هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

کنشگری عالمانه، حکیمانه و شجاعانه در صحنه نظام و جامعه، رویکرد امروز طلبه انقلابی است

آیت‌الله اعرافی

کنشگری عالمانه، حکیمانه و شجاعانه در صحنه نظام و جامعه، رویکرد امروز طلبه انقلابی است

مدیرحوزه‌های علمیه به راهبرد اصلی طلاب و فضلای حوزه اشاره کرد و افزود: کنشگری عالمانه، حکیمانه و شجاعانه در صحنه نظام و جامعه رویکرد امروز طلبه انقلاب است و طلبه تراز انقلاب باید در موضوعات مختلف دارای بنیه علمی باشد؛ چرا که امروز نوع هجمه‌ها و شبهات متنوع شده است.

آیت‌الله اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار جمعی از اعضای خانه طلاب جوان حوزه با تقدیر از گزارش‌های ارائه شده توسط مسئولان آن، در سخنانی اظهار کرد: شما با به خدمت گرفتن هنر و تلفیق آن با علم و معارف دینی، بهترین خروجی را دریافت و عرضه کرده‌‌اید، زمانی اخلاق در نهج‌البلاغه مؤثر می‌شود که با هنر آمیخته گردد و هر مسئله‌ای را که بخواهیم اثر‌گذار باشد می‌بایست با هنر عجین گردد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور  بیان کرد: اینکه در امورات خود به سه ضلع حکمت، فضیلت و حماسه توجه داشته باشیم بدون تردید نتیجه مطلوب و مورد رضایت جامعه خواهد بود.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه به راهبرد اصلی طلاب و فضلای حوزه اشاره کرد و افزود: کنشگری عالمانه، حکیمانه و شجاعانه در صحنه نظام و جامعه، رویکرد امروز طلبه تراز انقلاب است؛ چرا که حوزه عصر انقلاب با حوزه قبل از انقلاب و حتی ده‌های گذشته بسیار متفاوت است و طلبه تراز انقلاب باید در موضوعات مختلف دارای بنیه علمی باشد، چرا که امروز نوع هجمه‌ها و شبهات متنوع شده است.
مدیرحوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: امروز جامعه جهانی و این حجم از دشمنی و خدعه علیه ایران به این نکته رسیده‌اند که ایران امروز، ایران چهل پنجاه سال پیش نیست و این انقلاب و نظام در دهه چهارم خود به قله‌های رفیع علمی، دانشی، صنعتی، فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف رسیده است و برای کم کردن این سرعت پیشرفت، نه متوقف کردن آن دست به تحریم‌های ظالمانه و دشمنی می‌زنند. اینجاست که طلبه و اساتید تراز انقلاب باید با جدیت وارد عرصه جهاد تببین شوند و آورده‌ها و داشته‌های انقلاب را به گوش آحاد جامعه، نسل جوان و نوجوان ایران اسلامی برسانند.

  تمرکز بر گفتمان‌سازی امام(قد) و رهبری راهبرد این خانه است
حجت‌الاسلام عبدالله عصاره، مدیرخانه طلاب جوان حوزه نیز در این دیدار در سخنانی به تبیین فلسفه وجودی و مأموریت خانه طلاب جوان قم پرداخت و با بیان اینکه برای شکل‌گیری دولت اسلامی نیاز به جریان‌های جوششی مردمی است که ذیل ولی جامعه و در تعامل با دولت و مدیران شکل بگیرند، ابراز کرد: شکل‌گیری این جریانات و جنبش‌های مردمی نقش حوزه علمیه را مشخص می‌کند. حوزه علمیه کانون رهبری جریانات و جنبش‌های مردمی است. بنابراین چه به لحاظ تربیت نیروهای مؤثر برای این مأموریت و چه به لحاظ دانش مورد نیاز برای هدایت این حرکت‌ها نیازمند یک ویرایش جدی است.
وی افزود: با این حساب نقش و مأموریت خانه طلاب جوان قم تلاش برای چنین ویرایشی در حوزه علمیه است. لذا «خانه طلاب جوان» تشکلی حوزوی و خودجوش است که از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را با این مأموریت آغاز کرده است.
مدیرخانه طلاب جوان حوزه «توسعه و بسط امامت و ولایت برای ایجاد جریان‌های انقلابی در جهت ساختن دولت اسلامی و کمک به جریان انقلاب اسلامی از طریق الگوسازی و گفتمان‌سازی» را دو مأموریت اصلی این خانه دانست و افزود: تمرکز بر روش «گفتمان سازی» اساسی‌ترین راهبرد خانه طلاب جوان است. محتوای این راهبرد را «مکتب حضرت امام به تقریر مقام معظم رهبری» شکل می‌دهد و مخاطب اصلی آن طلاب جوان حوزه هستند. هدف این مجموعه آن است که با «نظام اندیشه» و «نظام ارزشی» و «رویکرد فقهی» که امامین انقلاب طرح می‌کنند، گفتمان حاکم بر فضای علمی و عملی حوزه علمیه را ویرایش کرده و غبار فرهنگ سکولار غربی را از آن بزدایند.
حجت‌الاسلام عصاره اظهار کرد: دوماهنامه «خط» از سال ۱۳۸۸ و دوهفته نامه «عهد» از سال ۱۳۹۱ به صورت مکتوب با هدف گفتمان‌سازی طلبه عصر انقلاب در ابعاد و حیطه‌های متنوع آن منتشر می‌شود. تولید محصولات چند رسانه‌ای در سایت و کانال و شبکه‌های اجتماعی نیز به مرور به این فعالیت‌ها اضافه شده است.
وی بیان داشت: حضور اجتماعی این جمع در حوزه علمیه در پایگاه ثابتی به نام «دفتر عهد» در مدرسه علمیه معصومیه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ادامه پیدا کرده است. از این پایگاه با مدارس علمیه دیگر مثل مدرسه علمیه حقانی و صدوق و قنوات و مدارس علمیه تهران مثل صدر و مشکات و بقیة‌الله و... ارتباط گرفته شده است. عمده فعالیت‌های این پایگاه، رسیدگی تربیتی به طلاب در قالب حلقه‌های تربیتی و معرفتی و برگزاری اردوها و همین‌طور دوره‌های آموزشی بوده است.
وی گفت: در حوزه الگوسازی نیز شکل دادن ارتباطات اجتماعی با نیروهای حزب‌الهی مؤثر خارج از حوزه علمیه مد نظر این مجموعه بوده است که در قالب شکل دادن به مجموعه جهادی محبین ائمه(ع) انجام شده است.
گفتنی است، کتاب خواندنی «پای درس خمینی مشهد» با حضور جمعی از اساتید و طلاب جوان حوزه علمیه توسط آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور رونمایی شد. این کتاب، واکاوی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن می‌باشد. کتاب «پای درس خمینی مشهد»، محصول تلاش «خانه طلاب جوان قم» است که با کمک اساتید و اندیشمندان حوزوی، مبانی، جایگاه اجتماعی، تاریخی و امتدادهای مباحث مطرح شده در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (مجموعه سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۵۳) را تبیین می‌کند.
گزارش: رحیم کریمی

ارسال دیدگاه