هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

برای رسیدن به هوش مصنوعی نیازمند بانک اطلاعات غنی‌ هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری

برای رسیدن به هوش مصنوعی نیازمند بانک اطلاعات غنی‌ هستیم

آیین رونمایی از نرم‌افزار قاموس نور۳ به‌همراه نسخه همراه و وبگاه قاموس نور با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و بهرامی، مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نور و با حضور پژوهشگران و لغت‌پژوهان به‌صورت حضوری و مجازی در ساختمان این مرکز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در مراسم رونمایی از نرم‌افزار قاموس3 مرکز رایانه‌ای نور، با بیان اینکه ما از چیزی که غافل هستیم و این مرکز انجام داده است، این است که ادبیات آموزشی و پژوهشی را در فضای حوزه علیمه ترویج کرده است و خیلی از مشکلاتی که دیده نمی‌شود، توسط این مرکز برطرف شده است و در عین حال خیلی از طلاب نمی‌دانند چنین مشکلاتی در قدیم وجود داشته است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با تأکید بر اینکه به تاریخ علم از جمله لغت و فقه در حوزه، توجه چندانی نمی‌شود، اظهار کرد: این مرکز بر تاریخی‌بودن علوم تأکید دارد؛ زیرا تاریخ علم نقش زیادی در گسترش آن دارد.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که طلاب تا قبل از دهه ۷۰ داشتند، این بود که وقتی می‌خواستند، یک لغت را در کتب لغت پیدا کنند، وقت و زمان زیادی از آنها صرف می‌شد؛ مثلا در کتاب «العین» اولین حرفی که شروع شده است، «ع» است و به این دلیل نام آن را هم العین گذاشته‌اند و بعد سایر حروف به‌صورت به‌هم‌ریخته آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه کارهای این مرکز واقعا در عرصه تحقیق و پژوهش کمک زیادی به محققان کرده است و در عین حال ممکن است، جزئیات آن به چشم نیاید، اظهار کرد: این کارها صرفه‌جویی زیادی در عمر محققان کرده است و همین تحولاتی که در عرصه لغت رخ داده است، شاهکاری است که در غرب آسیا نمونه ندارد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: یک نگرانی که وجود دارد، در استفاده از کلمه «هوشمند» است و مد شده است که می‌گویند: قوه قضائیه هوشمند و سامانه هوشمند و قاموس هوشمند و... ؛ در هوشمندسازی، سیستم باید خبره باشد و به سؤال پاسخ دهد و یا پردازش زبان طبیعی باشد و بتواند، ارتباط انسان را با ماشین برقرار کند یا صنعت رباتیکی باشد که بر مبنای آن کار کند و بیشترین نگرانی هم، در رباتیک وجود دارد؛ زیرا ممکن است، ربات‌هایی بسازند که بر بشر، سلطه داشته باشد و دور از ذهن هم نیست و ممکن است، چیزی ساخته باشند؛ ولی هنوز صدای آن را درنیاورده‌اند. پهپادهای ساخته‌شده هم از این مقوله است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری تصریح کرد: در جریان ترور شهید فخری‌زاده هم، شاهد بودیم که با استفاده از همین ماشین‌های هوشمند، چهره ایشان را شناسایی کرده بودند و بدون اینکه همسر ایشان که نزدیک وی بود، آسیب ببیند، ایشان ترور شد و همین دستگاه، ممکن است در آینده برای اهداف دیگر هم، به‌کار گرفته شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان اینکه استفاده مرکز نور از ابزار هوشمند برای نوشتن برنامه‌ها، کار بسیار درست و مفیدی است، ابراز کرد: برای رسیدن به هوش مصنوعی، نیازمند بانک اطلاعات غنی‌شده هستیم؛ یعنی هم متخصص زبان طبیعی لازم است و هم نرم‌افزار. اگر الان ما نزدیک به کف هوش مصنوعی شده‌ایم، به‌خاطر کارهایی بود که با زحمت زیاد از سوی متخصصان ما انجام شده است.
وی تأکید کرد: ما به کف هوشمندی نزدیک شده‌ایم؛ ولی هوشمندی پاسخ، به مسئله، حل مسئله و داشتن سیستم خبره و داشتن زبان تبیینی است؛ لذا باید در استفاده از این کلمه دقت بیشتری داشته باشیم تا راهزن ما نباشد؛ البته اساساً در بانک‌های اطلاعاتی محدود، هوشمندی معنا ندارد؛ وقتی ما یک و نیم میلیون داده در بانک اطلاعاتی داریم و با جستجو در آن ‌کار مخاطب را راه می‌اندازیم، پیشرفت بسیار خوبی است؛ ولی باز هوشمندی نیست. هوشمندی به آن است که نرم‌افزار ما بتواند، مسائل جدیدی را حل کند.

  گردآوری لغات و مداخل ۱۴۱ عنوان کتاب در قاموس‌النور۳
حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی هم در این مراسم، گفت: در نسخه‌ ابتدایی این نرم‌افزار، سه عنوان کتاب و در نسخه دوم حدود چهل عنوان کتاب وجود داشت؛ اما با تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی در نرم‌افزار قاموس‌النور ۳، لغات و مداخل ۱۴۱ عنوان کتاب گردآوری شده است.
رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی نور افزود: از این ۱۴۱ عنوان کتاب که در موضوع لغت و لغت‌پژوهی است، ۳۳ عنوان کتاب، فرهنگ واژگان زبان عربی و ۹ عنوان، در فرهنگ واژگان فارسی وجود دارد که در قاموس2 وجود نداشت و به این مجموعه افزوده شده است.
وی با اشاره به ارائه نرم‌افزار قاموس‌النور ۳ در قالب‌های رومیزی (ویندوز)، گوشی همراه و نسخه برخط، گفت: پژوهشگران این مجموعه از کتب فرهنگ واژگان عربی و فارسی، ترجمه هر لغت را استخراج و به‌همراه توضیح و تشریح کوتاهی به مخاطبان ارائه کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی همچنین گفت: از ویژگی این نرم‌افزار، استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در تولید و عرضه محصول است؛ یعنی هم در ورود و هم پردازش اطلاعات و هم در عرضه آن به مخاطب، از هوش مصنوعی استفاده شده است.

  عرضه ۱۴۱ عنوان کتاب در ۳۸۲ جلد در قاموس النور ۳
حجت‌الاسلام مسیح توحیدی‌وحدت مدیر پروژه قاموس النور هم در این مراسم، با بیان اینکه قاموس ۳ در سه محصول نرم‌افزار رومیزی نسخه سه، پایگاه قاموس و نسخه موبایلی قاموس عرضه شده است، گفت: در این مجموعه، ۱۴۱ عنوان کتاب در ۳۸۲ جلد کتاب عرضه شده است و این ۱۴۱ کتاب در موضوع لغت و لغت‌پژوهی است.
گزارش: سیدامیر سجادی
 

ارسال دیدگاه