هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

آثار علمی در قالب درختواره

آثار علمی در قالب درختواره

    درختواره موثق الرجال
علم به احوال راویان حدیث از لحاظ وثاقت و... از دانش‌های ضروری برای فقیه جهت استنباط احکام فقهی است. در سلسله اسناد روایات اسامی ده‌ها راوی هم‌نام وجود دارد که تشخیص و تمییز احوال آنان از لحاظ ثقه بودن یا نبودن و... کار دشواری است. آیت‌الله واصف(ره) از آنجایی که تسلط کامل بر علم رجال داشت. اسامی راویان موثق را از سایر راویان ضعیف،‌ مرسل و ... جدا کرده است. و به شکل هنرمندانه‌ای به صورت مشجر (درخت) ترسیم و تدوین نموده و در 32صفحه چاپ کرده است.
 البته وی علم رجال را جداگانه به عربی به نظم کشیده است.
 
   درختواره حج
وی احکام حج را بر اساس مذاهب چهارگانه اهل‌سنت به همراه مذهب امامیه در یک چشم‌انداز به صورت درختواره درآورده است. ایشان احکام حج را با همه گستردگی مباحث به صورت اعجاب‌آوری در اسلوبی بدیع و بی‌نظیر و هنرمندانه در یک صفحه به صورت شجر (درخت) به زیبایی به تصویر کشیده است. درختواره حج یا حج شجری، نشان دهنده تسلط کامل مؤلف بر همه احکام حج و خلاقیت بی‌نظیر وی در ترسیم،‌ ترکیب و تلفیق فقه و هنر است که در نهایت دقت و مهارت کامل صورت پذیرفته است.
 
   درختواره ارث
مؤلف کتاب میراث را که نیمی از فقه آل محمد را در بر دارد با همه احکام و مسایل آن را در یک صفحه کاغذ به ابعاد ۵۰ در 70 به صورت درختی تدوین و با مهارت کامل و فوق العاده به تصویر کشیده است و آن را به آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی تقدیم نموده است. معظم‌له بعد از رویت این صفحه شجری می‌نویسد: فرزند عزیزم شجره ارث را ملاحظه کردم الحق شایسته تقدیر فوق‌العاده است و جای شکر الهی است که از حوزه مقدسه قم چنین ابتکاراتی دیده می‌شود خداوند سرکار را موید فرماید انشاالله برای کتاب رضاع هم، چنین ابتکاری بفرمایید.
 
    درختواره رضاع
 آیت‌الله واصف به درخواست آیت‌الله العظمی مرعشی به تدوین کتاب الرضاع که یکی از کتب مهم فقهی است را به صورت مشجر کرد و تمام احکام اصلی و فرعی آن را به روشنی ترسیم نموده است.
 
  درختواره نحو؛                          
 
  درختواره صرف.
 
  درختواره شجره طوبی (فضایل امام حسین(ع))

برچسب ها :
ارسال دیدگاه