هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دشمن باید قدرت و عظمت را در شما ببیند و جرأت تعدی نداشته باشد

تأکید مراجع عظام و علما در دیدار فرمانده سپاه قدس

دشمن باید قدرت و عظمت را در شما ببیند و جرأت تعدی نداشته باشد

سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 14 اردیبهشت با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی و آیت‌الله‌ سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، به‌صورت جداگانه دیدار کرد. ایشان در این دیدارها مهم‌ترین عامل تهاجم فیزیکی و اقتصادی دشمن را اسلامی بودن ایران دانستند و هوشیاری و بیداری نسبت به نقشه‌های دشمنان را بسیار مهم خواندند و گفتند: مجاهدان، باید اهل بصیرت و تشخیص نقشه‌های دشمن باشند؛ چرا‌که دشمنان اسلام و انقلاب هرگز از دسیسه و تجاوز دست بر نخواهند داشت.

 حفظ وحدت و اتحاد شرط اساسی پیروزی و پیشرفت است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، با گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در ادامه، شرایط فعلی را بسیار متفاوت از گذشته دانسته و افزودند: امروز جبهه مقاومت از شرایط بسیار خوبی برخوردار است و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و امیدوار به آینده است.
معظم‌له با تأکید بر اینکه، شرط اساسی پیروزی و پیشرفت، حفظ اتحاد و وحدت است، افزودند: شکست اسرائیل و دشمنان جبهه مقاومت، در حقیقت شکست آمریکاست؛ چرا‌که آمریکا به آن‌ها دل‌خوش است و وقتی عقب‌نشینی آنها را می‌بیند، ناراحت می‌شود.
این مرجع تقلید حفظ و تقویت روحیه اعتقادی و ایمانی مجاهدان را ضروری دانسته و گفتند: در کنار کارهای تاکتیکی و آموزشی، باید روحیه توسل مجاهدان را افزایش داد که آثار معنوی و روانی فراوانی بر روحیه آنها دارد.
ایشان رمز پیروزی را پیروی از تعلیمات اسلام دانسته و گفتند: باید نسل جوان که جنگ تحمیلی را درک نکرده‌اند، با واقعیت‌های زمان جنگ آشنا شوند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به وحشت دشمنان از دین و ایمان جوانان، افزودند: دشمنان درصددند تا از طرق مختلف، ایمان جوانان ما را را تضعیف کنند.

 دشمنان اسلام و انقلاب هرگز از دسیسه و تجاوز دست بر نخواهند داشت
حضرت آیت‌الله نوری همدانی هم در این دیدار، جهاد در راه خدا را یکی عوامل مهم در حفظ ارزش‌‌های الهی توصیف و خاطر‌نشان کردند: رسول گرامی اسلام(ص) همواره مسلمانان را به مبارزه با دشمنان دعوت و تنها راه غلبه بر دشمنان و حفظ ارزش‌های دینی را، وجود همین روحیه بیان کرده و فرمودند: « الخیر کله فی‌السیف ... والسیوف مقالید الجنة والنار‏»؛ همه خوبی‌ها در جهاد و در زیر سایه جهاد است و مردم جز به‌وسیله جهاد، استوار نشوند و جهاد کلید بهشت و جهنم است.
معظم‌له جایگاه دفاع و پرچمداری از اسلام و حضور در جبهه جهاد را بسیار مهم دانسته و گفتند: کسانی که پرچم‌داری دفاع از اسلام و شرکت در جبهه مقاومت را دارند، باید چند ویژگی مهم داشته باشند: نخست اهل بصیرت باشند و حق و باطل را به‌خوبی بشناسند و توانایی تشخیص حیله و نقشه‌های دشمن را داشته باشند و دیگر اینکه اهل صبر و در مقابل مشکلات و سختی‌ها صبور باشند.
این مرجع تقلید در ادامه، هوشیاری و بیداری نسبت به نقشه‌های دشمنان را بسیار مهم خواندند و با اشاره به سخنان امیر مومنان(ع) در نهج‌البلاغه، افزودند: نباید در مقابل دشمن منفعل و بی‌تفاوت بود؛ دشمنان اسلام و انقلاب هرگز از دسیسه و تجاوز دست بر نخواهند داشت؛ همان‌طوری که همه می‌دانند، تأسیس اسرائیل برای فتنه‌انگیزی و ایجاد جنگ و اختلاف در میان کشورهای اسلامی است و تا این رژیم غاصب نابود نشود، کشورهای اسلامی روی آرامش نخواهند دید؛ از این رو ما باید همواره در مقابل تهدیدات آنها آماده و بیدار باشیم و جبهه مقاومت را هر چه بیشتر تقویت کنیم.

  مهمترین عامل حمله دشمن «اسلامیت» ماست
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی، از فعالیت‌های صورت‌گرفته قدردانی نموده و بیان کردند: کسی که دارای اسلحه هست، در جنگ مقابل کسی که اسلحه ندارد، یقیناً باید پیروز باشد؛ اما در جنگ هشت ساله دفاع مقدس که ایران مظلومانه مورد حمله قرار گرفت، پیروزی از آن فرزندان ایران شد؛ چرا‌که سلاحی که دست ما بود، دست آنها نبود، و آن سلاح بکاء و ارتباط معنوی با خدا بود.
این مرجع تقلید ادامه دادند: مهمترین عامل حمله دشمن، اسلامیت ماست؛ چه آن جنگ هشت ساله که در ابتدای انقلاب بر ما تحمیل کردند و چه الآن که مظلومانه مورد تحریم قرار می‌گیرد. اینها با اصل دین و استقلال کشور می‌جنگند و آنچه باعث پیروزی ما در این جنگ‌ها می‌شود و خواهد شد، همان «وسلاحه البکاء» و ارتباط تنگاتنگ ما با خداست که این را باید حفظ کنیم.
معظم‌له اظهار کردند: این سلاح‌های معنوی را بیگانه ندارد؛ لذا همیشه در مقابل رزمندگان اسلام شکست خورده است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی، به ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس پرداختند و اظهار کردند: ما عزیزانی داشتیم که در زمستان سرد کردستان، برای حفظ سنگرهای خود، آن‌قدر مقاومت کردند و ماندند تا از سرما یخ زدند و به این شکل به شهادت رسیدند! وقتی پیکر اینها را در مسجد اعظم قم آوردند ، ما معمولاً در مجلس ترحیم قرآن و فاتحه می‌خوانیم و تا آخر فرصت نشستن نیست؛ اما آن شب تا آخر مجلس نشستم و گریه کردم؛ نه برای ثواب؛ بلکه گریه خجالت! این جوانانی که تنها برای وفاداری به این نظام این‌گونه به شهادت می‌رسند، اینها سرمایه‌های ما هستند که در جای دیگر نیست!
ایشان بیان کردند: این سرمایه و این عظمت را چه کسی داد؟ قرآن و اهل‌بیت(ع) این سرمایه‌ها را دادند. اینکه در قرآن می‌فرماید: «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتًا بل أحیاء عند ربهم یرزقون»؛ خیال نکنید و نگویید که اینها مرده‌اند، اینها زنده‌اند و نه تنها زنده‌اند که به فکر دیگران نیز هستند: «ویستبشرون بالذین لم‌یلحقوا بهم من خلفهم» اینها به خدا عرض می‌کنند: این کسانی که راهی ما هستند، کمکشان کن!، شهداء نه‌تنها زنده‌اند که به فکر آیندگان نیز هستند! قرآن و اهل‌بیت(ع) در مقام شهداء این‌گونه می‌گویند و ما باید این سرمایه عظیم معنوی را حفظ کنیم!
معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود بیان کردند: باید به‌گونه‌ای باشید که دشمن در شما قدرت و عظمت ببیند و جرأت حمله نداشته باشد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «قاتلوا الذین یلونکم من الکفار ولیجدوا فیکم غلظةً»؛ باید به گونه‌ای باشید و دستتان پر باشد که دیگران از شما بترسند و سراغ شما نیایند.

  قدرت مثال‌زدنی جبهه مقاومت، دشمنان را هراسان کرده است
آیت‌الله سعیدی هم در این دیدار، با بیان اینکه نیروهای مسلح باید رویکرد «أشداء علی الکفار رحماء بینهم» را مورد توجه قرار دهند، اظهار کرد: کافر عملی همانند منافقان هستند که در دل خود، آمریکا و انگلیس را محبوب‌تر از مؤمنین می‌دانند و در این منظومه است که تبری و تولی شکل می‌گیرد.
وی از وجود تولی و تبری در همه جوامع یاد و اضافه کرد: همه افراد و گروه‌ها، تولی و تبری دارند؛ اما نوع ابراز تولی و تبری و علل آن متفاوت است.
تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: خداوند متعال منت بر ما گذاشت و ما را در گروه امت رسول‌الله(ص) قرار دارد تا اینکه امروز تولی و تبری ما، بر اساس عقل و آیین پیامبر اعظم(ص) شکل گرفته است.
امام جمعه قم گفت: سپاه قدس نمونه عینی و عملی برای آیه کریمه آخر سوره فتح است که مع رسول‌الله(ص) است و در این معیت نیز، ساختار خود را با محوریت «أشداء علی الکفار رحماء بینهم» درست کرده است و باید مقابل دشمن شدید باشیم و اگر شدید نباشیم، شکست می‌خوریم.
نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمن ملاحظه هیچ‌کسی را ندارد و ما هم باید مقابل دشمن با شدت ایستادگی کنیم و این ایستادگی محکم، موجب شده است که دشمن به خود بیاید و سخن سید مقاومت را صادقانه‌ترین پیام و صادق‌تر از رؤسای خودشان بداند.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم(ص) طرح کلی نظام اسلامی را پیاده کردند؛ اما جزئیات و کارهای دیگر مهم این ساختار به دست امیرالمؤمنین(ع) شکل گرفت و سه جنگ دوران ایشان هم، برای خالص کردن نظام از عوارض، شبهات و حواشی بوده است.

  جبهه مقاومت هر روز درحال رشد و توسعه است
در ابتدای این دیدارها، سردار قاآنی گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های سپاه قدس، تحولات منطقه و وضعیت محور مقاومت و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه و جهان ارائه کرد و با بیان اینکه نهال‌هایی که حضرت امام خمینی(قد) کاشتند، هر کدام امروز به درخت‌های تنو‌مندی تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: از این نهال‌ها در جاهای مختلف پیوند زده‌ شده یا از ثمرات آن‌ها، برکات مختلفی ایجاد شده است؛ دشمنان هم گاهی اعتراف می‌کنند و می‌گویند که این‌ها دست‌های جمهوری اسلامی ایران هستند که در حال مبارزه با ظلم هستند.
وی از توسعه و رشد هسته‌ها و کانون‌های مقاومت یاد و اضافه کرد: هر چند مشکلات زیاد است؛ اما روز به روز در مناطق مقاومت، شاهد رشد نیروهای مقاومت هستیم و اعتبار، عزت و شرایط میدانی نیروهای مقاومت در حال تقویت بیشتر است.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ادامه داد: یک روز نیروهای مقاومت با سنگ و تیرکمان با دشمن روبه‌رو می‌شدند؛ اما موشک‌هایی که امروز غزه علیه اسرائیل استفاده می‌کند، تولیدشده توسط خودشان است.
سردار قاآنی تصریح کرد: سال ۹۳ رهبر انقلاب دستور مسلح شدن کرانه باختری را صادر کردند که با همت جدی جوانان، این هدف محقق شد و امروز غزه، به ظرفیت بزرگی برای حمایت از مردم مظلوم و برخورد با رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه برخی از روزها بیش از ۳۰ عملیات در کرانه باختری انجام شده است، گفت: اکنون بیش از نیمی از ارتش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری آمده است. با این وجود، عملیات‌ها روز به روز در حال افزایش است و نتیجه این عملیات‌ها این شده که رژیم صهیونیستی در داخل نیز، با مشکل جدی روبه‌رو شده و خودشان هم، حرف از فروپاشی می‌زنند و این دستاورد، نتیجه مقاومت جوانان است و از روزی هم که به مبانی دینی و اسلام روی آوردند، قدرت آنان بیشتر شده است.
فرمانده نیروی قدس سپاه، با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی، روز به روز در حال اضمحلال است، اظهار کرد: امیدواریم با تکیه بر نصرت الهی، بتوانیم به نابودی اسرائیل برسیم.
 

ارسال دیدگاه