تبیینی، فرهنگی و اقناعی و گفتمان‌سازی غافل شد. باید در این دو زمینه همزمان اقدام شود. البته رعایت ضوابط قانونی و موازین شرعی در هر دو زمینه ضرورت دارد ولی از تبلیغات بی‌اساس و جوسازی‌های دشمنان نهراسید و در اجرای قانون و حکم الهی با صلابت و شجاعت همراه با حکمت و درایت اقدام کرد و از هیچ اقدام مثبتی فروگذار نکرد. زیرا این مطالبه جدی همه اقشار جامعه بویژه بانوان ماست.
رؤسای دانشگاه‌ها و نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها با همکاری و همدلی و همنوایی باید دو وظیفه مهم اجرای قانون و فرهنگ‌سازی را در فضای دانشگاه‌ها عملی سازند و دانشجویان عزیز ما را که به انقلاب و اسلام عزیز و کشورشان علاقه‌مندند پشتیبانی فکری و عملی نمایند و با اندک افراد هنجارشکن و قانون‌گریز طبق ضوابط قانونی و مقررات دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخورد قانونی و لازم را داشته باشند و همراه با آن با برگزاری نشست‌های علمی، گفتگوهای صمیمانه و تبیین‌های عقلی، تجربی و دینی حجاب برتر، اقناع و فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی را در میان دانشجویان عزیز عملیاتی سازند.
هرچند طبق اظهارات مسئولان، بحمدالله همدلی و همنوایی نسبتاً خوبی در شیوه‌های اجرایی برخورد با بی‌حجابی پدید آمده است و خبر از وعده‌های خوب داده می‌شود ولی باید کم‌کاری‌های نهادهای متولی این امر که موجب تأخیر در اجرای این قانون مسلم شرعی و مدنی صورت گرفته، با عزم راسخ و اقدامات مناسب جبران شود. درعین حال از تلاش‌های رئیس محترم کمیسیون فرهنگی مجلس و جمعی از همکاران‌شان و نیز دیگر عزیزانی که در سایر قوا در عملیاتی‌سازی این امر مهم تلاش کرده‌ و می‌کنند سپاسگزاری می‌شود.
چنانکه اشاره شد اقدامات اجرایی، مطالبه عمومی جامعه ماست. این مطالبه‌گری آحاد جامعه و نهادهای فرهنگی، دینی و ملی تا حصول نتیجه در چارچوب قوانین و با پرهیز از حرکاتی که موجب سوء استفاده دشمنان گردد ضرورت دارد. امر به معروف زبانی نسبت به کسانی که حجاب قانونی را رعایت نمی‌کنند و امر به معروف و مطالبه‌گری از مسئولان، وظیفه هر انسان فرهیخته بویژه هر فرد مسلمان و بالأخص بانوان شریف جامعه ماست. نهادهای فرهنگی و دینی مانند حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی در این زمینه بویژه فرهنگ‌سازی و ایجاد تشکل‌های مردم‌نهاد وظیفه سنگینی به‌عهده دارند و باید با تمام ظرفیت خود به صورت جدی و سریع وارد صحنه شوند.
محمود رجبی

۱۴۰۲/۲/۱۲

ارسال دیدگاه