هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

رسانه، دیده‌بان بیداری است که می‌تواند نقش معلم و هدایت‌گر را برای جامعه ایفا کند

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان

رسانه، دیده‌بان بیداری است که می‌تواند نقش معلم و هدایت‌گر را برای جامعه ایفا کند

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه رشت گفت: رسانه، دیده‌بان بیداری است که می‌تواند، برای جامعه نقش معلم را ایفا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی، امام جمعه رشت در بازدید از مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه و نشست مشترک با مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین برته، در سخنانی اظهار کرد: اطلاع و آگاهی مردم از خبرها، مرهون تلاش‌های اهالی رسانه است.
وی با اشاره به رسالت رسانه در آگاهی‌بخشی و تنویر افکار عمومی، افزود: اطلاع‌رسانی به مردم از خبرهای صنفی، استانی، ملی و بین‌المللی، حاصل تلاش‌های صادقانه اهالی رسانه است.
نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به جنگ فرهنگی و رسانه‌ای، بر ضرورت جهاد تبیین تأکید کرد و گفت: با توجه به نقش رسانه در عرصه جهاد تبیین، امروز مسئولیت رسانه در بیان واقعیت‌ها و پیشگیری از تحریف‌ها بسیار سنگین است. اگر امروز دشمن به جنگ نرم و ترکیبی روی آورده، برای آن است که در جنگ گرم و تن به تن مغلوب قدرت نظامی ایران می‌شود و نمی‌تواند، با ایران قوی و قدرتمند تن به تن وارد معرکه شود؛ لذا جنگ هزار ضربه چاقو یا همان جنگ ترکیبی را مطرح و دنبال می‌کند. نمونه اخیر آن هم، همین داستان یوزپلنگی که در هیچ کجای زندگی ما قرار ندارد و ارتباطی هم، با امور زندگی هیچ‌کدام از آحاد جامعه نداشته؛ ولی دیدید که چه بلوا و هیاهویی در فضای مجازی و رسانه به راه انداختند تا علیه نظام و انقلاب موج به‌راه بیندازند.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحتی، با بیان اینکه متأسفانه در این جنگ ترکیبی، بعضاً رسانه‌های ما مسحور و مغلوب این شرایط می‌شوند، بیان کرد: امام علی(ع) در یکی از نامه خود به مالک اشتر، در بیانی نورانی می‌فرمایند؛ «مَن‌ نامَ‌ لَم‌ یُنَم‌ عَنه»، کسی که بخوابد به آن معنا نیست که دشمن و طرف مقابل هم خوابیده است. او ممکن است بیدار باشد؛ کما اینکه همین‌گونه است. امروز نقش رسانه، بسیار پراهمیت و آگاهی‌بخش است و نباید این رسالت را فراموش کنند.
وی اظهار کرد: رسانه، دیده‌بان بیداری است که می‌تواند برای جامعه نقش معلم و هدایت‌گر را ایفا کند. چرا؟ چون علم یعنی دانش؛ کسی که دانش دارد، حداقل در لغت می‌تواند، دانشمند باشد. رسانه حتی می‌تواند دانشمند مصطلح هم درست کند. امروز جهاد تبیین، نقش بسیار مهم و اثرگذاری در رویارویی با دشمن دارد.
امام جمعه رشت تصریح کرد: رسانه، اهل منبر، مبلغان، اساتید حوزه و دانشگاه می‌بایست دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی را برای همگان بازگو کنند. اول بدانند و سپس با بیان شیوا برای کوچک و بزرگ بیان کنند که چه بودیم و به کجا و چه جایگاهی در منطقه و جهان رسیده‌ایم.

  بازنمایی رسانهای حوزه و روحانیت از ضرورتهای عصر حاضر است
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه نیز در این نشست، در سخنانی اظهار کرد: رسانه امروز اولیت و اولویت زندگی ما را تعیین می‌کند و لذا رسانه حوزه، سیاست‌ها و رسالتی را برای خود ترسیم کرده و بر مدار آن در حرکت است.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: ما برای پیشبرد اهداف هفته نامه افق حوزه و خبرگزاری حوزه، اولویت‌هایی را تعیین و بر اساس آن، برنامه‌های خود را تدوین می‌کنیم؛ یکی اینکه حوزه و روحانیت را بازنمایی کنیم که این اقدام مهمتر از خدمات و دستاوردهای حوزه است. اولویت دیگر، جلوگیری از بازنمایی غلط از فعالیت‌ها و خدمات حوزه و روحانیت است؛ چراکه دشمن به دنبال تضعیف خدمات و دستاورده‌های حوزه کهن قم است و ما نسبت به آن نگاه ویژه‌ای داریم. تاکنون نیز ویژه‌نامه زیادی در افق حوزه چاپ و نشر کرده‌ایم.
مدیر مسئول هفته‌نامه حوزه ادامه داد: رسانه حوزه، صرفاً رسانه مرکز مدیریت نیست؛ بلکه تمام مراکز و مجموعه‌های حوزوی اعم از برادران، خواهران، مرکز خدمات، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها، اولویت‌های همکاری و تعامل ما را تشکیل می‌دهند و این اعتماد و تعامل هم، از سوی آنان وجود دارد.
وی بیان کرد: عزیمت به استان‌های کشور، اقدام مهم دیگری است که رسانه حوزه آن را سال‌هاست، در دستور کار خود دارد و جایی که کنشگران حوزوی حضور داشته باشند، محور فعالیت ما هستند و مجموعه رسانه حوزه موظف است، فعالیت‌های آنان را منعکس کند.
سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: امروز فعالیت‌های صنفی و هر طلبه، موضوع و محور اخبار خبرگزاری را به خود اختصاص می‌دهند و علاوه بر انعکاس اخبار بزرگان و علما که از دیرباز هم این‌گونه بوده است، طلاب و متن حوزه، بدنه و پیکره اصلی خبرگزاری و افق حوزه را به خود اختصاص داده است.
گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه