هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 751

اخبار کوتاه ایران

   آزمایش موفق موتور ایرانی هواپیما با حضور رئیس جمهور: با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در شرکت مپنا، موتور کاملا ایرانی هواپیما ساخته شده در گروه صنعتی مپنا با موفقیت آزمایش شد.
 
  کاهش ۳.۷ درصدی موالید در سال۱۴۰۱: سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان موالید ۳.۷ درصد کاهش یافت؛ البته شیب کاهش از سنوات قبل کمتر بوده است و عمده کاهش آمار هم مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است. اکنون سالخورده‌ترین استان ما گیلان سپس البرز و مازندران و جوان‌ترین استان سیستان و بلوچستان است.
 
  معافیت سربازان دارای ۳ فرزند و بیشتر: معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح: برابر موافقت مقام معظم رهبری، کلیه مشمولان وظیفه غایب و غیر غایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت که دارای ۴ فرزند و بالاتر هستند و همچنین مشمولان وظیفه غایب و غیر غایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت، با حداقل ۴۰ سال سن تمام، که دارای ۳ فرزند می‌باشند، از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌گردند.
 
  بومی‌سازی روکش پلیمری برای پوشش انواع قرص‌ها: این محصول علاوه بر فراهم کردن امکان آزادسازی هدفمند دارو در بدن، از قرص در برابر عوامل محیطی مانند نور و رطوبت محافظت می‌کند.
 
  کلیه تراکنش‌های بانکی دارای شناسه یکتا می‌شوند: با تصویب مجلس، کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های قرض‌الحسنه، تعاونی‌های اعتبار و ارائه کنندگان خدمات کیف پول موظفند به کلیه تراکنش‌ها شناسه یکتا اختصاص دهند.
 
  ۸۳ درصد کودکان خیابان از اتباع هستند: سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور: طبق برآوردها، ۸۳ درصد کودکان خیابان از اتباع هستند که بین آنها فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از آنها اتباع غیرمجاز هستند. علت اصلی حضور کودکان، فقر و مهم‌تر از آن مهاجرت است.
 
  ۵۰ درصد مدارس مربی پرورشی ندارند: معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: نیروهای پرورشی بسیار کم هستند و در ۵۰ درصد مدارس مربی پرورشی و تربیتی نداریم.
 
  بومی‌سازی حسگرهای اندازه‌گیری وزن، نیرو و فشار: متخصصان یک مجموعۀ دانش‌بنیان توانستند حس‌گرهای اندازه‌گیریِ وزن، نیرو و فشار را با یک‌پنجم قیمت نمونه اروپاییِ آن بومی‌سازی کنند. این حس‌گرها در صنایعی چون فولاد، پتروشیمی، داروسازی و نساجی کاربرد دارند.
 
  ابلاغ دستور‌العمل وام فرزندآوری: بانک‌مرکزی در راستای قانون بودجه، دستور‌العمل اجرایی تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. فرزند نخست ۳۰ میلیون با بازپرداخت ۳ سال. فرزند دوم ۶۰ میلیون با بازپرداخت ۴ سال. فرزند سوم ۹۰ میلیون با باز پرداخت ۵ سال. فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون با بازپرداخت ۶ سال. فرزند پنجم به‌بعد ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۷ سال.
 
  اشد مجازات برای عوامل سازمان یافته بی‌حجابی‌ها: رئیس قوه‌قضاییه: پشت قضیه برخی اتفاقات عفاف و حجاب این روزها، دشمن ایستاده است. دستگاه‌های امنیتی شبکه‌های پشت پرده ناهنجاری رعایت نکردن حجاب را شناسایی و معرفی کنند، آن‌ها به اشد مجازات خواهند رسید.  دزدی، سرقت، اختلاس و ترک فعل ناهنجاری اجتماعی هستند رعایت نکردن عفاف و حجاب هم ناهنجاری اجتماعی است.
 
  نوآوری ایران در تولید کیک زرد: کارخانه تولید کیک زرد ساغند با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به بهره‌برداری رسید. محمد اسلامی: امروز شاهد بهره‌برداری یکی از طرح‌های تعریف شده در زمینه اجرای سند راهبردی افق 20 ساله سازمان انرژی اتمی ایران هستیم. برای نخستین‌بار از روش هیپ‌لیچینگ برای تولید کیک زرد استفاده می‌کنیم.
 
  ضربه وزارت اطلاعات به ۲۳ شبکه اخلالگر بازار ارز: وزارت اطلاعات: با اقدامات گسترده‌ اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)، ۷۱ نفر از اخلالگران کلان ارزی در قالب ۲۳ گروه و تعدادی شبکه‌ سازمان یافته بازداشت شدند. عوامل این شبکه‌ها با انجام فعالیت‌های غیرقانونی و اقدامات مجرمانه‌ گوناگون در چندین استان به بی‌ثباتی بازار ارز، ایجاد نوسانات غیرعادی قیمتی و هدر رفت منابع ارزی کشور دامن می‌زدند.
 
  افتتاح بزرگترین و تخصصی‌ترین مدرسه ویژه اوتیسم: عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام گفت: مجتمع آموزشی با نیازهای ویژه امید برکت(اوتیسم) در همدان به بهره‌برداری رسید. این مجتمع شامل ۱۸کلاس درس برای مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی است. زیربنای این پروژه یک هزار و ۵۰۰ متر است و میزان سرمایه‌گذاری در این مجتمع ۲۰ میلیارد تومان بوده که با مشارکت سازمان نوسازی مدارس کشور ساخته شده است.
 
  نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت سال جاری در مصلی بزرگ امام خمینی(قد) و همزمان به‌صورت مجازی در سایت ketab.ir برگزار خواهد شد.
 
  راه‌اندازی گشت‌ شناسایی خانه‌های خالی: مشاور وزیر راه‌وشهرسازی: با مشارکت شهرداری و سازمان امور مالیاتی، گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی شروع خواهد شد.
 
  دستگیری تیم ساماندهی شده کشف حجاب در قم: یک منبع آگاه از دستگیری دختران یک تیم ساماندهی شده که با کشف حجاب و ظاهر پسرانه با قطار از تهران به قم رفته بودند خبر داد.
 
  مبارزه با دانه‌درشت‌ها را در دستور کار داریم: محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران: در خصوص مبارزه با فساد با هیچ شخصی تعارف نداریم. تخلف چند کارمند شهرداری هم با هوشیاری حراست شهرداری کشف و پس از آن به مراجع قضایی و نهادهای امنیتی ارسال شد. مبارزه با فساد محدود به این موارد جزئی نیست و مبارزه با دانه‌درشت‌ها را در دستور کار داریم. مثلا ارزش یکی از پرونده‌های فسادی که در این مدت کشف‌‌ شده، به اندازه نیمی از بودجه یک سال شهرداری تهران است.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه