هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مشکلات فرهنگی منحصر در عفاف و حجاب نیست

آیت‌الله حسینی بوشهری

مشکلات فرهنگی منحصر در عفاف و حجاب نیست

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مقابله توأمان با همه مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی را خواستار شد و ریشه بسیاری از مسائل فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی را در تصمیمات سوء و مشکلات اقتصادی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم، با آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
 رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر لزوم ریشه‌یابی مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی، گفت: تبعات تصمیمات اقتصادی باید مورد دقت و توجه بیشتری قرار گیرد. برخی تصمیمات، تبعات زیادی برای جامعه به‌همراه دارند. مسائل زنجیروار به هم متصل هستند و حل مشکلات، نگاهی عمیق می‌طلبد. اگر مسائل به‌درستی ریشه‌یابی نشوند، نتیجه دلخواه را نخواهیم گرفت.
وی ادامه داد: باید ریشه و خاستگاه عدم رعایت شئون عفاف و حجاب در جامعه مورد ریشه‌یابی قرار گیرد؛ چون فطرت مردم با دین و آموزه‌های دینی سازگار است. ممکن است، عامل بسیاری از مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی، نارضایتی در عرصه‌های دیگر باشد.
امام جمعه قم، ضمن اشاره به لزوم مقابله با سایر مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی، ابراز کرد: مشکلات فرهنگی منحصر در حجاب و عفاف نیست؛ اما این مسئله مانند یک تابلوی بزرگ چهره شهر را بد جلوه می‌دهد. هر کس که منکری را انجام دهد و به وظایفش عمل نکند، باید مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد. دستگاه‌های متصدی امور فرهنگی، تمامی مسائل را توأمان مد نظر قرار دهند.
آیت‌الله حسینی بوشهری از تعدد دستگاه‌های متولی امور فرهنگی به‌عنوان آسیبی جدی نام برد و اظهار کرد: یکی از آسیب‌های موجود در کشور، تعدد دستگاه‌ها و مراکز متولی نسبت به یک امر واحد است. کار را باید به یکی سپرد و از او هم مطالبه کرد. موازی‌کاری سبب می‌شود، کاری از پیش نبریم. دستگاه‌های زیادی مدعی کار فرهنگی هستند. تا زمانی که شاهد یکپارچگی در مجموعه‌های فرهنگی کشور نباشیم، راه به جایی نخواهیم برد. باید تقسیم کار صورت پذیرد.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با تأکید بر عمل‌گرایی و لزوم حصول نتیجه، افزود: دستگاه‌های متصدی امور فرهنگی، گزارش‌های خوبی ارائه می‌دهند؛ به‌صورتی‌که احساس می‌شود، چندروزه مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی از بین خواهد رفت؛ اما وقتی به واقعیت جامعه نگاه می‌کنیم، شاهد وضعیت دیگری هستیم که نیاز به کار بیشتر و اقدامات تأثیرگذارتری دارد و در این میان، مساجد به‌عنوان مهم‌ترین و اولین پایگاه فرهنگی باید بیش از پیش تقویت شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه